Uniunea Europeană dorește un nou indice de referință pentru gaze naturale lichefiate (GNL), bazat pe tranzacții, deoarece scăderea fluxurilor de gaze prin conductele rusești și importurile record de GNL au creat dezechilibre în mecanismul actual de stabilire a prețurilor, transmite Reuters.
Ce se va întâmpla cu prețurile la energie în România și care va fi situația la iarnă urmează să fie anunțat la Profit Energy.forum, programat pentru 3 octombrie
Conferința, organizată la Hotel JW Marriott cu sprijinul Engie, Romgaz, Transgaz, OMV Petrom, Federației Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE), Premier Energy, Vimetco Alro, Complexul Energetic Oltenia, Tinmar Energy, Hidroelectrica și Nova Power&Gas, va fi transmisă în direct și la PROFIT NEWS TV
Cele 27 de țări membre ale UE negociază propuneri făcute săptămâna trecută pentru a controla creșterea prețurilor energiei și a reduce costurile pentru consumatori, dar Bruxelles-ul explorează deja adoptarea unor măsuri suplimentare, scrie News.ro
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Într-o lucrare distribuită statelor membre miercuri seara și publicată joi, Comisia UE a spus că un indice alternativ al prețului GNL, pe care participanții de pe piață îl pot folosi în mod voluntar, ar trebui să se bazeze pe evaluări verificabile ale prețurilor pentru livrările de mărfuri cu GNL, pentru a se asigura că reflectă prețurile mondiale reale pentru combustibil.
”Referința complementară ar limita efectul negativ actual asupra formării prețurilor din cauza blocajelor de infrastructură [conductelor] și, prin urmare, este anticipat să aducă prețurile mai aproape de nivelul pieței mondiale”, se arată în comunicat.
Cumpărătorii de GNL de obicei folosesc de obicei indicii de referință, cum ar fi Henry Hub pentru prețurile gazelor naturale în Statele Unite sau Japan Korea Marker (JKM) în Asia, cu o marja mică adăugată pentru a ține seama de costurile de regazificare și transferul gazului în rețea.
În Europa, indicii de referință standard sunt cel olandez Title Transfer Facility (TTF), utilizat atât pentru gazele de conductă, cât și pentru GNL, și punctul național de echilibrare (NBP) al Regatului Unit.
Cu toate acestea, prețul TTF a fost afectat de geopolitică și de încredere la fel de mult ca și de factorii de cerere și ofertă, iar unele surse din industrie susțin că nu mai poate defini valoarea reală a GNL în Europa, în special odată cu creșterea importurilor în regiune în acest an.
CREȘTEREA IMPORTURILOR DE GNL
Importurile de GNL în Europa au atins un nivel record în acest an, deoarece guvernele se străduiesc să găsească alternative la gazele rusești, care, dacă ar fi eliminate complet, ar fi nevoie de 200 de milioane de tone de GNL pentru a fi livrate în următorul deceniu, estimează analiștii.
În timp ce prețul GNL este, în general, mai mare decât al gazelor naturale, limitele infrastructurii din rețelele de conducte și capacitatea variabilă de a primi și procesa combustibilul răcit au făcut ca relația să se schimbe în unele hub-uri europene, provocând divergențe majore de preț.
Prețurile în Franța, de exemplu, sunt mai mici decât în alte hub-uri precum Germania, care în prezent nu are terminale GNL.
”NU ESTE O CHESTIUNE DE ZILE”
Un oficial al UE a declarat că Comisia a inițiat deja lucrările la un nou contract de referință, cu Agenția pentru Cooperare a Autorităților de Reglementare a Energiei (ACER).
"Nu este o chestiune de zile. Desigur, este un proces, dar cred că putem accelera un pic", a spus oficialul.
Cu toate acestea, unii participanți la piață rămân sceptici.
”TTF este încă – de departe – cea mai lichidă piață de gaze din Europa și, prin urmare, cea mai reprezentativă. Dacă filtrați GNL din piețele TTF, lichiditatea va scădea, cu riscuri uriașe de volatilitate și mai mare și, prin urmare, posibile variații mai mari de preț”, a declarat Hans van Cleef, economist senior în domeniul energiei la ABN Amro.
Anise Ganbold, analist senior la Aurora Energy Research, a declarat că scăderea prețului gazelor naturale prin îndepărtarea sau reformarea TTF ar putea avea consecințe nedorite, reducând stimulentele pentru creșterea ofertei de gaze sau reducerea consumului.
Între timp, Independent Commodity Intelligence Services (ICIS), care analizează și stabilește prețul piețelor europene de gaze de zeci de ani, a declarat că există îndoieli cu privire la acceptarea pe scară largă a unui nou indice.
”Doar câțiva producători, utilități și case comerciale cumpără și vând în mod activ mărfuri spot de GNL în Europa... Este mult mai dificil să stabilești un preț acceptabil pentru participanții de pe piață pe o piață nelichidă.