Comisia Europeană a propus extinderea domeniului de aplicare pentru viitoarea taxă specifică pe carbon a UE, așa-numitul ″mecanism de ajustare a carbonului la frontieră″ (CBAM), la produsele din aval cu utilizare intensivă a oțelului și a aluminiului.
Începând cu 1 ianuarie 2026, domeniul de aplicare al CBAM se va extinde pentru a include produse specifice din aval cu utilizare intensivă a oțelului și a aluminiului, eliminând în același timp lacunele pentru a preveni eludarea, potrivit unui comunicat al Executivului UE.
Răspunzând apelului sectorului, se introduce o schemă temporară de sprijin pentru a proteja producătorii din UE vulnerabili la relocarea emisiilor de dioxid de carbon, recompensând întreprinderile mai curate la nivel mondial și promovând un mediu echitabil și competitiv.
Propunerile țin seama, de asemenea, de preocupările exprimate de partenerii internaționali de încredere, care vor beneficia de unele simplificări și flexibilități.
Măsurile introduc conceptul de echivalență în ceea ce privește taxa pe carbon și deducerea prețului carbonului și includ o nouă clauză, care permite măsuri negociate de facilitare a comerțului, cum ar fi recunoașterea reciprocă a organismelor de acreditare de încredere, precum și noi facilități privind echivalența deducerii prețului carbonului.
Produse care fac obiectul extinderii în aval
Astfel cum s-a anunțat în „Planul de acțiune privind oțelul și metalele”, propunerea se axează pe produsele din aval cu utilizare intensivă a oțelului și a aluminiului. Acesta se axează pe mărfurile din avalul lanțului valoric produse cu mărfuri din oțel și aluminiu care se află în prezent în domeniul de aplicare al CBAM.
În total, 180 de produse din aval sunt adăugate în domeniul de aplicare al CBAM. Acestea sunt mărfuri cu un risc ridicat de relocare a emisiilor de dioxid de carbon și cu un conținut ridicat de oțel și/sau aluminiu (în medie, 79% conținut de oțel/aluminiu).
Importurile de mărfuri selectate din aval reprezintă împreună, în termeni de volum, aproximativ 15% din mărfurile CBAM care intră deja în domeniul de aplicare. În termeni valorici, această pondere este de aproximativ 53%.
Până în 2030, veniturile preconizate din aceste mărfuri sunt estimate la aproximativ 20-25% din veniturile preconizate în cadrul actualului domeniu de aplicare al CBAM.
Printre exemplele de sectoare afectate se numără utilajele, hardware-ul și fabricarea, componentele vehiculelor, aparatele de uz casnic și echipamentele de construcții.
Printre exemplele de bunuri din aval propuse spre includere se numără sârma toronată, cablurile și parâmele fabricate în proporție de peste 95% din oțel inoxidabil.
Cu toate acestea, lista propusă include, de asemenea, mărfuri mai complicate pe baza mai multor factori de producție CBAM, cum ar fi mașinile de spălat rufe, care constau în aproximativ 60% oțel, 5% aluminiu și 5% ciment.
Cum se va aplica CBAM mărfurilor din aval
Normele metodologice pentru atribuirea emisiilor mărfurilor din aval nou adăugate asigură faptul că limitele pentru calcularea emisiilor sunt întotdeauna limitate la cele ale EU ETS dacă mărfurile ar fi fost produse în UE.
Simplificat, aceasta înseamnă că ar trebui luate în considerare numai emisiile precursorilor, nu și cele ale proceselor din aval.
De exemplu, ușile autovehiculelor produse într-o țară terță ar trebui să facă obiectul CBAM numai pentru emisiile încorporate în cantitatea de plăci de oțel care au fost utilizate pentru producția lor, și nu pentru fabricarea plăcilor respective în piese sau pentru asamblarea lor.
Deși această delimitare simplifică deja amploarea monitorizării care trebuie efectuată pentru a atribui emisiile și, prin urmare, pentru a aplica CBAM acestor mărfuri din aval, ar trebui recunoscut faptul că extinderea domeniului de aplicare include o serie de mărfuri din aval mai complicate, în special cele bazate pe numeroși factori de producție și componente, inclusiv din diferite sectoare CBAM.
Recurgerea la emisiile reale va fi dificilă din punct de vedere administrativ pentru aceste mărfuri. Prin urmare, se propune ca valorile implicite care li se aplică să nu includă o majorare.
Măsurile propuse:
Extinderea la produsele din aval
Mecanismul UE de ajustare la frontieră în funcție de carbon (CBAM) vizează în prezent materiale de bază precum aluminiul, cimentul, energia electrică și oțelul.
Începând din 2026, importatorii vor plăti un preț al carbonului pentru emisiile legate de aceste mărfuri, echilibrând domeniul cu materialele produse în UE care fac obiectul schemei UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS).
Deși protejează împotriva relocării emisiilor de dioxid de carbon, acest lucru crește costurile pentru producătorii din UE care utilizează aceste materiale în produse din aval, cum ar fi mașinile de spălat. Producția poate fi transferată către țări cu politici climatice mai slabe sau mărfurile UE ar putea fi înlocuite cu importuri cu emisii ridicate de dioxid de carbon.
