INTERVIU Gyula Fatér, OTP Bank: Ținta de creștere a creditării este mai mare decât anul trecut. Piața așteaptă reluarea IMM Invest. Anul acesta vor exista câteva oportunități de tranzacții în piață

INTERVIU Gyula Fatér, OTP Bank: Ținta de creștere a creditării este mai mare decât anul trecut. Piața așteaptă reluarea IMM Invest. Anul acesta vor exista câteva oportunități de tranzacții în piață
scris 18 mar 2021

Directorul executiv al OTP Bank România spune, într-un interviu pentru Profit.ro, că banca va continua să crească și în acest an la un ritm mai mare decât cel al pieței și că așteptările în economie sunt pozitive, cu o recuperare bună în 2021, chiar dacă unele sectoare sunt încă sub restricție. Gyula Fatér vede așteptări ale clienților pentru investiții și dezvoltare, dar și pentru credite mai ieftine cu garanții de stat în programul IMM Invest, pe care îl consideră un succes.

Înainte de a fi prezentat aici, interviul a fost publicat cu mult înainte pe Profit Insider

OTP Bank a încheiat anul trecut cu o creștere a creditelor performante de 13%, față de o medie de 5,5% la nivelul sistemului bancar, însă rezultatele băncii au fost afectate de o scădere cu trei sferturi a profitului net, mai ales ca urmare a constituirii de provizioane de risc ca efect al impactului pandemiei COVID-19. Banca cu acționariat ungar caută să ajungă la o cotă de piață de 5% până în 2024.

Urmărește-ne și pe Google News

Reporter Profit.ro: Cum a fost anul trecut pentru banci? Pentru OTP?

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Gyula Fatér: A fost un an cu provocări pentru toată lumea, în special prima parte a anului. Noi am reușit să gestionăm portofoliul băncii și planurile corespunzător. Din perspectiva planurilor OTP Bank, stăm bine.

În februarie, am primit informații surprinzătoare din partea Institutului de Statistică, conform cărora economia de anul trecut a performat. Pentru economiști a fost un șoc. Poate acest lucru îmbunătățește însă sentimentul economic. Cum vedeți dvs. aceste informații din perspectiva relației cu clienții și a evoluției economice de anul trecut?

Și eu am fost surprins deoarece, așa cum ați subliniat, perspectiva era negativă. Dar iată că lucrurile s-au schimbat, iar cifra de 3,9%, reprezentând contracția economică în 2020, comparativ cu 2019, este un rezultat mai bun față de așteptările și estimările anterioare, favorabil României, iar în trimestrul patru, PIB-ul României a avut cea mai mare creștere din Uniunea Europeană. Însă, vorbim de o cifră negativă, de o contracție, iar pentru mine este important cum vom evolua anul acesta.

Învață de la traderi cu experiență prin Vestor CITEȘTE ȘI Învață de la traderi cu experiență prin Vestor

Pentru acest an, estimăm o creștere a PIB cu 5,5%, ceea ce înseamnă că vom asista la o revenire sănătoasă.

Atât noi, cât și clienții și partenerii noștri simțim această criză diferit față de cea din 2008, când puteam vorbi de o criză economică și financiară. Ceea ce trăim în ultimul an este mai mult o criză sanitară.

Am putut observa anul trecut o dinamică bună pe zona creditelor ipotecare, resimțită și la OTP Bank. Clienții dvs., așadar, privesc această criză diferit față de cea din 2008 și poate ca mai puțin îngrijorătoare. Dar cât de îngrijorați sunt, de fapt? Văd probleme la plata ratelor?

Majoritatea clienților noștri nu se confruntă cu probleme mari. Însă, bineînțeles, suntem cu toții îngrijorați de ce va urma anul acesta. Deocamdată, măsurile de protecție și restricții anti-covid continuă. Dar consider că economia, în general, sistemul bancar, și mai ales OTP Bank România, vor reuși să depășească această situație, iar sentimentul în piață este destul de pozitiv.

Există totuși și moratoriul din partea Guvernului, la care aderă băncile, dar și ofertele băncilor. Așadar, clienții beneficiază de programe. Noi am constituit extra provizioane, pentru a acoperi aceste programe.

