În ultimul an de activitate, fabrica de medicamente Europharm și-a majorat afacerile cu 44% și a trecut pe profit

În ultimul an de activitate, fabrica de medicamente Europharm și-a majorat afacerile cu 44% și a trecut pe profit
scris 2 iun 2016

Fabrica de medicamente Europharm din Brașov a înregistrat în 2015, ultimul an de activitate, o creștere cu 44% a cifrei de afaceri, la 612,6 milioane lei (137,8 milioane euro), și a trecut pe profit, de 35,9 milioane lei (8 milioane euro), după doi ani de pierderi. Grupul britanic GSK, proprietarul fabricii, a anunțat încă din 2013 că renunță la această unitate, în care a investit peste 100 milioane euro.

În 2014, fabrica a raportat o cifră de afaceri de 426 milioane lei și pierderi de 9,1 milioane lei.

Urmărește-ne și pe Google News

Fabrica Europharm Brașov a fost fondată în anul 1994 de către omul de afaceri Mihai Miron, iar GSK a cumpărat fabrica în două etape: 65% în 1998 și restul de 35% în 2003.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum
Trandafir, Farmexpert: Conceptul de farmacie low cost este fals, își momesc clienții cu prețuri mai mici la câteva medicamente CITEȘTE ȘI Trandafir, Farmexpert: Conceptul de farmacie low cost este fals, își momesc clienții cu prețuri mai mici la câteva medicamente

Europharm a fost al doilea cel mai mare producător de medicamente generice din România, după Terapia Cluj, și înaintea unor fabrici cu istorie mai îndelungată precum Zentiva (fostul Sicomed) sau Antibiotice Iași.

Compania a fost și cel mai mare exportator de medicamente din România. Europharm și-a început activitatea de export în 2008, când a inițiat investiții în linii de producție pentru transferul unor produse importante din portofoliul grupului britanic, precum antidepresivul Seroxat sau Retrovir, pentru tratamentul HIV/SIDA. Pe fondul acestor investiții, fabrica GSK din Brașov exporta medicamente în peste 80 de țări, inclusiv în Japonia și SUA. Exporturile ajungeau la peste 70% din producție și GSK anunța planuri pentru o bază de export de 300 milioane dolari.

În aceste condiții, anunțul din iunie 2013 că renunță la fabrica din Brașov a surprins pe toată lumea. GSK a justificat decizia prin supracapacitatea de producție la nivelul grupului pentru unele medicamente. Reprezentanții companiei explicau atunci că la Europharm capacitatea de producție este insuficient utilizată și nu există potențial de creștere pe termen lung pentru producția de alte produse sau volume.

La vremea respectivă, GSK intenționa să vândă fabrica unui investitor cu același domeniu de activitate. Zece luni mai târziu, compania a anunțat că nu a găsit cumpărător și a decis închiderea unității, clădirile și terenul pe care se află acestea fiind scoase la vânzare.

În 2015, Europharm Brașov a lucrat la capacitate maximă, pentru a constitui stocuri, și urmează să fie închisă complet în luna martie a acestui an, concomitent cu transferul produselor către fabricile grupului din Polonia și Spania și cu căutarea unui cumpărător pentru clădiri și teren.

Parasinus - unul dintre cele mai cunoscute OTC-uri folosite în tratarea răcelilor, fabricat de GSK la Brașov și cumpărat împreună cu fabrica de la Mihai Miron -  va fi produs în Spania. De asemenea, brandurile de vitamine Eurovita și Ascovit au fost preluate de Omega Pharma.

Referitor la cei peste 200 de angajați, GSK a anunțat în februarie că aproximativ 50% dintre aceștia și-au găsit noi locuri de muncă

Tot anul trecut, grupul a vândut și distribuitorul de medicamente Europharm, unul dintre cei mai importanți de pe piață, către compania de distribuție de bunuri de larg consum Interbrands.

Astfel, GSK a renunțat complet la brandul românesc Europharm. GSK a mai deținut în România și o rețea de farmacii sub brandul Europharm, pe care le-a vândut în 2005 către Sensiblu.

Grupul rămâne în România doar cu partea de import de medicamente. Potrivit datelor Cegedim România, GSK ocupă locul 6 pe piața farmaceutică românească, cu o cotă de 4,4%.

Totodată, GSK a anunțat continuarea investițiilor în cercetare și dezvoltare, păstrând România între cele 20 de țări în care derulează studii clinici pentru noi medicamente. Compania spune că anul trecut a investit 2,4 milioane euro în această activitate, de patru ori mai mult decît în 2014.                                                                                                                                                                                                                                                                                     

                                                                                        

viewscnt
Afla mai multe despre
gsk
europharm
renunțare
brand
medicamente