Liderul pieței, OMV Petrom, a scumpit luni benzina cu 4 bani/l, după ce sâmbătă ieftinise motorina cu o sumă identică, ceea ce face ca diferența dintre prețul dieselului și cel al benzinei să coboare la 46 de bani/l în stațile OMV și la 49 bani/l în cele Petrom.
Luni, un litru de benzină standard se vindea în stațiile OMV din capitală cu 6,72-6,76 lei/l, iar unul de motorină standard cu 7,18-7,21 lei,, o diferență atât de redusă, de 46 de bani/l nemaifiind înregistrată în ultimul an, în care ea s-a situat și la un nivel de 3 ori mai ridicat, de 1,5 lei/l în luna octombrie a anului trecut.
În urma scumpirii de luhni, benzina standard costă în stațiile Petrom 6,61-6,67 lei/l, iar motorina cu doar 49 bani/l mai mult, 7,10-7,13 lei/l.
Vineri, OMV Petrom efectuase o mișcare de preț similară la benzină, scumpind-o cu 5 bani/l, aceasta fiind prima majorare de preț efectuată de liderul pieței în ultimele 16 zile.
În weekend companiile concurente, Lukoil, Mol și Rompetrol, au ieftinit cu 4 bani/l motorina, Lukoil scumpind, totodată benzina tot cu 4 bani/l.
În urma acestor mișcări, motorina este doar cu 50 de bani/l mai scumpă decât benzina în stațiile MOL și Rompetrol.
Ultima zi cu scumpiri ale motorinei în stațiile OMV Petrom a fost pe 8 martie. De la acea dată, prețul motorinei a fost redus cu 17 bani/l, iar cel al benzinei cu un ban/l.
Evoluția prețurilor carburanților în stațiile din capitală
Reducerea prețului motorinei din ultimele 2 luni în contextul scumpirii marginale a benzinei în aceeași perioadă pare surprinzătoare la prima vedere, mai ales că România este importatoare netă de diesel și exportatoare netă de benzină.
O parte din presiune vine de pe partea de ofertă. Începând cu 5 decembrie, rafinăriile autohtone nu mai pot prelucra țiței rusesc ca urmare a intrării în vigoare a embargoului impus de UE. În practică, așa cum a anunțat Profit.ro, rafinăriile din România au sistat importurile de țiței rusesc cu 2 săptămâni înaintea acestei date.
Cotațiile țițeiului non-rusesc se situează însă la un nivel aproape dublu față de cele Ural, ceea ce ridică costurile rafinăriilor autohtone mult peste cel al rafinăriilor concurente, precum cea deținută de Lukoil la Burgas în Bulgaria sau cele din Ungaria și Slovacia ale MOL, care sunt scutite de la acest embargo.
În plus, există o presiune și pe partea de cerere, cea ucraineană. Profit.ro a anunțat că Ucraina a importat în ianuarie 202,6 mii tone de benzină, nivel record al ultimilor ani, o treime din aceasta provenind din România.
În ceea ce privește motorina, Ucraina se confruntă cu o situație contrară, caracterizată de o cerere în scădere (care afectează și cererea de importuri din România) și de stocuri excedentare.
Potrivit calculelor Profit.ro, rafinăriile din România trebuie să identifice în 2023 surse alternative pentru cel puțin 80% din importurile de motorină efectuate anul trecut, iar cele europene, pentru aproximativ 50%, care în 2022 au provenit din Rusia, pe 5 februarie intrând în vigoare embargoul impus de UE importului de carburanți rusești.
Primele efecte ale embargoului impus de UE importului de produse petroliere rusești ar putea apărea în luna aprilie, când și cererea va înregistra o creștere sezonieră, iar stocurile efectuate în ultima perioadă vor începe să se diminueze.
În plus, în aprilie, va intra într-o revizie programată de 42 de zile și rafinăria Petrobrazi, operată de OMV Petrom.