Însumat, în cadrul programului guvernamental și al propriei soluții oferite de OTP Bank, până acum am primit aproximativ 28.500 de cereri de amânare a ratelor de la clienții noștri (companii, persoane fizice și IMM-uri), dintre care 27.700 au fost eligibile și au fost implementate. Anul acesta, oportunitatea de amânare a plății ratelor este deschisă din nou pentru cei care nu au aplicat anul trecut pentru amânarea integrală de nouă luni din moratoriu. Cu toate acestea, vedem un interes minor, având în vedere că până acum au fost înregistrate doar câteva sute de cereri.

Moratoriul 2020 a expirat și noile rate vor fi plătite de clienții care au ieșit din cadrul programului în luna ianuarie, așa că ceea ce vedem este în conformitate cu așteptările noastre.

Pentru cei care nu mai pot beneficia de programul guvernamental și care întâmpină probleme, numărul acestora fiind foarte mic, le oferim propriul moratoriu și serviciile OTP Bank.

Avem sectoare care sunt încă sub interdicții anti-COVID. Cum se descurcă aceste sectoare?

Sectorul HoReCa, care este un sector important, se confruntă în continuare cu probleme în contextul pandemiei și este responsabilitatea tuturor, și a Guvernului, a băncilor și a altor participanți, să ajutăm acest sector să supraviețuiască. Vedem că turismul, călătoriile de business, sunt în continuare limitate pe fondul restricțiilor impuse de noul context.

Soluția Vodafone Smart Protect contribuie la securitatea afacerilor în lumea digitală, asigurând protecția dispozitivelor fixe și mobile împotriva amenințărilor cibernetice CITEȘTE ȘI Soluția Vodafone Smart Protect contribuie la securitatea afacerilor în lumea digitală, asigurând protecția dispozitivelor fixe și mobile împotriva amenințărilor cibernetice

Cu toate acestea, observăm sectoare și companii care se descurcă bine și care înregistrează rezultate bune.

De exemplu, dintre sectoarele de activitate unde clienții OTP Bank au avut rezultate bune în 2020, sunt agricultura (în special creșterea animalelor și procesarea cărnii), construcțiile (în principal infrastructura), energie, real estate și producție (punctând sectorul producție materiale de construcții, dezinfectanți și ambalaje).

De asemenea, sunt și clienți care vor să se extindă și au planuri de investiții și, în acest sens, solicită împrumuturi.

Deși suntem într-un context sensibil, există antreprenori care se gândesc la viitor și văd oportunitățile din piață.

Anul trecut, IMM Invest a avut ceva probleme la demararea programului, dar a fost adoptat rapid de către clienți și bănci. Cum apreciați că a funcționat acest program? Credeți că este necesar și în acest an?

Consider că IMM Invest este un program de succes. Am înregistrat o cerere puternică pentru IMM Invest și cred că a fost o combinație reușită între garanția oferită de Guvern și deschiderea băncilor de a oferi finanțare. Din ce observăm în piață, există încă cerere pentru aceste finanțări.

Este o inițiativă bună, care ajută real la creșterea economiei, iar în opinia noastră piața așteaptă reluarea programului. Plafonul nostru de creditare a fost suplimentat de două ori de către FNGCIMM, având în vedere succesul înregistrat în alocarea finanțărilor.

Ce volum total de finanțări ați acordat prin IMM Invest?

Din păcate nu pot înainta o cifră finală, iar această informație trebuie aprobată de către FNGCIMM. În unele sectoare însă acest program a reprezentat cea mai mare parte a finanțărilor acordate. Din perspectiva antreprenorilor, cu cât compania este mai mică, cu atât mai utilă este această combinație între garanțiile oferite de stat și oferta de finanțare, cu marjă redusă, oferită de bănci. Realist vorbind, în special la clienții mici și micro, marja a fost mult mai mică decât în mod normal și cred că acesta este un compromis bun pentru toată lumea.

