Prețurile carburanților au rămas neschimbate în stațiile din România, iar țițeiul Brent s-a apreciat cu mai puțin de 1% astăzi, în dimineața primei zile de intrare în vigoare a embargoului impus de UE importului de țiței rusesc, relevă date analizate de Profit.ro. Scăderea cererii globale, ca urmare a restricțiilor anti-Covid din China, stocurile efectuate de companiile europene, dar și multele excepții, de care beneficiază în special rafinării din zona Europei Centrale și de Est, ar putea explica calmul de pe piața combustibililor.
De ce este important: România este importator net de țiței și motorină. Mai mult, companiile autohtone și-au majorat cu 72,3% cantitatea de motorină importată pe cale maritimă, prin Oil Terminal, și cu 20% pe cea de țiței în primele trei trimestre ale acestui an, foarte probabil o mare parte din acestea fiind de proveniență rusă, în condițiile în care sancțiunile impuse de UE au intrat în vigoare pe 5 decembrie, în ceea ce privește importul de petrol și vor afecta importurile de produse petroliere rusești inclusiv motorină, de-abia pe 5 februarie. La finalul verii, ministrul Energiei, Virgil Popescu, a recunoscut că România importă încă motorină din Rusia: ”Jumătate din cantitatea de motorină se importă. Luăm și din Rusia, atâta timp cât ne este permis. Atât Rompetrol, cât și Petrom, cât și SOCAR, iau de pe toate piețele cât este permis, că nu va mai fi permis, se vor orienta”.
Mai este important: Companiile românești mai pot importa produse petroliere rusești, dar nu țiței, până pe 5 februarie 2023. Două treimi din țițeiul rafinat în România era importat pe căi maritime, până în acest an, în principal prin cele două terminale din portul rusesc Novorosisk. Prin terminalul onshore este exportat petrol rusesc, care ajungea inclusiv la Petrotel, Petromidia și, până recent, la Petrobrazi (rafinăria deținută de OMV Petrom, care procesează 70% țiței românesc și 30% țiței de import), iar prin celălalt, offshore, petrol kazah, transportat prin Rusia prin oleoductul Caspian Pipeline Consortium (CPC), care alimentează în prezent Petromidia și Petrobrazi. Potrivit Asociației Energia Inteligentă, în 2021, 85% din țițeiul importat de România a avut ca sursă terminalul CPC.
Evoluția prețului benzinei și motorinei în stațiile din capitală din ultimele 2 luni
Liderul pieței, OMV Petrom, a anunțat încă din primăvară că nu mai importă țiței rusesc, iar Rompetrol importă în continuare țiței majoritar kazah, scutit de la sancțiuni, chiar dacă este exportat prin portul rusesc Novorosisk prin CPC.
Lukoil, la rândul său, a găsit o soluție de a ocoli sancțiunile, încetând să mai exporte petrol prin conducta Baku-Tbilisi-Ceyhan (BTC) începând din luna decembrie, ca urmare a sancțiunilor occidentale, reorientându-le tot către oleoductul CPC, prin care susține că nu exportă majoritar țiței rusesc, ci tot țiței kazah din zăcămintele pe care le are în statul vecin Rusiei.
CITEȘTE ȘI GRAFICE Dobânzile la creditele ipotecare au făcut un salt major, dar au crescut și cele la depozite. Finanțarea firmelor se scumpește accelerat. Dobânzi de peste 10% pentru prima oară în ultimul deceniuPotrivit calculelor Reuters, exporturile de petrol ale Lukoil via oleoducutul CPC ar urma să se dubleze practic, până la 660.000 de tone în decembrie, de la un nivel de 364.000 de tone în noiembrie.
Cel puțin la nivel declarativ, rafinăriile din România au reușit să identifice surse alternative țițeiului rusesc, chiar dacă în continuare importurile se fac majoritar prin același oleoduct CPC.
Prețurile carburanților în stațiile de pe piața autohtonă au rămas neschimbate de 5 zile, nici ziua de astăzi, 5 decembrie, în care a intrat în vigoare embargoul impus de UE importului de țiței rusesc, neaducând modificări.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Guvernul a încasat în prima jumătate a anului peste 10 miliarde lei de la companiile din electricitate. Doar de la Hidroelectrica statul a luat dividende de peste 3 miliarde leiAstfel, benzina se vindea luni dimineață cu 6,71-6,77 lei/l, iar motorina cu 7,91-7,94 lei/l în stațiile Petrom din capitală și cu 6,82-6,86 lei/l, respectiv 7,99-8,02 lei/l în cele OMV, prețuri neschimbate de pe 30 noiembrie.
Similar, în stațiile Lukoil, unde benzina costa 6,71-6,76 lei/l, iar motorina 7,92-7,95 lei/l, aceleași prețuri ca pe 1 decembrie.
Și în stațiile MOL și Rompetrol, prețurile carburanților au rămas neschimbate de la începutul lunii, de 6,80-6,86 lei/l la benzină și de 7,97-8,02 lei/l la combustibilul diesel.
CITEȘTE ȘI Dacia Spring, primele scăderi ale vânzărilor, de la lansare. Dacia Sandero, a treia cea mai vândută mașină din Europa în octombrieLiderul pieței, OMV Petrom, a redus, în ultimele 2 săptămâni, cu 47 de bani prețul benzinei față de nivelul de 7,18-7,24 lei/l de pe 16 noiembrie, cel al motorinei fiind micșorat cu 61 bani/l față de maximul lunii, din urmă cu 21 zile, de 8,52-8,55 lei/l.
Evoluția cotațiilor petrolului Brent din ultima lună
Prețul petrolului Brent a coborât în ultima lună, luni dimineață tranzacționându-se la 86,45 dolari pe baril, de la un maxim de 97,5 dolari/baril înregistrat pe 4 noiembrie ca urmare a scăderii cererii și ca urmare a carantinei Covid impuse de China. Asta deși OPEC+ a decis să mențină producția de petrol redusă cu 2 milioane de barili pe zi până la sfârșitul anului 2023, iar Rusia a calificat drept o încercare „periculoasă" a guvernelor occidentale de a introduce un plafon de preț pentru exporturile sale de petrol.
Potrivit OMV Petrom, și cererea internă de carburanți a avut o evoluție descendentă comparativ cu cea de anul trecut, reducându-se cu 3% în trimestrul al treilea, după ce în primul trimestru avansase cu 7%, iar în trimestrul al doilea coborâse cu 2%.
Potrivit Centrului de Studii Tehnice Rutiere și Informatică (CESTRIN) al Companiei de Drumuri, consumul anual de carburanți pe rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale este de 5,53 miliarde litri, din care 1,17 miliarde litri benzină (877 mii tone sau 21.12 % din totalul de combustibil consumat anual) și 4,36 miliarde litri (3,6 milioane tone sau 78,87% din totalul de combustibil consumat anual).