Clienții nemulțumiți și băncile s-au înțeles prin procedura alternativă în doar cinci cazuri în patru luni

Clienții nemulțumiți și băncile s-au înțeles prin procedura alternativă în doar cinci cazuri în patru luni
Mihai Baniţă
Mihai Baniţă
scris 21 iul 2016

Românii nemulțumiți de bănci n-au dat năvală să caute arbitrajul nou-înființatului Centru de Soluționare Alternativă a Litigiilor din domeniul bancar. Centrul a primit 117 solicitări în patru luni, din care aproape 42 au fost clasate ca neconforme. Doar cinci dosare au fost rezolvate de conciliatori.

Băncile plătesc 600.000 de euro pe an pentru a soluționa în afara instanțelor litigiile cu clienții, prin Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor din Domeniul Bancar (CSALB), entitate care a început activitatea în luna martie.

Urmărește-ne și pe Google News

Alexandru Păunescu, directorul Direcției Juridice din Banca Națională a României și membru în consiliul director al CSALB, spera la inaugurare că din cele peste 10.000 de litigii dintre clienți și bănci sau instituții financiare nebancare aflate pe rolul instanțelor, mare parte procese pe clauze abuzive, în jur de o zecime vor ajunge să fie soluționate prin noua entitate, la cererea clienților băncilor, care ar putea astfel să evite procedurile judiciare și să obțină o decizie mai rapidă.

BNR vrea să cumpere în leasing 5 limuzine cu 3,8 milioane de lei CITEȘTE ȘI BNR vrea să cumpere în leasing 5 limuzine cu 3,8 milioane de lei

Proiectul demarează însă mult mai greu. Doar 117 consumatori au trimis solicitări concrete către CSALB, dintre care 79 au fost înregistrate, și 42 dintre acestea au fost ulterior clasate, de la începutul lunii martie până la finele lunii iunie, potrivit unui comunicat de presă.

Cele mai multe cereri vizează restituirea contravalorii comisionului de risc încasat de bancă, reducerea ratelor lunare, returnarea comisionului de administrare, a celui de monitorizare sau de urmărire, precum și restituirea sumelor încasate de creditor ca urmare a creșterii marjei de dobândă. Consumatorii au mai cerut, printre altele, și înghețarea cursului valutar la data acordării creditelor în franci elvețieni sau calcularea și plata ratelor în lei pentru credite în valută.

Din cele 37 de cereri rămase în procedură, 21 sunt în faza de verificare a documentelor și doar 16 au intrat în faza în care conciliatorul trebuie să propună o soluție. Dintre acestea 16, în cinci cazuri s-au pronunțat hotărâri, care nu au fost contestate de consumatori, iar în două cazuri consumatorul a refuzat soluția propusă de conciliator, unul dintre motive fiind acelea că debitorul a dat în plată. Într-un alt caz consumatorul s-a retras după ce a ajuns la o înțelegere cu banca, iar în altul se așteaptă confirmarea conciliatorului de către părți.

România, condamnată de justiția europeană pentru încălcarea obligațiilor de mediu de către compania de stat falimentară Moldomin CITEȘTE ȘI România, condamnată de justiția europeană pentru încălcarea obligațiilor de mediu de către compania de stat falimentară Moldomin

Procedura este gratuită pentru consumatori, conciliatorii fiind plătiți indirect de către bănci și instituții financiare nebancare prin intermediul CSALB. Un dosar se rezolvă în maximum 90 de zile, însă cei de la CSALB susțin că cele rezolvate până acum au primit o soluție în mai puțin de o lună. Consumatorii pot opta fie pentru procedura în care soluția este opțională, adică trebuie acceptată și de ei și de creditori, ori pentru o soluție impusă de conciliator, care are caracter executoriu.

Președintele colegiului și membru independent este Simona Vâlceanu, care vine din sistemul bancar. Din partea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor este numită Mihaela Ionescu, din partea unei federații de asociații este numit Corneliu Vișoianu, din partea Asociației Române a Băncilor este numită Luminița Malanciuc.

viewscnt
Afla mai multe despre
csalb
litigii bancare
solutii alternative
litigii banci
procese banci