Prețul carburanților a coborât sub 6,4 lei/l în mai multe stații din capitală în urma deciziei de marți a OMV Petrom, dar și a Lukoil, de a ieftini atât benzina, cât și motorina, după ce săptămâna trecută le scumpiseră marginal. Decizia este surprinzătoare, cu atât mai mult cu cât rafinăria Petrobrazi aflându-se în prezent în revizie programată. Stocurile efectuate par a fi însă mai mult decât suficiente.
În urma deciziei OMV Petrom de a reduce prețul motorinei standard cu 6 bani/l, iar pe cel al benzinei standard cu 4 bani/l, dieselul se poate cumpăra cu 6,38-6,41 lei/l în stațiile Petrom și cu 6,46-6,49 lei/l în cele OMV, iar benzina cu 6,35-6,41 lei/l, respectiv 6,46-6,50 lei/l.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Lukoi a ieftinit marți, la rândul său, benzina cu 4 bani/l, iar motorina cu 5 bani/l, noile prețuri practicate de compania controlată de gigantul rus fiind de 6,34-6,39 lei/l, în cazul benzinei și de 6,40-6,43 lei/l în cel al motorinei.
În prezent, liderul pieței vinde motorină la un preț inferior celui de 6.4 lei/l într-o singură stație Petrom din capitală, cea de pe strada Doctor Herescu (6,38 lei/l), în timp ce motorină mai ieftină de 6,4 lei/l poate fi achiziționată în 3 stații (Doctor Herescu și cele 2 din apropierea Petrom City).
Lukoil, în schimb, vinde benzină la un preț mai mic de 6,4 lei/l în toate stațiile sale din capitală, în timp ce cea mai ieftină motorină, la 6,4 lei/l, poate fi achiziționată în stația de pe Șoseaua Preciziei.
Evoluția prețurilor benzinei și motorinei în stațiile din capitală
Prețurile din stațiile Rompetrol și MOL sunt cu 3-5 bani/l superioare decât cele din stațiile OMV, ceea ce sugerează că în următoarele ore și companii controlate de statul maghiar, respectiv kazah, vor efectua ieftiniri suplimentare.
Principalele explicații ale ieftinirilor efectuate sunt stocurile ridicate efectuate înainte de intrarea în vigoare a embargoului impus importurilor de produse petroliere din Rusia, pe 5 februarie, dar și reducerea cererii în occident, ca urmare a temerilor privind o încetinire a creșterii economice, care a codus la o scădere a cotațiilor benzinei și motorinei. În plus, cererea venită din Ucraina a scăzut, situându-se sub nivelul estimat (și eventual deja stocat) de exportatorii autohtoni.
Scăderea pare paradoxală la prima vedere, cu atât mai mult cu cât recent a intrat în revizie programată pentru 6 saptamani rafinăria Petrobrazi a OMV Petrom.
Numai că, în aceste situații, compania își face stocuri în avans, în funcție de consumul estimat, care ar putea fi în ușoară scădere față de previziuni.
În plus, se pare că și cererea de carburanți din Ucraina este în cădere.
Profit.ro a anunțat că OMV Petrom a redus în luna martie volumul livrărilor directe de benzină procesată la Brazi către companiile ucrainene cu 40%, la 13,8 mii tone, în condițiile în care în martie volumul de benzină importat de Ucraina a scăzut cu 37%, la 85,2 mii tone.
Celălalt mare producător de carburanți din România, Rompetrol, nu a exportat direct carburanți în Ucraina de la sfârșitul lunii ianuarie, deși comercianții moldoveni continuă să furnizeze benzină procesată la Petromidia companiilor ucrainene, susține presa de specialitate de la Kiev.
Scăderea livrărilor către Ucraina ar putea sugera că în prezent există un excedent de carburanți (produși intern sau importați) pe piața autohtonă.
Evoluția cotațiilor Brent din ultima lună
În luna iunie 2022, prețul motorinei standard a depășit chiar și nivelul de 9,2 lei/l, cu peste 2,8 lei sau 45% mai ridicat decât cel actual.
Prețul motorinei a coborât la nivelul celui al benzinei, după ce în urma cu 6 luni acesta ajunsese și cu 1,5 lei/l mai mare decât cel al benzinei.
Ca și în cazul gazului natural, și în cel al motorinei, Uniunea Europeană, inclusiv România, era dependentă de Rusia, fiind importator net.
În ultima parte a anului trecut, anticipând embargoul impus de UE importului de țiței rusesc, pe 5 decembrie, și apoi celui de produse rafinate rusești, pe 5 februarie, toate companiile distribuitoare de carburanți europene au importat masiv motorină, date fiind atât structura consumului, majoritar de diesel, cât și cea deficitară a producției.
Presiunea venită pe partea de cerere a dezechilibrat raportul de prețuri dintre motorină și benzină din partea a doua a anului trecut, care s-a reflectat în cotațiile internaționale ale celor două tipuri de produse, raport care, în prezent, ca urmare a stocurilor de motorină realizate, trece printr-un fenomen contrar.