Tancurile petroliere rusești nu sunt vizate de propunerea Comisiei Europene de înăsprire a implementării unui plafon de preț pentru țițeiul din această țară, au declarat miercuri diplomați ai UE, transmite Reuters.
Financial Times a relatat miercuri că Danemarca va avea sarcina de a inspecta și, eventual, bloca petrolierele ruse care navighează prin apele sale, conform noilor planuri ale Uniunii Europene, ca o modalitate de a impune un plafon de 60 de dolari pe baril pentru țițeiul rusesc, scrie Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
FT a spus că Danemarca va ținti petrolierele care transportă petrol rusesc care nu au asigurare occidentală, un pas care ar afecta puternic veniturile din exporturile de petrol rusești, precum și întreaga producție de petrol și rafinare din Rusia.
”Nu am văzut nimic despre asta în propunerea Comisiei”, a spus un diplomat al UE familiarizat cu textul Comisiei, iar alți doi au confirmat că nu au găsit o astfel de referință în propunere.
Rusia trimite aproximativ o treime din exporturile sale maritime de petrol, sau 1,5% din aprovizionarea globală, prin strâmtorile daneze, astfel încât orice încercare de a opri aceste livrări ar duce la creșterea prețurilor petrolului și ar declanșa o confruntare cu Rusia.
De la invadarea pe scară largă a Ucrainei de către Rusia în februarie 2022, Occidentul a încercat să paralizeze economia rusă, dar Rusia, al doilea mare exportator de petrol din lume, a continuat să-și vândă petrolul pe piețele mondiale folosind flote de cisterne bazate și asigurate în afara Occidentului.
Guvernul danez nu a răspuns solicitărilor de comentarii.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Datoriile Gazprom către Transgaz au depășit 100 de milioane de lei. Compania română a apelat la Curtea de Arbitraj de la GenevaTrei experți maritimi au spus că blocarea navelor comerciale în strâmtorile daneze ar fi contrară regulilor fundamentale ale mării, inclusiv Convenția ONU privind dreptul mării, care reglementează traficul maritim.
Danemarca ar avea dreptul de a opri o navă doar dacă ar reprezenta o amenințare evidentă, au spus aceștia.
"Danemarca nu a făcut niciodată așa ceva până acum. Blocarea traficului comercial în strâmtorile daneze ar fi aproape de o declarație de război. Și nu ar fi o sarcină simplă pentru marina daneză. Avem nave mici din clasa Diana care patrulează în apele noastre, dar vor arăta ca bărci de salvare lângă un petrolier ", a declarat Hans Peter Michaelsen, un analist independent al apărării.
Întrebat despre articolul din FT, purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, a spus că nu deține informațiile conținute în articol, dar a avertizat că regulile de transport maritim trebuie respectate.
”Toată lumea ar trebui avertizată în prealabil cu privire la necesitatea de a respecta toate regulile transportului comercial internațional”, a spus Peskov reporterilor.
Întrebat dacă Rusia ar lua în considerare trimiterea de nave de război pentru a escorta tancurile care transportă petrol rusesc, dacă Danemarca ar încerca să blocheze ruta, Peskov a spus că Rusia nu a luat decizii atât de serioase bazate doar pe informații neconfirmate din ziare.
”Propui să discutăm despre lucruri atât de serioase pe baza publicării unui ziar care nu are nici măcar un link către cineva anume?. Să așteptăm informații tangibile și apoi vom vorbi despre ce să facem” spuse Peskov.
Rusia exportă petrolul său emblematic Urals prin porturile Primorsk și Ust-Luga. Tancurile trec prin strâmtorile daneze și apoi pe piețele mondiale.
Înainte de războiul din Ucraina, toate exporturile rusești de petrol din Marea Baltică erau expediate în Europa. De atunci, cea mai mare parte au mers în India, China, Egipt și Turcia.
FT a citat un purtător de cuvânt al comandamentului danez al apărării care a spus: ”Pe scurt, nu verificăm documentele sau navele care trec sau navighează prin strâmtori, decât dacă are legătură cu siguranța pe mare”.
Țările Grupului celor Șapte, Uniunea Europeană și Australia au impus un plafon de 60 de dolari pe baril în decembrie anul trecut pentru exporturile maritime de țiței rusesc din cauza conflictului din Ucraina, dar o creștere a prețurilor globale ale petrolului din acest an a însemnat că o mare parte din petrolul rusesc a fost tranzacționat deasupra plafonului.