ULTIMA ORĂ Guvernul schimbă legea compensării facturilor și plafonării prețurilor la energie și gaze pentru ca furnizorii să nu rămână fără bani

ULTIMA ORĂ Guvernul schimbă legea compensării facturilor și plafonării prețurilor la energie și gaze pentru ca furnizorii să nu rămână fără bani
scris 17 dec 2021

Guvernul vrea să modifice legislația de compensare a facturilor și de plafonare a prețurilor la energie electrică și gaze naturale în această iarnă, intrată în vigoare de la 1 noiembrie, în urma îngrijorărilor exprimate de către furnizorii de profil, care au transmis că se tem că nu li se vor deconta diferențele de prețuri decât după sezonul rece și că nu își vor primi toți banii cuveniți, dar și ca urmare a creșterii masive a numărului de clienți trecuți în portofoliul furnizorilor de ultimă instanță (FUI), după ce mulți jucători din industrie au renunțat la licențe nemaifăcând față scumpirilor galopante de pe piețele angro.

În prezent, legislația de compensare prevede că diferențele între prețurile medii de achiziție angro de către furnizori a gazelor și energiei din perioada 1 aprilie 2021-31 martie 2022 și plafoanele maxime de preț aplicate consumatorilor casnici în această iarnă, de 250 lei/MWh, respectiv 525 lei/MWh vor fi compensate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Energiei, de la o poziție distinctă de cheltuieli bugetare.

Urmărește-ne și pe Google News
Guvernul A ELIMINAT din proiectul de ordonanță reducerea plafonului la microîntreprinderi. Decizia a fost luată după ce măsura a fost criticată de mediul de afaceri și de presă CITEȘTE ȘI Guvernul A ELIMINAT din proiectul de ordonanță reducerea plafonului la microîntreprinderi. Decizia a fost luată după ce măsura a fost criticată de mediul de afaceri și de presă
Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Potrivit unui document guvernamental, aceste prevederi trebuie modificate pentru a se asigura raportarea plafonului maxim la un preț de achiziție care include întreaga cantitate de energie electrică și gaze naturale achiziționată pentru a fi livrată în lunile perioadei noiembrie 2021 – martie 2022.

"Acest lucru este necesar având în vedere faptul că prețul de achiziție aferent unei luni trebuie să reflecte costul întregii cantități de energie achiziționată și livrată în acea lună indiferent de momentul achiziției. Impunerea arbitrară a unei perioade în care s-au realizat/se realizează achiziții, precum 01.04.2021-31.03.2022, așa cum este stabilit în prevederile în vigoare, nu este în concordanță cu realitatea achizițiilor așa cum au fost realizate. Se elimină de asemenea incertitudinea cu privire la determinarea unui preț mediu pe o perioadă limitată la o dată viitoare (31.03.2022), având în vedere imposibilitatea de a cunoaște prețurile pentru achizițiile realizate în viitor cu impact asupra determinării unui preț mediu", se menționează în document.

Reforma sistemului public de salarizare și pensii mai așteaptă. Ministerul Muncii a anulat licitația pentru că un membru al asocierii condusă de Ernst&Young nu ar fi putut dovedi calitatea de ofertant CITEȘTE ȘI Reforma sistemului public de salarizare și pensii mai așteaptă. Ministerul Muncii a anulat licitația pentru că un membru al asocierii condusă de Ernst&Young nu ar fi putut dovedi calitatea de ofertant

Potrivit noii formulări propuse printr-un proiect de OUG, se vor compensa de la bugetul de stat diferențele între prețurile medii ponderate pentru contractele de achiziții în derulare cu livrare în perioada de aplicare a legislației de compensare (1 noiembrie 2021-31 martie 2022) și plafoanele maxime de 250 lei/MWh la gaze și 525 lei/MWh la energie.

"Totodată, se propune ca, pe perioada de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 118/2021, să fie compensată integral diferența dintre prețul de achiziție al energiei electrice/gazelor naturale și plafonul de 525 lei/MWh al energiei electrice, respectiv 250 lei/MWh al gazelor naturale, aferent consumului clienților intrați în portofoliul furnizorilor de energie electrică/gaze naturale în regim de ultimă instanță în perioada de aplicare a acestei ordonanțe de urgență, pe durata regimului de ultimă instanță. Măsura este necesară pentru a asigura furnizorilor de ultimă instanță (denumiți în continuare FUI) capacitatea  de a prelua clienții care rămân fără furnizor, având în vedere faptul că modul de calcul actual nu asigură recuperarea de către FUI a costurilor de achiziție neprevăzute, evitând înregistrarea de pierderi de către aceștia, care poate determina imposibilitatea desfășurării activității de furnizare, cu implicații în asigurarea furnizării de ultimă instanță și, implicit, în asigurarea alimentării cu energie electrică/gaze naturale a tuturor clienților finali. Se propun, de asemenea, dispoziții care să prevadă modalitatea de calcul a acestor compensații și documentele justificative necesare", mai arată sursa citată.

