Purtătorul de cuvânt al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Daniel Osmanovici, a declarat, miercuri, la RFI, referitor la faptul că sistemul cardului de sănătate nu funcționează de peste două săptămâni, că acesta ar putea fi repornit joi, după ce se vor face noi teste. "Nu vreau să mă duc în această zonă apocaliptică, pentru că oamenii mor și cu un sistem, și fără un sistem, nu vreau să sun cinic", a spus el.
Purtătorul de cuvânt al CNAS, Daniel Osmanovici, a declarat, la RFI, că în 16 iulie s-au făcut câteva teste privind funcționarea cardului de sănătate, iar acestea au arătat că aplicația "funcționează cum se cuvine", astfel că se dorește ca în 18 iulie să fie repornit sistemul, scrie News.ro.
"Din păcate, pot să spun că soluțiile pe care le avem la îndemână în momentul de față, cu resursele pe care le are CNAS la nivel de personal IT, resurse financiare și resurse hardware și software nu pot face acea ajustare care să ducă sistemul - imediat, mă refer - în zona în care aceste sincope să nu mai apară. Dacă pe 18 toate lucrurile funcționează bine, toate testele de pe parcursul acestei zile și de pe parcursul zilei de mâine, în prima parte a zilei, funcționează corect, atunci lucrurile astea se duc acolo. Blocajele de care vorbeați dvs și care da, sunt resimțite la nivelul fiecărui cabinet de medic de familie, la nivelul farmaciilor, la nivelul spitalelor, la nivelul tuturor categoriilor de furnizori, sunt prin prisma cantității uriașe de date", a spus el.
CITEȘTE ȘI După hoteluri, statul va trimite persoane "sub acoperire" și în spitale pentru a vedea unde este cerută mităEl a mai spus că într-un an este vorba despre 76 de milioane de input-uri în sistem.
Întrebat despre oamenii care vor muri în timpul acestui blocaj, care durează de aproximativ două săptămâni, purtătorul de cuvânt al CNAS a spus: "Cred că puteți fi de acord cu mine că nu există pe lumea asta niciun sistem perfect. Mă refer la orice sistem (...) Nu vreau să mă duc în această zonă apocaliptică, pentru că oamenii mor și cu un sistem, și fără un sistem, nu vreau să sun cinic, dar nu e o chestiune pe care să o pun că acum, dacă a picat sistemul, se întâmplă cele mai mari nenorociri de pe Planeta Pământ fix în România".
Ulterior, acesta a admis că a greșit când a făcut declarația pe tema defecțiunii sistemului informatic de la CNAS și susține că ''se poate întâmpla să obosești și să greșești''.
"Am greșit. Mi s-a părut atât de revoltătoare speculația jurnalistului că din cauza blocajului temporar al platformei online ar putea muri oameni, încât am reacționat într-un mod total nepotrivit și lipsit de empatie. Pentru cine are răbdarea să asculte declarația mea, va înțelege mai bine. În ultimele 17 zile, am explicat situația de multe ori și am dat zeci de interviuri. Se poate întâmpla să obosești și să greșești. Îmi pare rău. Dincolo de asta, avem o mare responsabilitate față de sănătatea oamenilor și modul greșit în care m-am exprimat și s-a interpretat nu trebuie să afecteze informația că blocajul platformei online nu impactează sănătatea oamenilor. Toți pacienții sunt și pot fi îngrijiți, chiar și cu sistemul informatic temporar offline", scrie Osmanovici, astăzi, pe Facebook.
Tot astăzi, premierul Viorica Dăncilă i-a cerut ministrului Sănătății să-i demită pe directorul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), pentru defecțiunea din sistemul informatic al Casei, dar și pe purtătorul de cuvânt al instituției, pentru declarațiile făcute.
CNAS anunța, în 10 iulie, că, în urma unor probleme tehnice, care au condus la întreruperi în funcționarea Platformei Informatice a Asigurarilor de Sanatate (PIAS), serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale se acordă/se eliberează în regim off-line până la remedierea indisponibilității PIAS.
"Pentru transmiterea și validarea serviciilor acordate sunt aplicabile dispozițiile art. 207-210 din H.G. 140/2018 și ale art. 39 – 42 din H.G. 155/2017: - serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale acordate/eliberate off-line în perioada 05 iulie 2019 și până la remedierea PIAS, vor fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activității lunii iulie 2019. - serviciile de îngrijiri la domiciliu/paliative la domiciliu acordate off-line în perioada 24 iunie 2019 și până la remedierea PIAS, vor fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activității lunii iunie/iulie 2019, după caz. - raportarea lunară a serviciilor medicale, medicamentelor și dispozitivelor medicale acordate/eliberate în luna iunie 2019, se va efectua în cursul lunii iulie 2019, după remedierea PIAS", arăta CNAS.
În acest sens, pentru perioada/perioadele în care au fost constatate întreruperi în funcționarea PIAS, președintele CNAS va emite Ordin, conform prevederilor legale menționate, care se publică pe pagina de web a CNAS.