Valoarea Acordului-cadru, cu durata de 5 ani, a fost estimată, la 612,4 milioane dolari, fără TVA, iar Forțele Aeriene Române au nevoie de alți 70 de piloți de F-16.
Potrivit prevederilor legale, Guvernul are obligația de a solicita aprobarea prealabilă a Parlamentului pentru inițierea procedurii de atribuire a contractelor de achiziție, în cazul în care valoarea estimată a contractului, fără TVA, este egală sau mai mare decât echivalentul în lei a 100 milioan euro.
Solicitarea este adresată în contextul în care Având î n vedere că, la data de 03.11.2025, între Guvernul României reprezentat de MApN și Regatul Țărilor de Jos reprezentat de Ministerul Finanțelor, a fost încheiat contractul de transfer al dreptului de proprietate asupra celor 18 aeronave dislocate în România pentru Centrul European de Instruire F-16 (EFTC) de la Baza 86 Aeriană Borcea, în care se stipulează condiția menținerii capacității de instruire pentru sloturile ucrainene, începând cu anul 2026, dar mai ales pentru operaționalizarea escadrilelor F-16 din subordinea Forțelor Aeriene Române și continuarea activităților în EFTC.
În aceste condiții, încheierea unui acord-cadru pe 60 de luni asigură predictibilitate, continuitate și anvergură pentru programele de instruire a personalului navigant român și aliat, potrivit MApN.
Începând cu 01.01.2026, odată cu transferul celor 18 aeronave F-16, responsabilitatea pentru operarea, gestionarea și funcționarea Centrului European de Instruire F-16 va intra în atribuțiile României.
Astfel, din motive logistice și operaționale, pentru continuarea activității de instruire a piloților de F-16, pe teritoriul național, în cadrul Centrului European de Instruire F-16, a fost identificată ca soluție ncheierea unui Acord-cadru de prestări servicii între Ministerul Apărării Naționale al României și Lockheed Martin. Acest acord-cadru va acoperi funcționarea Centrului European de Instruire F-16, atât pe partea de instruire a personalului și mentenanță a aeronavelor F-16, cât și pe partea de servicii logistice integrate (supply & sustainment).
”Prin urmare, menținerea și extinderea activităților EFTC nu reprezintă doar o necesitate imediată pentru formarea piloților F-16, ci și o premisă fundamentală pentru tranziția sigură și coerentă către F-35, asigurând continuitatea și performanța capacitaților aeriene ale României în urmatorul deceniu”, susțin autoritățile.
Valoarea Acordului-cadru, fără TVA, a fost estimată, la 612,4 milioane dolari, pe baza datelor de fundamentare colectate până la acest moment, valoarea exactă urmând a fi stabilită în urma încheierii negocierilor cu compania Lockheed Martin.
România nu acoperă în prezent cerințele NATO la piloți F-16
În prezent, Forțele Aeriene Române (ROU AF) dispun de două escadrile operaționale de aeronave F-16, iar cea de-a treia se află în proces de recepție.
Conform standardelor NATO și ale producătorului, pentru îndeplinirea misiunilor și asigurarea rotațiilor este necesar un raport de minimum 1,5 piloți pe aeronavă, iar nivelul optim este de 2 piloți pe aeronavă. Acești piloți trebuie să dețină calificarea Basic Mission Capable (BMC) pentru a executa misiunile alocate.
Raportat la cele 49 de aeronave F-16 aflate în dotare sau în curs de livrare, rezultă un necesar de minimum 75-100 de piloți calificați BMIC pentru atingerea capacității operaționale complete a celor trei escadrile. În prezent, Forțele Aeriene au nevoie de peste 70 de piloți calificați BMC pentru a atinge acest obiectiv.
Experiența din ultimii ani a demonstrat că instruirea realizată exclusiv în escadrilele operaționale nu este suficientă, având în vedere numărul ridicat de misiuni curente și exerciții internaționale, coroborat cu necesitatea menținerii nivelului de pregătire a piloților deja calificați. Din acest motiv, generarea de noi piloți prin instruire internă, în paralel cu activitatea opcrațională, nu poate susține ritmul necesar pentru operarea completă a celor trei escadrile.
Primii piloți români au fost instruiți în Portugalia, odată cu achiziția primei escadrile, iar ulterior suplimentar în Statele Unite, prin programul AFSAT. Numărul locurilor disponibile în SUA este însă extrem de limitat - România nu a beneficiat niciodată de mai mult de doi piloți pe an. În plus, AFSAT impune cerințe riguroase privind pregătirea anterioară, nivelul de engleză, iar costul mediu de instruire este de aproximativ 4,3 milioane dolari/ pilot (nivel 2022, neactualizat), acoperind doar programul IQT (Initial Qualification Training), de formare inițială.
După revenirea în țară, fiecare pilot trebuie să finalizeze programul IMQT (Initial Mission Qualitication Training) pentru obținerea calificări BMC, proces care durează între 6 și 12 luni, în funcție de disponibilitatea instructorilor și a aeronavelor.