Pentru a combate acest lucru, Comisia intenționează să extindă domeniul de aplicare al CBAM pentru a include 180 de produse din oțel și produse cu utilizare intensivă a aluminiului, cum ar fi mașinile și aparatele, asigurându-se că emisiile sunt reduse, mai degrabă decât relocate.
Marea majoritate (94%), a acestor bunuri din aval vizate sunt produse industriale din lanțul de aprovizionare cu un conținut ridicat (în medie 79%) de oțel și aluminiu, utilizate în mașini grele și echipamente specializate, cum ar fi monturi din metale comune, cilindri, radiatoare industriale sau mașini de turnare.
O mică parte (6%) din bunurile din aval în cauză sunt, de asemenea, bunuri de uz casnic, cum ar fi mașinile de spălat.
Un producător din UE al acestor produse selectate din aval s-ar putea confrunta cu costuri mai mari ale materiilor prime și ale componentelor din cauza introducerii stabilirii prețului carbonului atât pentru mărfurile importate (prin intermediul CBAM), cât și pentru mărfurile provenite din UE (prin intermediul EU ETS).
Acest lucru poate duce la relocarea emisiilor de dioxid de carbon, care are loc atunci când producția este deplasată către țări terțe cu politici climatice mai puțin ambițioase sau atunci când mărfurile produse în UE sunt înlocuite cu importuri cu emisii ridicate de dioxid de carbon.
Recunoscând acest risc, articolul 30 din Regulamentul CBAM impune Comisiei să identifice produsele din aval expuse riscului de relocare a emisiilor de dioxid de carbon.
Pe această bază și în conformitate cu angajamentul din „Planul de acțiune european privind oțelul și metalele”, Comisia propune o extindere a domeniului de aplicare al CBAM la anumite produse din aval cu utilizare intensivă a oțelului și a aluminiului.
Includerea mărfurilor din aval în domeniul de aplicare al CBAM asigură faptul că, pentru aceste produse, se plătește același preț pentru emisiile încorporate în produsele importate ca și pentru emisiile asociate produselor fabricate în UE.
Măsuri suplimentare împotriva eludării
Pe baza învățămintelor desprinse din perioada de tranziție, Comisia Europeană consolidează strategiile de combatere a riscurilor de eludare identificate în „Planul de acțiune privind oțelul și metalul” și prin consultări cu părțile interesate.
Promovând utilizarea deșeurilor pentru a reduce emisiile în produsele mari consumatoare de energie, Comisia încorporează în prezent deșeurile de aluminiu și oțel preconsum în calculele CBAM. Acest lucru asigură stabilirea unor prețuri echitabile ale carbonului atât pentru mărfurile fabricate în UE, cât și pentru cele importate.
Propunerile-cheie includ cerințe de raportare sporite pentru o mai bună trasabilitate a mărfurilor CBAM și abordarea declarațiilor eronate privind intensitatea emisiilor.
Comisia dobândește autoritatea de a combate abuzurile bazate pe dovezi care eludează responsabilitățile financiare ale CBAM, necesitând dovezi suplimentare atunci când valorile reale nu sunt fiabile și nerespectând valorile țării în astfel de cazuri specifice.
Fondul temporar de decarbonizare
Comisia Europeană a lansat un fond pentru a sprijini temporar producătorii de mărfuri CBAM din UE și pentru a atenua riscurile de relocare a emisiilor de dioxid de carbon. Acest lucru abordează pierderea competitivității pe piețele țărilor terțe, unde mărfurile din UE ar putea fi înlocuite cu alternative mai ieftine, cu emisii mai ridicate, ceea ce ar putea duce la creșterea emisiilor la nivel mondial.
Fondul va rambursa o parte din costurile emisiilor de dioxid de carbon din cadrul EU ETS pentru mărfurile care se confruntă în continuare cu riscuri de relocare a emisiilor de dioxid de carbon, sprijinul fiind condiționat de eforturi de decarbonizare demonstrate.
Finanțarea va proveni din contribuțiile statelor membre, reprezentând 25 % din veniturile provenite din vânzările de certificate CBAM în 2026 și 2027, în timp ce restul de 75 % va fi o resursă proprie a UE.
Context
CBAM este o măsură de mediu esențială pentru atingerea obiectivului climatic al UE de neutralitate climatică până în 2050, elaborat în conformitate cu angajamentele asumate în temeiul Acordului de la Paris.
În timp ce ETS stabilește prețuri pentru producția de carbon în UE, CBAM stabilește un preț pentru producătorii care vând mărfuri în Europa. Lansat în etapa sa de tranziție în octombrie 2023, CBAM a permis o tranziție previzibilă și proporțională pentru întreprinderile din UE și din afara UE.
După doi ani de perioadă de tranziție, ajustarea financiară CBAM va fi introdusă treptat începând cu 1 ianuarie 2026.
Acest lucru va reflecta eliminarea treptată a alocărilor cu titlu gratuit în cadrul EU ETS, care va avea loc până în 2034.

