INTERVIU Codrin Matei, despre premium în business CITEȘTE ȘI INTERVIU Codrin Matei, despre premium în business

În următorul an, mai multe surse de finanțare vor deveni disponibile pentru piața locală. Observăm că Guvernul dorește să continue cu aceste finanțări, mai mult decât înainte, și cred că garanțiile de stat împreună cu ofertele cu marje reduse din parte băncilor pot fi o manieră sănătoasă de finanțare a economiei. De asemenea, fondurile UE vor aduce și finanțări externe. Este un model bun pentru viitor.

Care dintre propunerile Guvernului nu au funcționat bine anul trecut? Fiecare bancă chestionată a spus ca IMM Invest a fost un program bun, dar, pe de altă parte, am avut și unele granturi care nu au funcționat foarte bine.

OTP Bank a participat și în campania de granturi și nu aș spune că nu a funcționat. A fost chiar de succes. Sigur, IMM Invest a avut niște piedici la început, dar trebuie să privim asta prin prisma contextului dificil. Dar în loc să ne uităm la problemele de implementare, pentru că orice proiect are mici impedimente la început, vedem rezultatele și cred că a fost un program optim.

Sunt multe reproșuri la adresa Guvernului, mulți antreprenori din HoReCa protestează, printre alții. Nu toată lumea este fericită. Revenind la acest an, continuați programul de dezvoltare? Țintiți aceeași creștere? Anul trecut, la finalul primelor 9 luni, aveați o creștere de 16% a creditelor performante.

Anul acesta ținta va fi mai mare de 16%, iar partea bună este că avem multe proiecte în curs de dezvoltare. În ultimii doi ani am implementat multe acțiuni, ne-am schimbat cultura de companie, am început să folosim sistemul Agile, am schimbat întreaga organizație în anumite privințe, am implementat programul de atragere a clienților persoane fizice și ne-am crescut acoperirea teritorială a rețelei prin inaugurarea de noi sucursale.

În 2020, aproximativ 200 de sucursale și agenții bancare au fost închise, însă OTP Bank a continuat să se extindă și am reușit să deschidem noi sucursale. În acest sens, amintesc inaugurarea sucursalei din Timișoara, sub un concept inovator, care a avut loc la începutul acestui an, în luna februarie.

Evoluția băii – de la un spațiu doar necesar la Spa-ul căminului nostru CITEȘTE ȘI Evoluția băii – de la un spațiu doar necesar la Spa-ul căminului nostru

În același timp, angajăm noi colegi, iar anul trecut ne-am mărit echipa cu 200 de persoane. Nu ne vom opri aici, pentru că ne ajută la creșterea capacității de deservire a clienților. În urmă cu doi ani aveam circa 1.200 de angajați, acum am ajuns la un număr de 1.600.

Am avut multe dezvoltări și în sfera digitală. Am lansat noua platformă de Internet Banking, noua aplicație, Mobile Payments pentru Android si iOS și avem o nouă procedură de onboarding online, pentru ca noii clienți să poată deschide un cont nou la OTP Bank complet digital. Avem multe proiecte în pipeline și sunt optimist în privința acestora că vor susține creșterea dorită, dar cel mai important aspect este clienții să simtă că OTP Bank le oferă soluții în linie cu nevoile și așteptările lor. Totodată, avem în vedere și transformarea platformei de marketing a băncii.

Urmăriți atragerea de clienți de la alte bănci? Încercați să-i convingeți sa refinanțeze creditele la OTP Bank? Pe ce vă aplecați?

Cu siguranță ne dorim mai mulți clienți și îi ofertăm prin diferite metode. Probabil ați observat că anul trecut am fost printre primii trei advertiseri din piață. Vrem să creștem numărul clienților și de aceea investim la nivel național, în campanii de marketing, în proiecte de dezvoltare, noi sucursale și soluții digitale. Acestea ne vor susține în programul de creștere a portofoliului de clienți, a gradului lor de satisfacție și a volumului de credite. Dar nu ne concentrăm doar pe creditare.

Acest proces de atragere de noi clienți implică cheltuieli. Preconizați ca veți fi profitabili și în acest an? La nivelul primelor nouă luni din 2020 rezultatele erau pozitive, cu o scădere de circa 50% a profitului net.

