Câștigătorul clar în cursa pentru înlocuirea petrolului rusesc la rafinăriile din Europa este țițeiul norvegian Johan Sverdrup, potrivit datelor Refinitiv Eikon și traderilor, transmite Reuters.
Johan Sverdrup a fost lansat în 2019, făcându-l un relativ nou venit în comparație cu clasa petrolului Urals din Rusia, scrie News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Vândut inițial mai ales în Asia, o interdicție a UE asupra importurilor de petrol rusesc pe mare, impusă în decembrie, a deschis piața europeană, unde gradul mediu Johan Sverdrup a devenit materie primă primară pentru rafinării din țări precum Germania, Polonia și Finlanda.
Acum, rușii sunt cei care trebuie să plătească pentru călătoriile mai lungi către Asia, de unde India și China continuă să cumpere, în timp ce Johan Sverdrup a devenit unul dintre cele mai căutate din nord-vestul Europei.
Johan Sverdrup și Urals sunt ambele grade mediu-acre cu randamente ridicate de motorină, gradul norvegian fiind foarte apropiat de concurentul său rus, în privința calității, și cu un conținut mai scăzut de sulf.
Rafinăriile europene importă o mare varietate de grade din întreaga lume, inclusiv țiței dulce din Kazahstan, Azerbaidjan și Africa, de exemplu, pentru producerea de naftă și benzină.
”Johan Sverdrup a devenit un element cheie în industria petrolieră din Europa, înlocuind efectiv Urals ca grad mediu de referință”, a declarat Viktor Katona, analist principal al țițeiului la Kpler.
Importurile Poloniei de petrol Johan Sverdrup prin portul Gdansk au crescut în martie la un record de peste 8 milioane de barili, au arătat datele Refinitiv Eikon.
Polonia a încetat să mai primească petrol rusesc în februarie, iar rafinăria de top PKN Orlen și-a încheiat singurul contract de aprovizionare cu Tatneft.
Rafinăria Mazeikiu a PKN Orlen din Lituania intensifică, de asemenea, achizițiile de petrol Johan Sverdrup, luând cel puțin două transporturi luna aceasta, de aproximativ 1,2 milioane de barili.
De asemenea, acest petrol norvegian reprezintă acum cel puțin jumătate din importurile lunare de petrol ale Finlandei, arată datele Refinitiv Eikon.
LIMITĂ DE PRODUCȚIE
Compania Equinor din Norvegia poate produce în prezent 720.000 de barili pe zi (bpd) de petrol Johan Sverdrup, dar a spus că va explora posibilitatea de a crește producția la 755.000 de barili pe zi.
În timp ce Europa își intensifică achizițiile, livrările de petrol Johan Sverdrup către Asia au scăzut puternic.
În 2021, cererea din Asia a depășit 100 de milioane de barili, față de doar 2 milioane de barili livrați în acest an, arată datele Refinitiv Eikon.
Țițeiul din Urals preia cererea din Asia, vânzările crescând de 10 ori în 2022 și în acest an.
Vânzările de petrol Urals în Asia au egalat deja jumătate din volumul de anul trecut, indicând livrări record în 2023, arată datele.
Niște țiței rusesc mai ajunge și în Europa. Bulgaria a primit o derogare a UE pentru a continua importurile de țiței Urals, în timp ce Slovacia, Ungaria și Republica Cehă continuă să importe prin conducta Drujba.