Peste 250 de operatori economici care vând dispozitive pentru mobilitate și recuperare pentru persoanele cu dizabilități au fost verificați de comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), iar la peste 200 dintre aceștia au fost găsite abateri. Echipele de control au găsit șase produse expirate, mai multe care nu aveau traducere în limba română sau produse fără certificat de garanție. Comisarii ANPC au dat amenzi în valoare de peste 650.000 de lei.
Reprezentanții ANPC au anunțat că au desfășurat la nivel național acțiuni verificare a respectării prevederilor legale în domeniu, la comercializarea protezelor, ortezelor, scaunelor rulante, lentilelor de corecție aeriene și de contact, dispozitivelor auditive etc., vândute direct și online, ca parte a unei tematici de control, scrie News.ro.
Urmărește-ne și pe Google News
CITEȘTE ȘI Fostul director general al Clubului Sportiv Rapid, reținut pentru luare de mită și abuz în serviciu
Au fost controlați 262 de operatori economici care comercializau diferite produse din categoria menționată, abateri fiind identificate la 202 dintre aceștia.
Valoarea produselor verificate este de peste patru milioane lei, iar valoarea celor cu abateri este de circa 800.000 lei.
Pentru neconformitățile constatate, au fost date 153 amenzi contravenționale, în valoare de peste 650.000 lei, fiind oprite temporar de la comercializare aproximativ 11.000 de produse, pentru deficiențe de etichetare.
Totodată, au fost oprite definitiv de la comercializare șase produse, pentru termenul de valabilitate depășit, iar pentru doi operatori economici a fost luată măsura remedierii siteurilor de vânzare online.
”Protejarea consumatorilor este o prioritate absolută, mai ales când vorbim despre dispozitive esențiale pentru sănătate și mobilitate, necesare, în mod special, persoanelor cu dizabilități. Prin aceste acțiuni de control, ANPC urmărește nu doar sancționarea abaterilor, ci și educarea și informarea corectă a operatorilor economici, pentru a asigura accesul consumatorilor la produse de calitate, conforme standardelor legale. Continuăm să monitorizăm atent piața și să acționăm cu fermitate, astfel încât fiecare cetățean să beneficieze de produse și servicii sigure și corect etichetate,” a declarat Sebastian Hotca, președintele interimar ANPC.
Cele mai frecvente nereguli constantate de comisarii ANPC au fost: deficiențe de etichetare (fără traducerea în limba română a elementelor de identificare și caracterizare sau a manualelor cu instrucțiuni privind montajul, utilizarea și eventualele avertismente etc.); nerespectarea regimului promoțiilor; comercializarea unor produse fără a fi însoțite de ceretificare de garanție; lipsa informațiilor complete pentru a beneficia de garanția produselor; garanția de conformitate nu respectă cerințele legale; informarea corectă și completă cu privire la condițiile de anulare și acordare a garanției; condiționarea acordării garanției de prezentarea ambalajului original al produsului.
De asemenea, alte probleme au fost: lipsa afișării prețului de vânzare; lipsa unor avize de funcționare; lipsa de pe site-ul de comercializare a formularului tipizat de retragere și a informației potrivit căreia consumatorul va trebui să suporte costul aferent returnării bunurilor în caz de retragere; lipsa de pe site-ul de comercializare a link-ului către site-ul ANPC și a plachetei SAL (Soluționarea Alternativă a Litigiilor).