Un nou episod al confruntării energetice Washington - Moscova „se desfășoară” în Siberia, în Regiunea Autonomă Yamalo-Nenețk, de unde se extrage cea mai mare parte a gazelor naturale din Rusia. În regiune se construiește o nouă facilitate offshore, un proiect de mare anvergură pentru președintele rus Vladimir Putin, care dorește să crească de mai bine de trei ori exporturile de GNL în următorii ani, dar planurile lui se „împiedică” de Occident, scrie Kathimerini, citat de Rador Radio România.
Gazul natural lichefiat (GNL), una dintre cele mai importante surse de energie din lume, reprezintă un nou punct de tensiune între Rusia și SUA, după ce Washingtonul a pus în aplicare un val de sancțiuni pentru a bloca inițiativa, cunoscută sub numele de Arctic LNG 2, împiedicând, printre altele, Rusia să primească nave-cisternă specializate necesare pentru transportul gazelor naturale.
„Rolul nostru este să ne asigurăm că Arctic LNG 2 eșuează”, a declarat adjunctul secretarului de stat al SUA, Geoffrey Pyatt, la o conferință recentă din Elveția.
La nivel global, cererea de GNL crește pe măsură ce guvernele abandonează cărbunele, în timp ce producția bazată pe inteligență artificială, mare consumatoare de energie, accelerează. Disputa din Arctica se intensifică într-un moment sensibil pentru politica energetică a SUA, care anul trecut a devenit cel mai mare exportator de GNL.
Administrația Biden a înghețat aprobarea unor noi exporturi de GNL din cauza preocupărilor legate de mediu, o măsură care a nemulțumit grupurile de afaceri și clienții din țările aliate sărace în resurse energetice, cum ar fi Japonia și Germania. Printre cei care fac eforturi pentru a inversa această blocare se numără și președintele Camerei Reprezentanților, Mike Johnson, care a legat această problema de un vot al Congresului privind ajutorul pentru Ucraina.
Acțiunile SUA împiedică Rusia să achiziționeze și să construiască nave-cisternă pentru GNL
Putin mizează pe GNL pentru a finanța războiul din Ucraina și pentru a compensa scăderea exporturilor tradiționale de gaze prin conducte, exporturi care s-au prăbușit după invazie.
În timp ce Rusia a găsit noi piețe pentru petrolul său, care este transportat cu ajutorul navelor, înlocuirea volumelor pierdute care erau transportate prin conductele fixe de gaze naturale se dovedește mai dificilă. Aici intervine GNL-ul.
Încercările Rusiei în domeniul gazului lichefiat sunt până acum relativ reduse, dar Kremlinul vrea să se dezvolte rapid în această direcție. Sunt în curs de realizare infrastructuri cu o capacitate anuală de aproximativ 32 de milioane de tone metrice, potrivit Rystad Energy, pe lângă cele 29 de milioane de tone existente.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV - Directorul General UNSAR vine la Maratonul de Educație Financiară - Ediția a IV-aKremlinul se folosește de mult timp de exporturile de energie ca pârghie de exercitare a influenței. În 1990, de exemplu, Uniunea Sovietică a întrerupt livrarea de petrol către Marea Baltică pentru a împiedica mișcările de independență și, chiar și înainte de invadarea Ucrainei, au existat situații în care Moscova a sistat livrarea de gaze către Europa, provocând creșterea prețurilor.
În decembrie anul trecut, la Arctic LNG 2 a fost finalizată prima dintre cele trei stații de lichefiere, iar instalația a început să producă GNL. Exporturile ar fi urmat să înceapă în primul trimestru, dar navele special construite de care are nevoie Novatek, gigantul energetic rus din spatele proiectului, pentru a străbate părțile înghețate ale Oceanului Arctic nu au mai fost livrate.
Hanwha Ocean, o companie sud-coreeană de construcții navale, precum și compania japoneza Mitsui O.S.K. Lines au anunțat că au anulat planurile de a construi nave pentru Arctic LNG 2 din motive legate de sancțiuni.
Fără nave, Novatek nu poate exporta gaze naturale. Prin urmare, producția de GNL s-a oprit, iar instalația recirculă în mare parte gazul deja produs. Rusia încearcă să-și construiască propriile nave la un șantier naval de pe coasta Pacificului, dar îi este greu să se aprovizioneze cu componentele necesare, care sunt fabricate în mare parte de compania franceză Gaztransport & Technigaz, care și-a încetat activitatea în Rusia.
Per total, SUA au lovit industria incipientă a GNL-ului din Rusia prin patru valuri de sancțiuni începând din luna septembrie, iar aceste sancțiuni vizează companiile care exploatează proiectul Arctic LNG 2, navele de stocare, companiile de transport maritim și altele. „Noi, G7, ne angajăm în mod colectiv să facem tot ce ne stă în putință pentru a bloca viitoarele venituri din energie ale Rusiei”, spune Pyatt, citat de Kathimerini.