Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța, controlată de Ministerul Transporturilor cu 80% din acțiuni, este un candidat serios pentru o eventuală listare la bursă, acționarul minoritar Fondul Proprietatea (FP), care are restul de 20% din capital, fiind dispus să-și vândă deținerea, chiar dacă nu a fost întreprins deocamdată un demers în acest sens, anunță Daniel Naftali, vicepreședintele senior al administratorului de fond Franklin Templeton București, într-un interviu pentru Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
″Deocamdată nu s-a făcut niciun pas către listarea Portului Constanța. Este însă un candidat serios la listare″, a spus Naftali, răspunzând unei întrebări. ″În actualul context geopolitic și economic, importanța ei strategică și economică în zonă s-a majorat și mai mult, iar potențialul ei de creștere este foarte mare. Este o companie profitabilă, care de-a lungul timpului a dat rezultate foarte bune. Din capacitatea ei de a genera cash-flow și dividende pentru acționari, combinată cu oportunitățile de creștere pe care le vedem, poate rezulta o poveste de IPO extraordinară″.
Traficul de mărfuri prin Portul Constanța s-a majorat cu circa 17% în prima jumătate a anului, la circa 36,7 milioane tone, din care 12,7 milioane tone au reprezentat cerealele, inclusiv din Ucraina. Compania a terminat anul trecut cu un profit net de 130,4 milioane lei, în ușoară creștere față de 2021, în condițiile unei majorări cu circa 10% a veniturilor, la 458,17 milioane lei.
Vicepremierul și ministrul Transporturilor. Sorin Grindeanu, declara în aprilie că Portul Constanța a devenit cel mai important port de la Marea Neagră, în condițiile agresiunii militare a Rusiei împotriva țării vecine, care a blocat în bună măsură traficul de mărfuri al acesteia.
Oficialul Fondului Proprietatea a amintit însă că legislația portuară în vigoare limitează dividendele care pot fi distribuite acționarilor de către companiile din sector. O lege adoptată în 2017 stipulează că, în cazul administrațiilor portuare, ″maximum 25% din profitul contabil rămas după deducerea impozitului pe profit se constituie vărsăminte la bugetul de stat sau local, în cazul regiilor autonome, ori dividende, în cazul societăților naționale, companiilor naționale și societăților cu capital integral sau majoritar de stat″.
CITEȘTE ȘI Carlsberg va tăia sau chiar opri producția de bere în Polonia în contextul lipsei de dioxid de carbon. Temeri că problemele s-ar putea extinde și în alte țări″Există acea Lege a porturilor care limitează distribuția de dividende. Este un aspect pe care noi l-am ridicat în discuțiile cu autoritățile și credem că, pentru un IPO, ar trebuie eliminată din legislație această limitare la 25% a ratei de distribuție a dividendului. Însă cel mai important ar fi să fie demarat procesul de pregătire pentru listare al companiei, pentru care este nevoie de o hotărâre a AGA″, respectiv de acordul Ministerului Transporturilor, care este acționar majoritar, a subliniat vicepreședintele administratorului FP.
Discuții despre listarea la Bursă a Portului Constanța, inclusiv prin vânzarea unei părți din deținerea statului, au mai avut loc în numeroase rânduri în ultimii 15 ani, însă fără niciun rezultat.