Statele Unite au devenit în ultimele luni principalul furnizor al Europei de țiței, motorină și gaze naturale lichefiate (GNL), profitând de reducerea importurilor de la est de Canalul Suez, provocate de atacurile de la Marea Roșie, transmite Reuters.
"SUA sunt pe primul loc la toate materiile prime cheie pe care are nevoie să le cumpere Europa", a apreciat Viktor Katona, analist la Kpler, la un eveniment desfășurat la Londra, scrie Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Până acum în această lună, Statele Unite au livrat Europei 2,17 milioane barili pe zi (bpd) de țiței. Exporturile de motorină s-au situat la 207.000 bpd, depășind importurile din Arabia Saudită, de aproximativ 201.000 bpd. Niciun vapor încărcat cu GNL nu se află în prezent în Marea Roșie, conform datelor Kpler.
QatarEnergy, unul din cei mai mari exportatori globali de GNL, anunțase în ianuarie că nu va mai efectua transporturi prin Marea Roșie, din cauza temerilor de securitate. Anul trecut, Statele Unite au devenit cel mai mare exportator mondial de gaze naturale lichefiate, iar până la finalul deceniului exporturile americane ar urma să se dubleze.
Transporturile de țiței și produse prin Canalul Suez sunt cu aproximativ 30-40% mai scăzute decât în octombrie 2023, conform Kpler.
"Ideea este că țările din bazinul Atlantic fac din ce în ce mai mult comerț între ele, reprezentativ este faptul că Statele Unite au devenit cel mai mare jucător pe piața europeană", a explicat Katona.
Acesta a adăugat: "Dominația SUA pe segmentul exporturilor de motorină în Europa s-ar putea diminua, în cazul în care conflictul de la Marea Roșie se domolește, ceea ce ar permite din nou transportarea combustibilului din Orientul Mijlociu și India către Europa".
CITEȘTE ȘI DECIZIE Țigaretele electronice și produsele pentru încălzirea tutunului, interzise minorilor și la vânzare prin automate sau easybox. Obligații pentru livrări prin curierRebelii houthi din Yemen au promis să atace navele din Marea Roșie care au legătură cu Israelul. Cu toate acestea, multe dintre navele care au fost atacate nu au legătură cu această țară. Obiectivul rebelilor este acela de a forța încetarea atacurilor israeliene asupra Fâșiei Gaza.
Din cauza atacurilor houthi, marile companii maritime evită din ce în ce mai mult cea mai scurtă rută maritimă dintre Asia și Europa și navighează în jurul Capului Bunei Speranțe din Africa de Sud.