Autoritățile de reglementare antitrust ale UE investighează dacă taxele percepute de Visa și Mastercard au un impact negativ asupra comercianților cu amănuntul, se arată într-un document al UE consultat de Reuters.
Comisia Europeană, care pune în aplicare normele UE în materie de concurență, a trimis în septembrie comercianților cu amănuntul și furnizorilor de servicii de plată chestionare privind Visa și Mastercard, dându-le termen până în octombrie să răspundă, arată G4Media.
Visa și Mastercard au dominat mult timp piața cardurilor de plată, provocând plângeri din partea comercianților cu amănuntul cu privire la așa-numitele comisioane de sistem percepute de cele două firme în ultimii ani, precum și la ceea ce ei spun că este o lipsă de transparență cu privire la acestea. Comisioanele de sistem sunt percepute de un operator de sistem de plăți prin card pentru serviciile legate de participarea la sistemul de carduri.
„Nu avem alte comentarii de făcut, deoarece ancheta este în curs de desfășurare”, a declarat organismul de supraveghere antitrust al UE atunci când Reuters i-a cerut să comenteze conținutul documentului.
Astfel de chestionare ajută, de obicei, autoritățile de reglementare ale UE să elaboreze un caz antitrust, care, dacă este urmărit și are succes, poate duce la amenzi de până la 10% din cifra de afaceri globală a unei companii.
Chestionarul vrea să afle dacă numărul de comisioane din Spațiul Economic European – SEE, cele 27 de țări ale UE plus Islanda, Liechtenstein și Norvegia, în care își desfășoară activitatea comerciantul cu amănuntul și „introducerea continuă de noi comisioane și eliminarea celor existente” le-a afectat negativ activitatea în perioada 2016-2023.
Chestionarul întreabă, de asemenea, dacă comercianții cu amănuntul și prestatorii de servicii de plată sunt consultați cu privire la introducerea și eliminarea comisioanelor și a majorărilor de comisioane.
Un purtător de cuvânt al Visa a declarat că societatea a primit o cerere de informații din partea Comisiei la sfârșitul lunii august și că lucrează la aceasta „pentru a furniza informațiile relevante”.
CITEȘTE ȘI Înmatriculările de autoturisme ecologice au crescut în RomâniaMastercard a declarat: „Guvernele și autoritățile de reglementare din întreaga lume doresc să se asigure că au acces direct la modul în care funcționează industriile. Aceasta este o simplă cerere de informații.”
Comercianții cu amănuntul și prestatorii de servicii de plată au fost întrebați dacă pot negocia cu Visa și Mastercard comisioane de sistem, comisioane de procesare și comisioane de inovare și dacă astfel de discuții sunt condiționate de acceptarea anumitor produse din partea acestora.
Comisioanele de procesare sunt percepute furnizorilor de servicii de plată de către entitățile de procesare, inclusiv operatorii sistemelor de plată cu cardul, pentru serviciile legate de procesarea tehnică în vederea autorizării, compensării și decontării plăților cu cardul.
CITEȘTE ȘI VIDEO Sorin Grindeanu: Pe lotul 4 al Autostrăzii Moldovei s-a bătut recordul - 3.200 de muncitori și 1.000 de utilajeDe asemenea, autoritățile de reglementare ale UE doresc să afle dacă comercianții cu amănuntul și prestatorii de servicii de plată sunt informați cu privire la nivelul comisioanelor sau amenzilor pentru comportament sau conformitate percepute de Visa și Mastercard și la justificarea acestora.
EuroCommerce, printre ai cărui membri se numără Amazon, Carrefour, H&M, IKEA, Metro și REWE Group, a declarat că majorările comisioanelor de schemă și noile comisioane de schemă au consumat aproape în totalitate reducerea comisioanelor de card în urma Regulamentului privind comisioanele interbancare din 2015.
„Am estimat că, în 2022, acest lucru a costat economia UE aproximativ 1,5 miliarde de euro anual”, a declarat grupul de lobby.
CITEȘTE ȘI Carabulea, una dintre familiile de tradiție ale Antreprenoriatului Românesc – momentul ștafetei„Cu peste 800 de sisteme diferite de comisioane, constatăm că achizitorilor le este greu să le implementeze corect, ca să nu mai vorbim de comercianți, care adesea nu înțeleg valoarea lor sau baza de cost pe care sistemele o pretind”, a adăugat acesta.
Autoritatea de reglementare a sistemelor de plată din Marea Britanie a semnalat preocupări similare cu privire la astfel de taxe în luna mai, afirmând că există puține dovezi că majorările consistente ale taxelor au condus la o îmbunătățire majoră a serviciilor.