Antreprenoarele care vor să valorifice noi oportunități de afaceri și să depășească obstacolele ce apar adesea în business pot accesa un nou program de sprijin. Lansat de ING Bank România și Visa, în parteneriat cu Impact Hub Bucharest, „She’s Next” va oferi mentorat și coaching pe o perioadă de 6 luni unui număr de 10 finaliste, iar trei dintre acestea vor avea ocazia să câștige unul dintre cele trei granturi în valoare de 10.000 de euro fiecare.
Cererile de înscriere în programul desfășurat la nivel național pot fi depuse până pe 25 mai aici. Poate aplica orice femeie care are deja un business înființat, dacă deține o pondere de cel puțin 51% în structura acționariatului.
Nevoia de sprijin pentru femeile antreprenor apare într-un context în care acestea se confruntă cu multiple provocări în piață, atunci când doresc să-și dezvolte businessul. O arată și un studiu recent, realizat de Visa Consulting & Analytics și ING Bank România, în colaborare cu Ipsos, potrivit căruia, pentru mai mult de jumătate dintre femeile antreprenor din România birocrația a reprezentat un obstacol la începerea afacerii lor, iar un procent la fel de mare dintre cele care dețin o afacere se confruntă cu condiții dificile de piață și cu lipsa resurselor non-financiare. Peste toate dificultățile din mediul de afaceri, se adaugă greutatea de a menține în echilibru munca și viața personală, care afectează 4 din zece antreprenoare.
Într-un astfel de context plin de provocări, Visa și ING Bank România au decis să sprijine nevoile antreprenoarelor printr-o serie de sesiuni de mentorat personalizate, care le oferă acces la informații practice din partea unor alte femei lider, precum și la resurse educaționale valoroase, pentru a-și duce afacerea la nivelul următor.
Femeile, sprijin pentru femei și în business
Ioana Hasan (cofondator SmartBill), Alina Donici (cofondator Artesana) și Oana Craioveanu (cofondator Impact Hub Bucharest) sunt trei dintre mentorii care vor ghida participantele la programul She’s Next într-o călătorie de dezvoltare profesională. Totodată, acestea vor avea acces la o comunitate de femei antreprenor, cu obiective, interese și provocări comune.
În România, programul de granturi și mentorat She’s Next se va baza pe experiența și succesul sesiunilor deja desfășurate în alte țări.
„Femeile sunt tot mai implicate în mediul antreprenorial din România, însă potențialul de creștere este încă foarte mare. În portofoliul Business Banking - divizia ING dedicată antreprenorilor, firmele care au femei în structura de acționariat au o pondere de 40% din totalul clienților noștri”, spune Luana Sorescu, Head of Clients în cadrul diviziei Business Banking, ING Bank România.
Potrivit afirmațiilor sale, concluziile studiului realizat recent au contribuit la lansarea și structurarea proigramului. „Din studiul pe care l-am realizat anul trecut împreună cu Impact Hub Bucharest și Bravva Angels, a reieșit că femeile sunt acționare în 47% dintre companiile active cu cifra de afaceri de peste 10,000 lei, iar 1 din 4 companii este deținută 100% de către femei. Datele au mai relevat că firmele cu acționariat 100% feminin generează, în medie, profit mai mare, însă au o cifră de afaceri semnificativ mai mică decât cele cu acționariat exclusiv masculin. Aceste concluzii ne-au motivat să lansăm un program special dedicat femeilor antreprenor. Știm că au obiective ambițioase și o viziune pe termen lung, că sunt perfecționiste și, poate, uneori, prea precaute. Suntem aici să le ghidăm să treacă peste obstacolele întâlnite și să valorifice viitoarele oportunități de afaceri cu încredere, alături de partenerii noștri Visa și Impact Hub Bucharest.”, arată Luana Sorescu.
Pentru celălalt partener al programului, Visa, miza unui astfel de program este deosebit de importantă din perspectiva nevoii de a sprijini afacerile mici.
„Întreprinderile mici și mijlocii aduc avantaje economice pentru sute de milioane de oameni din Europa și sunt esențiale în conturarea unui viitor în care să ne regăsim cu toții. De aceea, Visa pune la dispoziția micilor antreprenori resursele, soluțiile și accesul la rețele și servicii financiare care să ajute la finanțarea, conducerea și creșterea afacerilor lor. Sprijinirea afacerilor deținute și conduse de femei este cu atât mai importantă cu cât ponderea acestora în România (36,5%) rămâne sub cea a afacerilor conduse de bărbați. Mă bucur să avem un partener implicat precum ING Bank cu care să desfășurăm programul She’s Next în România și sper ca această inițiativă să ajute femeile antreprenor în atingerea obiectivelor lor ambițioase de business, contribuind totodată la creșterea economiei locale și globale”, a declarat Elena Ungureanu, Country Manager Visa în România.
