TABEL O nouă ieftinire a motorinei. Diferența față de prețul benzinei a coborât la cel mai redus nivel din ultimul an

TABEL O nouă ieftinire a motorinei. Diferența față de prețul benzinei a coborât la cel mai redus nivel din ultimul an
Florin Rusu
Florin Rusu
scris 25 mar 2023

Diferența din prețul motorinei și cel al benzinei a coborât în acest weekend la 50 de bani/l, minimul ultimului an, în urma deciziei de sâmbătă a liderului pieței, OMV Petrom de a ieftini combustibilul diesel cu 4 bani/l.

Sâmbătă, un litru de motorină standard se vindea în stații OMV cu 7,18-7,21 lei, iar unul de benzină cu 6,68-6,72 lei, o diferență atât de redusă, de 50 de bani/l nemaifiind înregistrată în ultimul an, în care ea s-a situat și la un nivel de 3 ori mai ridicat, de 1,5 lei/l în luna octombrie a anului trecut.

Urmărește-ne și pe Google News

În urma ieftinirii de sâmbătă, motorina costa 7,10-7,13 lei/l în stațiile Petrom, cu 53 bani mai mult decât benzina comercializată în aceleași stații.

VIDEO&FOTO Rompetrol lansează pe A1 benzinării de un nou tip. „Este o premieră pentru România, un concept gândit integrat.\ CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Rompetrol lansează pe A1 benzinării de un nou tip. „Este o premieră pentru România, un concept gândit integrat."

Vineri, OMV Petrom efectuase o mișcare de preț opusă la benzină, scumpind-o cu 5 bani/l, aceasta fiind prima majorare de preț efectuată de liderul pieței în ultimele 16 zile.

Drept urmare, în ultimele 24 de ore și concurența, Mol și Rompetrol, au crescut prețul benzinei cu 5 bani/l, diferența față de prețul motorinei fiind în cazulș acestora de 54 bani/l.

Ultima zi cu scumpiri în stațiile OMV Petrom a fost pe 8 martie. De la acea dată, prețul motorinei a fost redus cu 17 bani/l, iar cel al benzinei cu 5 bani/l.

Evoluția prețurilor carburanților în stațiile din capitală

Evoluția prețurilor carburanților în stațiile din capitală

Cotațiile petrolului Brent s-au apreciat în ultima săptămână, de la un minim al ultimelor 15 luni, de aproape 70 dolari pe baril, la aproximativ 75 dolari pe baril.

Reducerea prețului motorinei din ultimele 2 luni în contextul scumpirii marginale a benzinei în aceeași perioadă pare surprinzătoare la prima vedere, mai ales că România este importatoare netă de diesel și exportatoare netă de benzină.

O parte din presiune vine de pe partea de ofertă. Începând cu 5 decembrie, rafinăriile autohtone nu mai pot prelucra țiței rusesc ca urmare a intrării în vigoare a embargoului impus de UE. În practică, așa cum a anunțat Profit.ro, rafinăriile din România au sistat importurile de țiței rusesc cu 2 săptămâni înaintea acestei date.

Cotațiile țițeiului non-rusesc se situează însă la un nivel aproape dublu față de cele Ural, ceea ce ridică costurile rafinăriilor autohtone mult peste cel al rafinăriilor concurente, precum cea deținută de Lukoil la Burgas în Bulgaria sau cele din Ungaria și Slovacia ale MOL, care sunt scutite de la acest embargo.

În plus, există o presiune și pe partea de cerere, cea ucraineană. Profit.ro a anunțat că Ucraina a importat în ianuarie 202,6 mii tone de benzină, nivel record al ultimilor ani, o treime din aceasta provenind din România.

În ianuarie, companiile românești au expediat în Ucraina, potrivit presei ucrainene, nu mai puțin de 63,4 mii tone de benzină, o cantitate echivalentă cu jumătate din exporturile de benzină către statul vecin din primele 9 luni ale anului trecut, de 130 mii tone, potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS). Cantitatea de 63,4 mii tone livrată Ucrainei este doar cu 10 mii tone mai redusă consumului mediu lunar de benzină auto din România.

Numire surpriză - CEO-ul OMV Petrom intră în board-ul CRH CITEȘTE ȘI Numire surpriză - CEO-ul OMV Petrom intră în board-ul CRH

În ceea ce privește motorina, Ucraina se confruntă cu o situație contrară, caracterizată de o cerere în scădere (care afectează și cererea de importuri din România) și de stocuri excedentare.

Astfel, potrivit presei ucrainene, în perioada 1-19 februarie, Ucraina a importat doar 328,7 mii tone de motorină, cu 14% mai puțin decât în ​​aceeași perioadă din ianuarie. Iar companiile ucrainene au început deja să vândă cantitatea excedentară de motorină importată în decembrie și ianuarie, scăzând prețurile pe piața internă.

Potrivit calculelor Profit.ro, rafinăriile din România trebuie să identifice în 2023 surse alternative pentru cel puțin 80% din importurile de motorină efectuate anul trecut, iar cele europene, pentru aproximativ 50%, care în 2022 au provenit din Rusia, pe 5 februarie intrând în vigoare embargoul impus de UE importului de carburanți rusești.

Primele efecte ale embargoului impus de UE importului de produse petroliere rusești ar putea apărea în luna aprilie, când și cererea va înregistra o creștere sezonieră, iar stocurile efectuate în ultima perioadă vor începe să se diminueze.

În plus, în aprilie, va intra într-o revizie programată de 42 de zile și rafinăria Petrobrazi, operată de OMV Petrom.

 
viewscnt
Afla mai multe despre
pret
benzina
motorina
omv
petrom
lukoil
mol
rompetrol
embargo
rusia