Soluționarea alternativă a litigiilor este susținută de către conducerea sectorului asigurări din cadrul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), prezentând multe beneficii pentru clienți, iar cadrul secundar emis de ASF, începând cu 2016, pune accentul pe soluționarea alternativă ca o soluție rapidă și mai ieftină de a soluționa diferendele, transmite Călin Rangu, Director Supraveghere Intermediari și Reguli de Conduită al instituției.
"Dacă pentru consumatori avem SALFIN, cu rezultate remarcabile, pe partea de persoane juridice arbitrajul poate fi soluția", arată acesta.
Norma 19/2017 prevede expres ca diferendele dintre părți să fie întâi negociate între părți, apoi tratate prin soluții alternative, menționându-se inclusiv arbitrajul și abia apoi apelarea la instanțe. Legea RCA și norma RCA, de asemenea, prevăd soluționarea alternativă a litigiilor. Directiva IDD și Legea 236/2018 prevăd că interesele clienților trebuie să precumpănească.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Este clar că nu este în interesul clientului să fie purtat ani prin tribunale. Tot IDD prevede pentru prima oară obligația societăților de asigurare de a proiecta, dezvolta, implementa și monitoriza produsele de asigurare plecând de la drepturile și interesele consumatorilor. Având în vedere aceste prevederi și cerințele anterior menționate de normele ASF, pentru prima dată ASF are pârghiile de a solicita asigurătorilor includerea acestor prevederi dacă clienții le solicită și în testarea produselor trebuie incluse analiza acestei opțiuni.
În plus brokerii au un rol important. Brokerii ar trebui să identifice nevoia clientului de a include clauza arbitrală încă din etapa de Demand and Needs Test, etapă obligatorie în procesul de vânzare. ISF a avut un rol important în profesionalizarea conciliatorilor, urmând a se implica în prezent în instruirea arbitrilor specializați în asigurări", mai spune oficialul ASF.