Informații utile pentru antreprenoarele care vor să aplice
Programul She’s Next, implementat de Impact Hub Bucharest, se adresează afacerilor în care capitalul social este deținut majoritar de femei sau a căror activitate este condusă de femei antreprenor, în cazul întreprinderilor individuale.
Pentru înscrierea în program și în concursul de granturi, femeile antreprenor trebuie să trimită povestea businessului lor, să spună ce le-a inspirat să înceapă o afacere, precum și să evidențieze provocările cu care se confruntă în activitatea de zi cu zi. În plus, în ultima etapă a programului, semifinalistele vor putea să prezinte o idee de utilizare a grantului pentru dezvoltarea afacerii lor.
Un juriu dedicat va selecta 10 finaliste care vor beneficia de sesiuni de mentorat și coaching pe parcursul unei perioade de șase luni, care să le ajute în dezvoltarea afacerii, iar trei dintre acestea vor avea șansa de a câștiga unul dintre cele trei granturi în valoare de 10.000 de euro fiecare. Formularele de înscriere pot fi trimise până la data de 25 mai, iar câștigătoarele vor fi alese în urma unui pitch organizat în luna noiembrie a acestui an.
„Impact Hub Bucharest este un catalizator pentru inovație prin antreprenoriat, astfel că parteneriatul cu ING Bank România și Visa în implementarea programului She’s Next vine ca o dovadă a implicării noastre active în dezvoltarea companiilor românești. Continuăm astfel tradiția de a lucra cu femei antreprenor și de a sprijini dezvoltarea spiritului antreprenorial, indiferent de gen”, spune Vlad Craioveanu, CEO Impact Hub Bucharest.
Provocări, dificultăți și motivații pentru femeile din business. Ce spun studiile de piață
Potrivit studiului realizat de Visa Consulting & Analytics și ING Bank România, în colaborare cu Ipsos, independența profesională și dorința de a fi propriul șef sunt factori importanți care determină începerea unei afaceri pentru mai mult de o treime dintre femeile antreprenor din România.
Cele mai mari bariere pe care le-au întâlnit la început au fost birocrația (proceduri administrative complicate) (51%) și problema surselor de finanțare (48%).
Pe de altă parte, majoritatea antreprenoarelor din România chestionate (73%) spun că nu s-au confruntat cu prejudecăți sau dezavantaje în timpul dezvoltării afacerilor.
Banii contează la început… dar și mai târziu
Pentru aproximativ 1 din 2 femei antreprenor din România finanțarea a reprezentat un obstacol în crearea businessului, mai arată spudiul citat.
Situația nefavorabilă a pieței (59%) și lipsa resurselor non-financiare (52%), precum cele materiale, umane sau idei, sunt cele mai mari impedimente în dezvoltarea afacerilor pentru antreprenoare.
De asemenea, lipsa finanțelor sau problemele legate de fluxul de numerar pot fi o problemă în stadii mai avansate ale dezvoltării businessului
În ciuda obstacolelor, micile afaceri caută mereu soluții să evolueze. Pentru dezvoltarea afacerii, femeile antreprenor se axează pe activități de marketing și promovare (75%), finanțe (73%), digitalizare și e-commerce (47%).
În căutarea echilibrului și a sprijinului
Majoritatea antreprenoarelor nu beneficiază în prezent de resurse de ajutor gratuite, dar sunt deschise către astfel de soluții.
Conducerea unei afaceri are un impact major și în viața de zi cu zi, întrucât 4 din 10 femei chestionate fac eforturi uneori să mențină un echilibru între viața profesională și viața privată.
Potrivit aceluiași studiu, nevoia de independență în carieră apare mai târziu. Peste un sfert dintre femeile antreprenor din România spun că și-au început afacerile după obținerea primului loc de muncă.
Sprijinul celor apropiați contează. Familia și partenerii au jucat un rol important în demararea afacerii pentru femeile antreprenor din România. Pe lângă o idee și un plan de afaceri bine conturate, experiența și fondurile necesare au fost, de asemenea, cruciale.
Un studiu realizat de ING Bank România anul trecut, care a analizat firme cu cifra de afaceri de peste 10.000 de lei, a arătat că majoritatea afacerilor deținute de femei fac performanță la nivel înalt în domeniile de producție și manufactură, imobiliare și servicii profesionale. Totodată, industriile creative, educația și tehnologia reprezintă zone de interes pentru antreprenoarele din România.