Obiectivul nostru este să fim profitabili și să obținem rezultate pozitive, însă în acest an nu ne concentrăm pe profit. Sunt momente în care trebuie să decidem dacă urmărim rezultate pe termen scurt sau mediu și lung.

Noi avem ca obiectiv rezultate pe termen lung. Avem răbdare și continuăm investițiile începute în anii trecuți. Nu ne dorim să fim percepuți ca un simplu birou de înregistrări, ci ne dorim să înregistrăm eficiență în relația cu clienții și, astfel, să îi păstrăm.

Alexandru Voicu este propus pentru funcția de CEO SAI Certinvest CITEȘTE ȘI Alexandru Voicu este propus pentru funcția de CEO SAI Certinvest

Nu urmărim profit record, ci eficiență record, și este un preț pe care suntem dispuși să îl plătim. Ne vom concentra mai mult pe clienți și pe nevoile lor, iar, în cele din urmă, vom reuși să creștem numărul clienților OTP Bank Romania.

Pentru că vorbim despre extinderea businessului, o modalitate de extindere presupune, desigur, un portofoliu de la o altă bancă. Vedeți mai multe oportunități anul acesta pentru extindere, nu numai pentru OTP România, ci în întreaga piață? Sunt mai multe bănci dispuse să vândă?

Da, consider că vor fi oportunități în acest sens. Un motiv este faptul că acest model de business este unul care necesită mult capital, este un business scump. În fiecare an, apar noi reglementări, deci există un anumit prag până la care poți oferi o activitate complexă, impusă de noile reglementări. Reglementările din fiecare an necesită multe noi raportări. Trebuie să respecți noile reglementări, că vorbim de politicile de fraudă sau reglementările referitoare la capital etc., dar există și aspecte noi legate de piața muncii. Acesta este motivul pentru care cred că, an de an, dimensiunea minimă a unei bănci crește. De asemenea, toți jucătorii care sunt cu adevărat aproape de acest nivel, trebuie să se gândească la cum să fie profitabili. Și una dintre variante este, într-adevăr, achiziția.

Anul acesta cred vor exista câteva oportunități în piață. Cu toate acestea, în mod surprinzător, anul trecut nu au existat tranzacții finalizate, deși au existat unele în desfășurare.

Noi continuăm să ne concentrăm pe programul nostru de creștere, Apollo, iar dacă există oportunități în piață, le vom analiza și vom vedea dacă mergem mai departe sau nu.

OTP încă are în portofoliu împrumuturi în franci elvețieni pentru companii. Așadar, înțeleg că, din cauza scăderii ratelor, intenționați să creșteți marja netă în perioada următoare. Este corectă informația?

Avem un portofoliu în acest sens, dar acesta este destinat persoanelor fizice, iar acesta este un portofoliu vechi, care are deja o vechime de 20 de ani.

Cert este că nu avem un portofoliu semnificativ pentru împrumuturi în aceasta valută. În principal, finanțarea este destinată către companii și clienți persoane fizice în lei și în euro. S-ar putea să existe un client care să aibă nevoie de franci sau chiar de dolari americani, dar ponderea cererilor în aceasta zonă este nesemnificativă.

Am întâlnit proprietari ai unor companii care protestează că unele bănci ( OTP nu a fost menționată) le închid conturile doar pentru că desfășoară activități în anumite domenii economice specifice, cum ar fi gestionarea deșeurilor sau chiar construcții. La OTP există o politică prin care banca să nu permită colaborarea cu firme din anumite domenii economice?

Nu, nu avem o astfel de politică. Desigur, toată lumea trebuie să respecte legile anti fraudă și pe cele privind spălarea de bani. În anumite cazuri, există unele activități care sunt legate de acțiuni suspecte în zona aceasta. Din acest motiv, se poate întâmpla ca respectivele conturi să fie închise. Dar acest lucru nu este legat de sectorul lor de activitate.

viewscnt
Afla mai multe despre
otp bank
rezultate otp bank
gyula fater