Un șofer român cheltuiește anual aproximativ 1% din câștigurile sale salariale pe alimentarea autoturismului cu carburanți, consumul mediu anual al unui conducător auto din România fiind de doar aproximativ 90 litri, reiese dintr-un studiu efectuat de Bloomberg.
Procentul de 0,97% din salariul mediu cheltuit de un șofer obișnuit plasează România pe locul al 18-lea din 61 de state monitorizate de Bloomberg din punct de vedere al sumelor cheltuite pe consumul de carburanți. Lider, cu 0,04% din venitul salarial mediu, este Venezuela, care în prezent tocmai din cauza politicii de subvenționare a prețului benzinei și motorinei se confruntă cu o criză majoră. Pe locul al doilea se situează China, cu un buget de 0,43% din venitul salarial alocat carburanților, iar pe locul al treilea Turcia, cu un procent de 0,46%.
Procentul cel mai ridicat din câștigul mediu anual alocat carburanților se înregistrează în Africa de Sud (3,18%) și Mexic (3,57%).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În ceea ce privește prețul unui litru de benzină, România se situează pe locul al 24-lea, cu un preț de 1,12 dolari. Și în acest top conduce Venezuela, cu 0,26 cenți pe litru, urmată de alte două state producătoare de petrol, Arabia Saudită, cu 24 cenți pe litru, și Iranul, cu 0,33 cenți pe litrul de benzină. Cea mai scumpă benzină se poate achiziționa fie din statele scandinave, fie din cele mediteraneene (Portugalia, Italia sau Grecia). În Norvegia, de exemplu, un litru de benzină costă aproape 1,9 euro.
Procentul redus de 0,97% din salariul mediu alocat carburanților se explică atât prin prețul mai redus al benzinei din România, comparativ cu alte state, în special europene, dar și prin consumul mai scăzut al șoferilor autohtoni.
CITEȘTE ȘI Guvernul scumpește benzina și motorinaAșa se face că, dacă se elimină nivelul consumului, și prețul unui litru de benzină este raportat la câștigul mediu zilnic, România cade pe poziția 50 din 61 de state monitorizate de Bloomberg. Un șofer din România este nevoit să plătească 4% din venitul mediu zilnic pentru un litru de benzină. Și acest top este dominat de state producătoare, pe primul loc situându-se aceeași Venezuela, cu un cost de 0,026% din câștigul zilnic mediu pe litru, urmată deArabia Saudită, cu un cost de 0,4% din câștigul zilnic mediu pe litru și de SUA, cu u cost de 0,41% din câștigul zilnic mediu pe litru.
Pentru pakistanezi și indieni, benzina pare a fi un produs aproape inaccesibil, aceștia fiind obligați să achite aproximativ 70% din venitul zilnic pentru a-și putea alimenta mașinile cu un litru de carburant.