“Încearcă să bați un record mondial!” O soluție pe care cărțile de marketing o recomandă ca fiind mai eficientă și mai spectaculoasă decât metodele clasice de promovare, în anumite tipuri de campanii de conștientizare, de brand awareness sau de implicare a angajaților. Companii din toată lumea, inclusiv din România, o folosesc cu ajutorul Guiness World Records, instituție care are un departament special dedicat recordurilor pentru afaceri și branduri, cu consultanți și portofoliu amplu de studii de caz din care se poate inspira orice firmă ce dorește să încerce ceva similar.
“Școala de bani”, proiectul de educație financiară al BCR, cel mai mare de acest tip din țară, este cel mai recent exemplu care a apelat la o astfel de soluție. De ce a vrut un record mondial? Pentru a da un impuls și a crește mobilizarea într-o problemă socială pe care o consideră prioritară, spun reprezentanții băncii, în condițiile în care țara este pe ultimul loc în UE la educație financiară și doar 17% dintre români spun că au printre priorități economisirea. Cu 13.230 de participanți, mare parte studenți în centre universitare, banca a primit azi de la Guiness World Records omologarea recordului “Cea mai mare lecție de educație financiară din lume desfășurată în mai multe locații”.
În 61 unități de învățământ, din care 24 de universități, din 25 de orașe, lecția de educație financiară s-a desfășurat timp de 40 de minute, începând simultan peste tot, la ora 11.00. Constrângerile de formă impuse de scopul validării recordului au schimbat parțial fondul educației din lecții. În programul obișnuit al Școlii de bani, desfășurat în fiecare săptămână în unitățile băncii cu profesori voluntari dintre angajați, pentru oameni din toate categorile ce doresc să învețe să-și gestioneze mai bine bugetul personal (peste 200.000 de participanți până acum), lecțiile durează de două ori mai mult, circa 90 de minute, se organizează în grupuri mai mici (circa 20 de persoane) decât cele din amfiteatrele facultăților și permit lucrul cu materiale didactice practice. Participanții la lecția intrată în Cartea Recordurilor au primit și ei toate materialele la plecare pentru a le putea folosi ulterior, după ce au aflat principii, reguli și sfaturi de gestionare a finanțelor personale, iar la sfârșit au completat un test cu întrebări din lecție, pe care l-au predat organizatorilor.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Profesori au fost, de data aceasta, chiar și membrii conducerii executive a băncii (ex. Sergiu Manea, CEO, a predat studenților de la ASE, iar Dana Demetrian, vicepreședintele de retail, celor de la Politehnică). Angajați de la toate sucursalele din țară au predat, la rândul lor, în amfiteatrele universităților sau liceelor locale.
Companiilor care vor să-și susțină scopurile de marketing pentru campanii de conștientizare, de brand sau de implicare a angajaților, Guinness World Records le recomandă pe siteul propriu fie să încerce să-și creeze o categorie absolut nouă de record, fie să depășească un record stabilit deja de altcineva.
Categoria “Cea mai mare lecție de educație financiară din lume desfășurată în mai multe locații” a fost creată în 2013 pentru PricewaterhouseCoopers (PwC) SUA. Aceasta a stabilit atunci primul record, cu 5.624 de participanți elevi de scoală primară, cărora le-au ținut lecți simultan în 18 școli din sud-vestul SUA parteneri și angajați PwC, însă pierde acum titlul în favoarea BCR România, care a reunit de aproape trei ori mai multe persoane din rândul adulților. Recordul PwC este prezentat de Guinness World Records ca studiu de caz al unei companii ce a folosit această soluție într-o campanie de conștientizare a nevoii de creștere a nivelului de educație financiară, de brand awareness și de implicare a angajaților, în condițiile în care, ca și BCR cu Școala de Bani, PwC derula un proiect de educație propriu denumit “Earn Your Future” (Câștigă-ți Viitorul), finanțat cu peste 160 milioane de dolari.
Din România, Guinness World Records a omologat 86 de recorduri mondiale. O parte dintre acestea sunt înscrise automat de instituție, fără ca deținătorii să aplice ei pentru omologare (ex. Recordul celor mai multe lovituri de la 11 metri apărate de Helmut Duckadam sau alte performanțe reușite de sportivi, recordul celui mai longeviv guvernator de bancă central din lume pentru Mugur Isărescu, al Crucii de pe Caraiman, singura din lume ridicată la o astfel de înălțime, etc.), iar altele sunt omologate la solicitarea unor persoane, companii sau instituții pentru aproape orice idee, cu condiția ca rezultatul să fie măsurabil, verificabil, universal, să aibă o singură variabilă și să poată fi depășit în viitor.
Companiile care au folosit cel mai mult în România soluția de marketing a înscrierii unui record mondial sunt Kaufland și Carrefour. Luna trecută, Kaufland împreună cu Primăria Alba Iulia au bătut recordul celei mai mari hărți umane a unei țări, cu 4.807 români care au conturat harta țării noastre în cetatea din Alba Iulia, demers gândit pentru a atrage atenția supra Centenarului.
Într-un alt registru, în 2014, tot Kaufland a bătut recordul celei mai mari mâncări de varză din lume omologate de Guiness World Records (2,9 tone). Carrefour, în schimb, a reușit în România să bată anul acesta recordul celei mai lungi felii de plăcintă, după ce, împreună cu Aldis, omologaseră și cel mai lung cârnat din lume.
Instituțiile financiare din țară s-au apropiat mai rar de recordurile mondiale, prima care a apelat la o astfel de idee de marketing fiind ING Asigurări de Viață, care a omologat, în 2007, cea mai mare poliță de asigurare din lume, înaltă de 9 metri. Pentru cei care vor să obțină omologare rapidă, trimițând mai puține probe filmate la Guinness World Records, instituția poate trimite un Official Judge care verifică personal probele, în schimbul unui tarif ce pornește de la 10.00 de dolari, în funcție de complexitatea recordului. Un alt tarif, de 800 dolari, asigură prioritatea aplicației la record.
Exemple de recorduri mondiale omologate de companii sau instituții ca parte din campanii de educație și de conștientizare a unor probleme sociale au fost rare până acum în România. Îninte de recordul BCR pentru conștientizarea nevoii de educație financiară, a existat doar cel omologat de PSI România, în 2007, pentru conștientiarea nevoii de educație sexuală și combatere a HIV: cel mai lung lanț de prezervative din lume, de 3,2 km, pe Bulevardul Unirii din Capitală.