Prin echivalare, un program complet IQT + IMQT desfășurat integral în SUA ar depăși 5,6 milioane dolari/pilot (valoare 2022).
De asemenea, anul 2022 a fost ultimul în care Forțele Aeriene Române au primit sloturi la instruirea F-16 în SUA, fiind comunicate oficial restricțiile impuse SUA din cauza creșterii nevoilor proprii și a priorităților stabilite pentru instruirea piloților ucraineni.
Astfel, Româmia nu mai are acces la programe de instruire externe, iar acest fapt a determinat inițierea, în același an, a discuțiilor privind crearea Centrului European de Instruire F-16 (EFTC), ca soluție strategică națională și aliată pentru formarea pilopilor F-16.
În prezent, cererea globală pentru instruire F-16 depășește cu mult capacitățile existente, iar state aliate care anterior ofereau sprijin României (precum Portugalia sau SUA) solicită acum la rândul lor sloturi de instruire îm cadrul EFTC.
Începând cu 2026, EFTC, împreună cu contractorul actual, estimează o capacitate anuală de instruire de aproximativ 17 piloți BMC, echivalentul a circa 3.000 de ore de zbor/am.
În baza angajamentelor asumate prin transferal celor 18 aeronave F-16 din Regatul Țărilor de Jos, achiziționate cu preț simbolic de 1 euro, România are obligația de a asigura 8 sloturi BMC și 2-4 sloturi de calificări suplimentare pentru piloții ucraineni.
Aceste cursuri se desfășoară conform programei ucrainene, mai scurte decât cea românească, astfel încât, prin echivalare, totalul anual al instruirii ucrainene este echivalent cu 5 sloturi BMC românești.
În consecință, din cele 17 sloturi disponibile anual, Forțele Aeriene vor dispune efectiv de până la 12 sloturi BMC pentru proprii piloți.
Oferta actuală a contractorului reprezintă valoarea maximă estimată, de aproximativ 612 milioane USD, de la care se va porni procesul de negociere, valoare care va fi ajustată în scădere în funcție de rezultatul negocierilor tehnice și financiare.
Această sumă acoperă un ciclu de 5 ani de activitate a EFTC și cuprinde două componente principale:
- componenta de instruire, estimată la 440 milioane dolari, pentru un total de 85 sloturi BMC în total, dintre care 60 de sloturi vor reveni Forțelor Aeriene Române, restul fiind destinate instruirii piloților ucraineni;
- componenta de servicii logistice integrate (supply & sustainment), în valoare de aproximativ 171 milioane doalri, necesară pentru operarea și mentananța aeronavelor din cadrul EFTC.
Costurile aferente activităților de pregătite destinate Ucrainei, vor fi rambursate în aproape integralitate, fie prin Air Force Capability Coalition (AFCC) sau decontate prin mecanismul European Union Military Assistance Mission (EUMAM).
Suplimentar, intrucât aeronavele. devin proprietatea României, pachetul contractual va include și serviciile logistice integrate (supply & sustainment). Conform cerințelor contractuale, contractorul va asigura integral instruirea, operarea și suportul logistic, astfel încât să fie eliminat riscul unor neîndepliniri contractuale imputabile Forțelor Aeriene Române, generate de eventuale deficiențe în mentenanță sau disponibilitate care ar putea apărea îm decursul celor 5 ani de derulare a contractului.
MApN subliniază că în prezent nu există nicio altă sursă viabilă de instruire F-16 care să poată susține ritmul actual și necesarul de formare al Forțelor Aeriene Românie pentru asigurarea și menținerea stării operaționale a celor trei escadrile în următorii c5ani, concomitent cu formarea personalului necesar tranziției la F-35.
Conform calculelor bazate pe capacitatea actuală a EFTC, după cei 5 ani de implementare, Forțele Aeriene Române vor atinge nivelul minim necesar de piloți calificați BMC, rămânând cu un deficit de aproximativ 10 piloți față de nivelul optim.
Deși o parte din instruire va continua și în escadrilele operaționale, această contribuție va fi limitată, fiind destinată în principal compensării ieșirilor naturale din sistem (pensionări). Până în prezent, niciun pilot care a parcurs instruirea pe F-16 nu a trecut în rezervă.
Începând cu anul 2031, Fortele Aeriene Române vor demara tranziția către aeronava F-35, proces care va necesita selecția și conversia treptată a piloților din escadrilele F-16. Conform cerințelor necesare pentru conversie, primii candidați yor fi instructorii și piloții cu calificări avansate (FLUG 4 ș i IP), urmați ulterior de piloți cu experiență F-16, iar abia în ultima fază de formare în SUA vor putea fi pregătiți și piloți proveniți direct din fluxul ENJJPT.
”Prin urmare, menținerea și extinderea activităților EFTC nu reprezintă doar o necesitate imediată pentru formarea piloților F-16, ci și o premisă fundamentală pentru tranziția sigură ș i coerentă către F-35, asigurând continuitatea și performanța capacităților aeriene ale României în următorul deceniu”, mai arată ministerul dse resort.
















