Vânzările online de medicamente fără prescripție, posibile legal de la sfâșitul lunii aprilie, sunt acum la un nivel insignifiant, dar pot ajunge la 10% din piață în următorii 3-5 ani, conform analizelor.
Anul trecut, în România erau aproape 8.000 de farmacii fizice, iar recent s-a vehiculat că numărul lor a ajuns la 9.700. Nu există, în schimb, date oficiale despre numărul total de farmacii online deschise în ultimele aproape trei luni, de când legea permite să se întâmple asta, spune pentru Profit.ro Doina Vîlceanu, Business Development Manager ContentSpeed, companie specializată în crearea de software pentru comerțul online.
Pe platforma sa au fost lansate șase farmacii online, iar alte opt sunt în lucru. "Însă numărul solicitărilor pentru astfel de proiecte a crescut vertiginos. Doar din aprilie suntem în discuții cu peste 30 de farmacii care doresc să-și înființeze și acest canal de vânzare", spune Vîlceanu.
Ea arătă însă că nu s-au produs încă modificări în structura marilor lanțuri de farmacii. Cele care aveau un site de prezentare încă nu par să-și fi adăugat componenta de vânzări online. Majoritatea au listate doar parafarmaceuticele (în conformitate cu legislația anterioară). O farmacie online, în conformitate cu noua legislație, implică multiple dezvoltări tehnice, iar avizele care pot fi solicitate din 24 aprilie au termen de răspuns de 30 de zile lucrătoare de la depunerea online a tuturor actelor necesare – de aceea ea se așteaptă ca un număr important de proiecte să apară în toamnă.
Cel mai mare jucător din farma online, Farmacia Tei, raporta de curând că au încheiat anul 2018 cu o cifră de afaceri de 447 milioane lei (96 milioane euro), din care 5 milioane de lei au reprezentat vânzările online – ceea ce reiese puțin peste 1%. Există, însă, și farmacii cu un singur punct de lucru fizic și o farmacie online, pentru care vânzările prin site reprezintă peste 60% din cifra de afaceri. "Media va fi probabil undeva la 10% din totalul vânzărilor în următorii 3-5 ani. Însă, dacă vorbim de un volum, acest procent de 10% va reprezenta mult din totalul vânzărilor din eCommerce-ul autohton, raportat în 2018 ca fiind de 3,6 miliarde euro" estimează managerul.
Potrivit rezultatelor studiului Pharma & Hospital Report, Cegedim Customer Information, retailul farmaceutic a înregistrat în primul trimestru al anului 2019 vânzări în valoare de 4,12 miliarde de lei (870 milioane de euro), în creștere cu 22,3% față de primul trimestru al anului 2018.
Pe segmente, ratele de creștere au fost de 23,1% pentru Rx și 20,2% pentru OTC în farmacii. În perioada aprilie 2018 - martie 2019, valoarea totală a pieței a fost de 16,93 miliarde lei, în creștere cu 15,3% față de aprilie 2017 - martie 2018. Medicamentele pe bază de rețetă (Rx) din farmacii au atins 11,23 miliarde lei (+14,8 %), medicamentele fără prescripție (OTC) din farmacii au atins 3,71 miliarde de lei (+16,3%), iar segmentul de spital a atins 2.0 miliarde de lei (+16,6%).
"Dacă e să facem un calcul brut, luând în considerare și sezonalitatea și creșterea cu 10% a cheltuielilor unui român cu produsele farmaceutice și creșterea raportată de către toți marii jucători din farma (atât lanțuri, cât și producători și distribuitori) probabil retailul farmaceutic va depăși 17 miliarde de lei in 2019", estimează Doina Vîlceanu.
Normele intrate în vigoare în 24 aprilie se referă la produsele de tip OTC, care includ medicamentele fără prescripție medicală, suplimentele alimentare și dispozitivele medicale pentru îngrijire personală. Segmentul de Lifestyle OTC este pe locul al doilea la nivel de creștere.
Valoarea totală a acestui segment până în martie 2019 a fost de 3,71 miliarde de lei. Dacă se menține creșterea de 16%, până în martie 2020, vânzările segmentului OTC vor ajunge la 4,3 miliarde de lei. Dacă facem calculul că 10% dintre OTC vor fi vândute online ar rezulta 430 milioane de lei (aproximativ 90 milioane euro). Și acestea sunt doar produsele de tip OTC, însă o farmacie online poate vinde mult mai multe tipuri de produse.
O cercetare efectuată de agenția 4Service Group a abordat și chestiunea achiziției online de medicamente, care este puțin răspândită în România. Aproape trei sferturi dintre români spun că nu au cumpărat niciodată medicamente online, iar motivele invocate sunt variate: de la simplitatea achiziției din farmacii apropiate, sfaturile farmaciștilor, până la lipsa de încredere sau, pur și simplu, faptul că nu s-au gândit până acum să încerce și această variantă. Jumătate dintre cei chestionați au răspuns însă că ar fi dispuși să cumpere medicamente online dacă ar avea ocazia, cu condiția să fie comercializate de o farmacie cunoscută de ei.