FOTO Chinezii intră pe piața românească cu primul automobil electric, importat de Allview și distribuit de un dealer Skoda CITEȘTE ȘI FOTO Chinezii intră pe piața românească cu primul automobil electric, importat de Allview și distribuit de un dealer Skoda

Draftul de OUG redactat de Ministerul Finanțelor propune astfel următoarele modificări:

3. Articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins:

(1) Diferența între prețul mediu ponderat pentru contractele de achiziții în derulare cu livrare în perioada de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență și plafonul maxim de 250 lei/MWh, reprezentând prețul gazelor naturale, în vederea acoperirii consumului clienților prevăzuți la art. 1 alin. (1) lit. a), d), e) și f) va fi compensată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Energiei, de la o poziție distinctă de cheltuieli bugetare.

(2) Diferența între prețul mediu ponderat pentru contractele de achizitii în derulare cu livrare în perioada de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență și plafonul maxim de 525 lei/MWh, reprezentând prețul energiei electrice active, în vederea acoperirii consumului clienților prevăzuți la art. 1 alin. (1) lit. a), d), e) și f), va fi compensată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Energiei, de la o poziție distinctă de cheltuieli bugetare.

(3) Prin derogare de la prevederile alin. (1) și (2), pe perioada de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență va fi compensată diferența dintre prețul de achiziție al energiei electrice/gazelor naturale și plafonul de 525 lei/ MWh al energiei electrice, respectiv 250 lei/MWh al gazelor naturale, aferent consumului clienților intrați în portofoliul furnizorilor de energie electrică/gaze naturale în regim de ultimă instanță în perioada de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență, pe durata regimului de ultimă instanță.

(4) Documentele justificative ce trebuie prezentate lunar către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei de către furnizorii de energie electrică și gaze naturale în vederea acoperirii diferențelor de preț compensate potrivit alin. (1) si (2) sunt:

(i) documentele justificative care atestă cantitățile și prețurile contractelor de achizitii în derulare cu livrare în perioada de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență;
(ii) cantitatea de energie electrică/gaze naturale livrată în vederea acoperirii consumului clienților prevăzuți la art. 1 alin. (1) lit. a), d), e) și f) aflați în portofoliu pentru perioada de aplicare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.

(5) Documentele justificative ce trebuie prezentate lunar către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei de către furnizorii de energie electrică și gaze naturale în vederea acoperirii diferenței de preț compensate potrivit alin (3) sunt:

(i) documentele justificative care atestă cantitățile si prețurile aferente achizițiilor suplimentare de energie electrică/gaze naturale cu livrare în perioada de aplicare a prezentei legi, realizate în vedere acoperirii consumului clienților prevăzuți la alin. (3); 
(ii) cantitatea de energie electrică/gaze naturale livrată în vederea acoperirii consumului clienților prevăzuți la alin. (3) pe perioada de aplicare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.

(6) Valorile aferente compensărilor prevăzute la alin. (1) – (3) pentru fiecare furnizor se determină de către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei, în termen de 30 de zile de la data depunerii de către furnizori a documentelor justificative.

(7) Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei va transmite valorile aferente compensărilor prevăzute la alin. (4) către Ministerul Energiei, iar acesta efectuează plata către furnizori a sumelor reprezentând valoarea compensării în termen de 15 zile de la data primirii documentelor.

EXCLUSIV Grupul american Inteva extinde fabrica din Salonta și va produce piese auto pentru 100.000 de BMW Mini Countryman anual CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Grupul american Inteva extinde fabrica din Salonta și va produce piese auto pentru 100.000 de BMW Mini Countryman anual

Până la actuala modificare legislativă, neadoptată încă, Guvernul estima că măsurile de compensare a facturilor și de plafonare a prețurilor la energie electrică și gaze naturale în această iarnă vor avea un cost bugetar total de circa 4 miliarde de lei, potrivit unor surse apropiate procesului de elaborare a bugetului de stat pe 2022.

Furnizorii și distribuitorii de energie și gaze au transmis public în mai multe rânduri că măsurile prevăzute de Legea de aprobare a OUG de compensare pe facturi în această iarnă a scumpirilor galopante din ultima perioadă la energie electrică și gaze naturale riscă să ducă industria de profil în blocaj financiar și că se tem că nu li se vor deconta la timp de la bugetul de stat costurile acestor facilități acordate clienților.

viewscnt
Afla mai multe despre
compensare facturi energie gaze
scumpiri energie gaze
plafonare preturi energie gaze
supraimpozitare producatori energie
reducere tva acciza energie gaze