OMV Petrom, cea mai mare companie energetică din sud-estul Europei, a efectuat prima sa livrare de gaze naturale lichefiate (GNL) către Damen Shipyards Mangalia, cel mai mare șantier maritim din regiune, produsul fiind utilizat pentru alimentarea unei nave cu motoare care utilizează GNL, prima de acest tip construită în România, la Șantierul Naval Damen din Mangalia, se arată într-un comunicat al companiei controlate de grupul austriac OMV.
„Sectorul transporturilor, care are un rol esențial pentru mobilitatea bunurilor și a oamenilor, este și unul dintre sectoarele în care sunt necesare măsuri eficiente și cuprinzătoare de reducere a emisiilor. OMV Petrom este și va continua să fie parte din soluție, cu un portofoliu mixt de produse care sa răspundă nevoilor de mobilitate din țara noastră. Prima livrare de GNL din Romania este încă un pas pe care îl facem in extinderea
ofertei de produse pentru transport cu emisii scăzute”, a declarant Radu Căprău, membru al directoratului OMV Petrom, responsabil de activitatea Downstream Oil.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În vară, OMV Petrom a devenit oficial primul furnizor de gaze naturale lichefiate (GNL sau LNG, varianta în engleză, de la Liquefied Natural Gas) din România, primind licență de furnizare din partea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), după cum a relatat atunci în premieră Profit.ro. Compania a schițat și prima formă a unui draft de normă tehnică ANRE pentru proiectarea, execuția și exploatarea sistemelor de stocare și regazeificare GNL, pentru alimentarea cu gaze naturale a clienților casnici și industriali
„În contextul tranziției energetice, utilizarea GNL-ului în transport și industrie poate duce la o reducere semnificativă a emisiilor de carbon și a celor poluante. România are un potențial semnificativ de gaze naturale, iar valorificarea acestuia, inclusiv prin lichefiere, deschide noi orizonturi pentru economia româneasca și contribuie la obiectivele agendei climatice”, a spus Franck Neel, membru al directoratului OMV Petrom, responsabil cu activitatea Downstream Gas.
Compania-mamă austriacă a Petrom, OMV AG, menționa în raportul său anual pe 2020 că intenționează să deschidă anul acesta prima stație de alimentare cu LNG din Austria, destinată vehiculelor comerciale cu gabarit mare. De altfel, austriecii sunt foarte activi în tradingul de LNG, în special prin intermediul terminalului de import și regazeificare Gate din portul olandez Rotterdam, cel mai important din Europa. În august 2019, OMV a închiriat de la Gazprom o platformă navală de stocare și regazeificare de LNG, pe care austriecii au ancorat-o în portul Rotterdam.
„Ne bucură colaborarea dintre doi lideri ai industriei din România și nu numai, care au făcut posibilă o premieră: este pentru prima dată când o astfel de navă este construită în România, iar acest lucru demonstrează că industria navală românească este capabilă să implementeze proiecte foarte complexe și inovatoare, cu un înalt nivel tehnologic”, a afirmat Florin Spătaru, membru al directoratului societății Damen Shipyards Mangalia.
CITEȘTE ȘI Directorul general al CFR Călători a demisionatPrima livrare de GNL din România, efectuată de OMV Petrom, a presupus coordonarea și gestionarea în premieră a unui proces complex, în care au fost implicate mai multe companii partenere, in condițiile respectării tuturor măsurilor de siguranță, se mai menționează în comunicat. Acesta s-a concretizat în două transporturi separate a câte două autocisterne, care au alimentat rezervorul primei nave din România care funcționează pe bază de GNL.
Prin răcirea gazelor naturale la o temperatură de -160°C și prin lichefiere, acestea își reduc volumul de aproximativ 600 de ori comparative cu volumul în stare gazoasă. Astfel, pot fi stocate și transportate în siguranță pe distanțe foarte lungi, cu un grad crescut de eficiență economică și energetică.
CITEȘTE ȘI Șefa FMI, acuzată că ar fi exercitat presiuni pentru a îmbunătăți poziția Chinei în clasamentul “Doing Business” al Băncii MondialeGazele naturale lichefiate reprezintă o alternativă de tranziție pentru un transport mai curat, în special pentru segmentele de transport ce pot fi mai greu decarbonate, precum transportul rutier greu de marfă și transportul naval. Prin utilizarea de GNL în transporturi, emisiile de CO2 scad cu 15%, cele de oxid de azot scad cu 50%, iar emisiile de particule grele scad cu 99%.
De asemenea, GNL nu generează emisii de sulf, respectând astfel cerințele stricte privind emisiile de sulf ale Organizației Maritime Internaționale, se mai precizează în comunicatul OMV Petrom.