Guvernul a adoptat un proiect de lege care ar trebui să ducă la creșterea nivelului de informare și protecție a consumatorilor la alegerea unui cont de plată, permițând acestora să compare mai ușor comisioanele și serviciile aferente conturilor de plăți, a anunțat vineri Executivul.
Actul normativ transpune în legislația națională prevederile unei directive europene, conținând aspecte referitoare la transparența și compatibilitatea comisioanelor percepute consumatorilor pentru conturile de plăți, la schimbarea conturilor de plăți, la facilitarea deschiderii transfrontaliere de conturi de plăți, precum și la deschiderea și utilizarea conturilor de plăți cu servicii de bază. Proiectul de lege se va aplica acelor conturi de plăți prin care consumatorii pot cel puțin să depună fonduri, să retragă numerar și să execute, respectiv să primească operațiuni de plată, inclusiv transferuri către și de la terți.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Actul normativ stipulează obligativitatea stabilirii unei liste a celor mai reprezentative servicii aferente unui cont de plăți. Lista va cuprinde termenii și definițiile pentru fiecare dintre serviciile identificate, utilizându-se un singur termen pentru fiecare serviciu pentru a se asigura utilizarea unei terminologii standardizate de către prestatorii de servicii de plată, astfel încât consumatorii să înțeleagă și să compare comisioanele percepute”, se arată în comunicatul Guvernului.
Lista respectivă va cuprinde cel puțin 10 și cel mult 20 dintre cele mai reprezentative servicii care fac obiectul unui comision, servicii oferite cel puțin de un prestator de servicii de plată la nivel național. Lista va integra terminologia standardizată la nivelul UE și va fi adoptată prin hotărâre a Guvernului.
Alte prevederi se referă la un document de informare cu privire la comisioane și la un glosar care ar trebui să ajute consumatorii să compare cu ușurință comisioanele aferente conturilor de plăți din piața internă în ansamblu. În acest scop, prestatorii de servicii de plată vor pune la dispoziția consumatorilor un document de informare care să prezinte comisioanele aferente tuturor serviciilor cuprinse în lista celor mai reprezentative servicii legate de un cont de plăți.
Mai mult de atât, prestatorii vor informa consumatorii gratuit și cel puțin o dată pe an cu privire la toate comisioanele percepute pentru contul lor de plăți, inclusiv, dacă este cazul, rata dobânzii pentru descoperitul de cont și rata dobânzii creditoare.
În plus, proiectul prevede realizarea unei pagini web independente de comparare a comisioanelor, pentru a oferi consumatorilor posibilitatea de a obține informații imparțiale cu privire la comisioanele percepute și ratele dobânzii aplicate în legătură cu conturile de plăți, este necesară asigurarea existenței cel puțin a unui site internet de comparare independent din punct de vedere operațional de prestatorii de servicii de plată. Site-urile de comparare pot fi administrate de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) sau de asociații de consumatori luate în evidență de ANPC care desfășoară activități în domeniul protecției consumatorilor.
În ceea ce privește schimbarea conturilor, proiectul prevede o procedură clară, rapidă și sigură prin care prestatorii vor schimba conturile de plăți, inclusiv conturile de plăți cu servicii de bază. Referitor la accesul la conturile de plăți cu servicii de bază, atunci când solicită sau accesează un cont de plăți, consumatorii rezidenți în mod legal în UE nu fac obiectul discriminării de către instituțiile de credit din motive de naționalitate sau loc de reședință sau din alte motive, potrivit proiectului de lege.
CITEȘTE ȘI Românii au efectuat anul trecut peste un milion de plăți de taxe și impozite cu cardul”Potrivit actului normativ, ANPC este autoritate națională competentă abilitată să asigure aplicarea și respectarea actului normativ. ANPC cooperează cu Banca Națională a României (BNR) ori de câte ori este necesar pentru a se respecta prevederile legii, inclusiv în vederea cooperării cu Autoritatea Bancară Europeană. De asemenea, proiectul de lege cuprinde dispoziții referitoare la contravenții și sancțiuni, stabilind că reprezentanții împuterniciți ai ANPC sunt cei care constată contravențiile și aplică sancțiunile, la sesizarea consumatorilor, a asociațiilor de consumatori ori din oficiu, în cazul în care, prin încălcarea prevederilor legale, sunt sau pot fi afectate interesele consumatorilor”, se arată în comunicat.
Aspectele referitoare la comparabilitatea comisoanelor aferente unui cont de plăți și la schimbarea conturilor se aplică prestatorilor de servicii de plată, iar aspectele referitoare la asigurarea accesului la conturile de plăți se aplică instituțiilor de credit.