Consumatorii pot recurge la căi alternative de soluționare a litigiilor cu comercianții, inclusiv cu băncile

Consumatorii pot recurge la căi alternative de soluționare a litigiilor cu comercianții, inclusiv cu băncile
scris 26 aug 2015

Consumatorii vor putea recurge la proceduri de soluționare alternativă a litigiilor cu comercianții sau furnizorii de servicii, o structură nou înființată în cadrul ANPC urmând să medieze aceste litigii. De reclamațiile la adresa instituțiilor bancare, conform noilor proceduri, se va ocupa un centru de soluționare alternativă a litigiilor din sistemul bancar.

Guvernul a aprobat, miercuri, printr-o ordonanță, introducerea și în legislația românească a prevederilor Directivei nr. 2013/11/UE a Parlamentului European și a Consiliului privind soluționarea alternativă a litigiilor în materie de consum.

Urmărește-ne și pe Google News

Conform acestei directive, reclamațiile împotriva comercianților vor putea fi prezentate de către consumatori, în mod voluntar, unor entități care aplică proceduri de soluționare alternativă a litigiilor.

În acest scop, statele membre trebuie să faciliteze accesul consumatorilor la proceduri, denumite “proceduri SAL”, de soluționare alternativă a litigiilor, naționale și transfrontaliere, privind obligațiile din contracte de vânzări sau de prestări de servicii din toate sectoarele comerciale.

La nivel european se va institui un instrument online, platforma SOL, care va fi un site interactiv, gratuit și disponibil în toate limbile oficiale ale instituțiilor Uniunii Europene. Noua platformă va furniza un formular de reclamație care va fi completat și transmis online de către reclamant, va informa partea pârâtă în legătură cu reclamația depusă și va identifica instituțiile abilitate să medieze litigiul.

Ordonanța adoptată de Guvern crează cadrul juridic pentru aceste proceduri și, totodată, înființează, în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), o structură responsabilă cu derularea procedurilor SAL. Potrivit Executivului, noua structură este imparțială și își desfășoară activitatea independent de activitățile de supraveghere și control piață.

În cazul în care autoritățile publice centrale sau autoritățile administrative autonome cu responsabilități în domeniul protecției consumatorilor nu înființează, în vederea soluționării litigiilor, structuri SAL, structura responsabilă cu derularea procedurilor SAL din cadrul ANPC va putea avea rol de autoritate complementară.

Pentru domeniul bancar, Guvernul a stabilit că, având în vedere complexitatea acestuia, precum și impactul pe care serviciile bancare le au asupra consumatorilor, se va înființa Centrul de soluționare alternativă a litigiilor din sistemul bancar, iar activitatea centrului va fi coordonată de un Colegiu de Coordonare.

viewscnt
Afla mai multe despre
consumatori
litigii
anpc
banci