România înregistrează creșteri puternice ale numărului și volumului plăților electronice, pe fondul apetitului ridicat pentru plăți cu cardul sau telefonul din partea populației, dar are încă restanțe în zona de acceptare, unde unele firme nu știu încă de obligația de a avea POS, explică Cătălin Crețu, director general al Visa pentru România și alte țări din regiune. Pe de altă parte, în ultima perioadă, ca urmare a obligației pentru firmele cu vânzări mici de a se dota cu POS, cererea de terminale a cunoscut un avânt puternic, arată Crețu, care adaugă că și statul mai are multe de făcut.
”România avansează și a avansat foarte rapid în ceea ce înseamnă digitalizarea plăților, care deja a ajuns la un nivel foarte mare”, spune Crețu, în cadrul conferinței ”EU FUNDS Profit.ro FirstBank și Visa - Finanțăm digitalizarea României - Focus Brașov - Ediția a II-a”.
Plățile cu cardul în România au ajuns la un volum de 106 miliarde de lei la jumătatea anului trecut, în creștere cu 37%, și cel mai probabil au depășit 200 de miliarde de lei pe întreg anul, anticipează Crețu.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Deci este o industrie care are un ritm de creștere foarte mare, chiar și în momentele de criză. Asta spune foarte multe despre apetitul românilor pentru digitalizarea plăților”, adaugă directorul Visa pentru România, Bulgaria, Croația și Slovenia.
Crețu citează un studiu potrivit căruia peste 82% dintre tinerii români, cu vârste între 18 și 24 de ani, și-au înregistrat un card într-o aplicație mobilă, cea mai mare pondere din regiune, cu slovacii la 80% și ungurii la 76%.
”Se vede apetitul foarte mare al românilor pentru digitalizarea plăților. Și, evident, este sprijinit de penetrarea foarte mare a telefoanelor mobile, tabletelor, ceasurilor. Pentru că am lucrat cu mediul bancar foarte bine și foarte mult la metodele de digitalizarea plăților”, adaugă Crețu.
”Mai avem un pic de restanțe în ceea ce privește digitalizarea zonei de acceptare. Aici vorbim de magazine, în general micii antreprenori încă mai au de lucru aici. Este foarte important de spus că de 1 ianuarie 2023 orice firmă care are vânzări de minim 50.000 de lei pe an trebuie să accepte și plata cu cardul și acest lucru a dat un avânt foarte puternic cererii de terminale POS”, explică directorul Visa.
Potrivit unei legi votate de curând de Parlament, obligația de a accepta plata fără numerar a fost extinsă și la persoane fizice autorizate și întreprinderi individuale sau familiale.
Crețu arată că firmele beneficiază de reducerea costurilor prin faptul că nu mai trebuie să ia aparatul POS de la bancă și că pot transforma orice telefon cu Android într-un terminal de acceptare a plăților prin instalarea unei aplicații, lucru ce ”a dat un avânt extraordinar acceptării plății cu cardul”, astfel că s-a ajuns la peste 20.000 de astfel de telefoane terminal.
Statul și firmele trebuie să ajungă din urmă consumatorii
Un studiu realizat pentru Visa arată că 6 din 10 consumatori ar renunța foarte probabil la o achiziție online dacă comerciantul nu oferă și plata cu cardul. De asemenea, 1 din 3 români plătesc deja în magazin cu telefonul mobil, cea mai mare pondere din regiune, în timp ce plățile contactless au o cotă aproape integrală în totalul plăților cu cardul/alte dispozitive la comercianți.
”Este foarte important ca și statul și firmele să ajungă la nivelul de preferință care se înregistrează în zona consumatorilor”, spune Crețu.
Pe lângă confort, este foarte important ca investițiile în securitatea tranzacțiilor să fie ridicate. ”De aceea noi am investit numai în ultimii 5 ani 10 miliarde de dolari în infrastructură și tehnologie”, spune directorul Visa.
”Este foarte important pentru că e vorba de banii noștri și nu vrei să fii în situația în care se întâmplă un accident sau o fraudă și ți-au dispărut banii din cont”, adaugă Crețu.
”Este foarte important pentru stat. Am promovat ca statul să dea un model. Îmi pare rău să spun că funcționarii publici care pleacă la Bruxelles primesc bani de la casierie cash. Și la hotel scot bancnote de 100 de euro să plătească cazarea, moment în care se dă alarma () Așa cum firmele mari și mijlocii folosesc cardurile de business în care-și trec toate cheltuielile, contabilii văd desfășurătoarele de tranzacții, se observă inclusiv frauda, dacă există. Se pot face limite, inclusiv pentru șoferul care poate să plătească cu cardul numai benzină și numai într-o anumită sumă”, povestește Crețu.
Peste 7 din 10 întreprinderi mici și mijlocii consideră transformarea digitală ca fiind importantă și foarte importantă, arată un alt studiu citat de Crețu.
În ceea ce privește dezvoltarea serviciilor în parteneriat cu statul, Crețu dă exemplul Ghișeul.ro, platforma pe care pot fi achitate o serie de taxe și impozite, precum și amenzile și care a ajuns la peste 1,5 milioane de utilizatori.
”Ghișeul.ro s-a erijat ca cel mai de succes parteneriat public privat din România și este un exemplu în regiune. În afară, în Polonia sau chiar Vestul Europei nu au o platformă în care să se consolideze acceptarea plăților către stat”, spune Crețu.
El recomandă autorităților să găsească metode de cointeresare prin care să fie stimulate plățile digitale, așa cum se întâmplă în alte țări, cum ar fi rambursarea mai rapidă a TVA sau reducerea impozitului cu costurile de acceptare. De asemenea, este nevoie de o conștientizare mai largă în rândul firmelor a obligației de a avea POS. ”Foarte multe firme nu cunosc că au obligația că trebuie să accepte și plata cu cardul!”
Și statul ar trebui să fie interesat de creșterea plăților cu cardul, pentru că astfel ar fi crescute încasările la buget, consideră Crețu:
”În România avem o pondere foarte mare a economiei subterane. Orice plată electronică aduce tranzacția în zona oficială, sunt tranzacții trasabile, taxabile, și astfel putem să oprim acest cerc vicios în care investiția în sectorul public este joasă pentru că taxele nu prea se plătesc”.
Cele mai multe plăți în transportul în comun după britanici
Sunt 18 orașe în România, inclusiv Brașovul, în care călătorii pot plăti transportul în comun direct cu cardul contactless sau cu alte dispozitive NFC. În ultimul trimestru din 2022 s-au înregistrat câte 2,5 milioane de plăți pe lună cu cardul în transportul public, dintre care jumătate cu telefonul mobil.
”Este un nivel cu care nu se poate lăuda decât Marea Britanie, și acolo vorbim despre un număr foarte mare mai ales în Londra, unde populația este foarte mare și sunt și foarte mulți turiști”, spune Crețu.
Această digitalizare continuă, spune directorul Visa, și sistemele care sprijină această digitalizare a transportului în comun pot acomoda de acum abonamente, reduceri pentru pensionari sau elevi și inclusiv reducerile date de administrațiile publice.
O altă zonă pe care Visa o urmărește, spune Crețu, este cea de încărcare a automobilelor electrice, de la care așteaptă o dezvoltare în perioada următoare.