Concedierea angajaților care nu îndeplinesc condițiile din certificatul verde COVID ar afecta drepturi constituționale și ar trebui să dispară din vocabularul oricărui antreprenor, spune Bogdan Neacșu, directorul executiv al CEC Bank și președintele Asociației Române a Băncilor, la Profit Financial.forum. O inițiativă care introduce obligativitatea vaccinării împotriva COVID-19 sau a testării periodice a nevaccinaților pentru toți angajații este la acest moment în dezbatere în Parlament.
Videoconferința a fost organizată cu sprijinul Garanti BBVA, Philip Morris România, UniCredit Bank, Alpha Bank, Banca Transilvania, CEC Bank, Depozitarul Central, Evergent Investments, ING Bank, Institutul de Studii Financiare, Grupul Nordis, SIF Banat-Crișana, SIF Muntenia, fiind transmisă în direct și la PROFIT NEWS TV
28 noiembrie - Profit Financial.forum
“Incertitudinea măsurilor dispuse și temporizarea lor e factorul necunoscut la care trebuie să facem față. Până acum sigur că am depășit și problema aceea cu certificatul verde și maniera în care a trebuit să interpretăm legislația pentru a păstra deschise unitățile bancare a fost un element de încercare, e adevărat că a trecut foarte repede dar ne-am pus mai toți bancherii serioase întrebări vizavi de cum înlesnim până la urmă accesul clientelei la disponibilitățile sale, pentru că asta e cea mai mare problemă. Am găsit o soluție, e adevărat că și autoritățile au răspuns imediat și aproape că nici n-a existat moment de dispută sau de îndoială”, spune Bogdan Neacșu.
Presiunea valului al patrulea al pandemiei a scăzut, dar în Parlament încă există în dezbatere o inițiativă prin care ar apărea obligația vaccinării angajaților- cu o variantă prin care este obligatorie testarea frecventă ca alternativă -, sub sancțiunea suspendării salariaților. În România rata vaccinării este de circa 40%, a doua cea mai mică din UE.
Mai multe țări din UE au impus restricții persoanelor nevaccinate, dar doar câteva au restricționat dreptul la muncă în funcție de certificatul covid – Italia pentru toți angajații, Franța pentru unii bugetari, Austria pentru angajații care intră în contact cu alte persoane.
“Problema aceasta a covidului, a pandemiei și a modului în care să facem față a creat un zigzag în care trebuie să ne pregătim noi ca bănci și ca angajatori, pentru că vedem că problema certificatului verde încet-încet se duce în relaționarea dintre angajat și angajator”, arată acesta.
Directorul executiv al CEC Bank spune că nu anticipează introducerea obligativității certificatului COVID la locul de muncă, astfel că nu anticipează nici potențialele efecte.
“Din punctul nostru de vedere cred că nu se pune problema să fie afectate relațiile de muncă. Lucrul acesta rămâne la judecata fiecărui angajat în raport cu angajatorul lui. Până la urmă sunt drepturi constituționale în ceea ce privește accesul la muncă, nu cred că am putea noi să le îngrădim ca angajatori”, este opinia acestuia.
“Câtă vreme nu există o lege adoptată în Parlament, nu avem de ce să ne exprimă. Ce ne interesează e să asigurăm continuitatea activității, indiferent care va fi legea adoptată. Ca bancă și ca angajator ne bazăm pe angajații noștri și sunt convins că vom găsi o soluție eficientă la momentul respectiv. Nu ne punem problema de concedieri sau de lucruri de genul acesta, mi se pare că subiectul ar trebui cumva să dispară din vocabularul oricărui antreprenor. Până la urmă suntem aici să ne adaptăm și să găsim o soluție chiar și în astfel de situații”, adaugă președintele ARB.
Opinia lui Neacșu este susținută și de Sergiu Oprescu, președintele executiv al Alpha Bank România.
“Suntem aici să găsim soluții, în cadrul juridic care ne va fi pus la dispoziție, astfel încât să asigurăm continuitatea businessului și continuitatea relației și să stabilim acele semințe de încredere în relația cu clienții. Cum spunea și Bogdan, trebuie să dispară din tema publică această îngrijorare care nu aparține sectorului bancar”, spune Oprescu.
Obiectivele băncilor: digitalizarea și participarea la PNRR
Băncile au înregistrat o creștere a tranzacțiilor digitale în perioada de la declanșarea pandemiei, pe fondul reducerii mobilității populației. Recent au fost publicate normele pentru încheierea contractelor la distanță, însă băncile mai solicită și acces la datele de evidență a populației pentru procesul de cunoaștere a clientelei, precum și un sistem eficient de ridicare automată a popririlor puse de stat.
“La nivelul sistemului bancar problemele cele mai importante rămân în maniera în care continuăm această digitalizare, raportat la schimbările de comportament ale clientelei. Suntem un exemplu în întreaga economie și societate în ceea ce înseamnă accelerarea digitalizării și automatizarea proceselor pentru a înlesni accesul clientelei la produse și servicii bancare. La ce ne uităm cu prioritate este maniera în care accesăm baze de date ale evidenței populației, pentru a închide niște bucle, și identificarea la distanță a clientelei”, spune Bogdan Neacșu.
Președintele ARB spune că băncile au rezerve de capital și lichiditate și că un obiectiv pentru perioada următoare este participarea la Planul Național de Reziliență și Redresare, despre care a discutat cu autoritățile.
“Toată comunitatea bancară și-a exprimat intenția de a participa la PNRR, pentru a operaționaliza acest program. Comunitatea bancară este aproape de acest program, ni-l dorim foarte mult, nu doar dintr-un spirit financiar sau de a ne juca rolul până la capăt, ci mai degrabă pentru a participa activ la ceea ce înseamnă reformele economice și stimularea antreprenoriatului”, spune Neacșu.
Primele fonduri din PNRR au intrat deja în conturile de la BNR ale Ministerului de Finanțe, însă programul este condiționat de mai multe modificări legislative și reforme în următorii ani.