Transgaz, operatorul sistemului național de transport al gazelor naturale, controlat de stat prin Secretariatul General al Guvernului (SGG), vrea să contracteze încă un credit bancar semnificativ, după ce în iulie a împrumutat 300 milioane lei de la Banca Transilvania.
Acum, operatorul a anunțat o procedură de negociere competitivă pentru a contracta un împrumut de 360 milioane lei, bani destinați finanțării proiectelor sale investiționale.
Transgaz vizează un credit pe 13 ani, cu perioadă de grație de 1 an, plătibil în rate semestriale, urmând să decidă dacă va contracta un împrumut cu dobândă fixă sau variabilă. Data limită de depunere a ofertelor din partea băncilor interesate este 8 octombrie, compania estimând că va selecta câștigătorul până pe 12 octombrie și va semna contractul de împrumut pe 21 octombrie.
CITEȘTE ȘI Rafila: Critice vor fi probabil ultimele două luni ale acestui an – noiembrie și decembrie, când se estimează la nivelul regiunii europene o creștere importantă a numărului de cazuri de COVID-19Pe 8 iulie, agenția internațională de evaluare financiară Fitch a confirmat ratingul de credit acordat transportatorului național de gaze Transgaz ”BBB-” cu perspectivă stabilă.
"Ratingul confirmat 'BBB-' cu perspectivă stabilă reflectă profilul solid al activității Transgaz în calitate de concesionar și operator al rețelei de transport gaze naturale din România, precum și preconizarea unei diminuări progresive a activității internaționale de tranzit al gazelor care derivă din traseele tradiționale. Ratingul este susținut de reglementările naționale privind transportul gazelor și așteptările noastre că o investiție actuală semnificativă în coridorul Bulgaria-România-Ungaria-Austria (BRUA) va fi adăugată la Baza Reglementată a Activelor Transgaz (RAB) care stă la baza unor încasări viitoare", arătau cei de la Fitch.
CITEȘTE ȘI OMS: Decizia AstraZeneca de a amâna studiul clinic de fază a 3-a al vaccinului pentru Covid-19 este o trezire la realitateProfitul net al Transgaz s-a majorat cu 18% în primul semestru al acestui an, ajungând la 231,1 milioane lei, reducerea veniturilor din transportul internațional în urma suspendării tranzitului gazului rusesc pe Coridorul Transbalcanic cu 111 milioane lei fiind compensată de o majorare a veniturilor obținute din rezervarea de capacitate, în special la importuri în punctele de interconectare, cu 155 milioane lei. Totodată, cheltuielile de exploatare au scăzut cu 8% sau 43 milioane de lei. Transgaz a reușit astfel să-și majoreze profitul net în pofida scăderii cifrei de afaceri cu 10% și a cantităților de gaz transportate pe plan intern cu 5%.
În primăvară s-a anunțat că procedura de rezervare de capacitate pe faza 2 de dezvoltare a gazoductului internațional BRUA, prin care capacitatea de transport a conductei ar urma să fie majorată la 4,4 miliarde metri cubi pe an, de la 1,75 miliarde, cât va asigura prima fază a proiectului, procedură demarată inițial în 2017 și prelungită în numeroase rânduri, s-a finalizat cu un eșec, operatorii de transport de gaze din România și Ungaria constatând că cererea este insuficientă pentru ca proiectul să fie rentabil și fezabil din punct de vedere economic.
Tot atunci, directorul general al Transgaz, Ion Sterian, a dat asigurări că lucrările la secțiunea românească a BRUA faza 1, aflate în întârziere, vor fi finalizate în august anul acesta. În ultimul raport semestrial al companiei se menționează că termenul de demarare a operării gazoductului este octombrie 2020.