Când inginerii companiei petroliere ruse Lukoil au descoperit pe 4 ianuarie că o turbină s-a stricat la cea mai mare rafinărie a lor, au realizat rapid că problema este departe de a fi banală. Exista o singură companie care știa să repare unitatea de producere a benzinei de la rafinăria NORSI, situată pe râul Volga, la aproximativ 430 km (270 mile) est de Moscova. Problema a fost că compania este americană, potrivit unor cinci surse familiare cu incidentul, transmite Reuters.
Compania multinațională de inginerie petrolieră UOP s-a retras din Rusia după ce țara a invadat Ucraina, în februarie 2022, scrie News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Ei (inginerii) s-au repezit să găsească piese de schimb și nu au găsit nimic. Atunci toată unitatea sa oprit”, a spus o sursă apropiată Lukoil, care a cerut să nu fie numită pentru că nu are voie să vorbească cu presa.
Alte patru surse au spus că unitatea - un cracker catalitic folosit pentru a transforma hidrocarburile mai grele în benzină - a fost scoasă din producție din ianuarie și nu este clar când ar putea fi reparată din cauza lipsei de expertiză în Rusia.
Unitatea KK-1 este una dintre cele două instalații de cracare catalitică din fabrică. Drept urmare, rafinăria NORSI - a patra ca mărime din Rusia - a redus producția de benzină cu 40%, potrivit unor două surse.
Lukoil nu a răspuns solicitărilor de comentarii pentru acest articol.
Rafinăria Lukoil este un exemplu al problemelor mai ample din sectorul energetic al Rusiei, unde unele companii petroliere au probleme să-și repare rafinăriile, construite cu ajutorul firmelor de inginerie din SUA și Europa, din cauza sancțiunilor, potrivit a cel puțin 10 surse din industria rusă. Dificultățile au fost agravate de atacurile cu drone ucrainene care au lovit cel puțin o duzină de rafinării rusești în acest an, au spus sursele din industrie.
Atacurile au forțat rafinăriile rusești să închidă aproximativ 14% din capacitate în primul trimestru, conform calculelor Reuters.
”Dacă fluxul de drone continuă în acest ritm și apărarea antiaeriană a Rusiei nu se îmbunătățește, Ucraina va putea reduce rulajele de rafinare rusești mai repede decât vor putea firmele ruse să le repare”, a declarat Serghei Vakulenko, expert în industria energetică a Rusiei. și membru nerezident la Carnegie Endowment for International Peace, un institut de cercetare pentru afaceri internaționale.
Înaltul oficial al Rusiei în domeniul energiei viceprim-ministrul Alexander Novak a declarat săptămâna trecută că instalațiile NORSI avariate ar trebui să reia operațiunile în termen de o lună sau două, deoarece firmele rusești lucrează pentru a produce piesele de schimb necesare.
El a mai spus că alte rafinării rusești au sporit producția după atacurile cu drone și că nu a existat o lipsă pe piața locală de combustibil.
Ministerul rus al ”nergiei nu a răspuns la o solicitare de comentarii.
CITEȘTE ȘI Ciolacu: Operaționalizăm azi cea mai mare investiție pentru tranziția energetică, 3 miliarde de euro, sumă finanțată din fonduri europene. Schema de ajutor de stat, pentru creșterea producției de energie din surse regenerabileMinistrul Nikolai Șulginov a declarat miercuri că toate rafinăriile vor fi reparate până în iunie, fără a oferi detalii suplimentare.
Rafinăria NORSI, din apropierea orașului Nijni Novgorod, are o capacitate de 405.000 de tone de benzină pe lună, sau 11% din totalul Rusiei.
Actuala întrerupere ar costa Lukoil venituri pierdute de aproape 100 de milioane de dolari pe lună, pe baza unui preț mediu rusesc al benzinei de 587 de dolari pe tonă, conform calculelor Reuters.
Honeywell International Inc, compania-mamă a UOP, a declarat într-un comunicat pentru Reuters că din februarie 2022 nu a furnizat niciun echipament, piese, produse sau servicii rafinăriei de la Nijni Novgorod și nici rafinăriei Slavyansk ECO, administrată independent.
Rafinăria Slaviansk a fost lovită de un atac cu dronă ucraineană pe 18 martie și a luat foc pentru scurt timp.
”Lucrăm activ pentru a identifica și întrerupe orice posibilă deturnare a produselor noastre către Rusia prin intermediul unor terțe părți”, a declarat Honeywell pentru Reuters, prin e-mail.
Compania a spus că respectă toate cerințele aplicabile pentru licența de export, legile și reglementările privind sancțiunile.
Statele Unite și aliații săi au impus sancțiuni unor mii de ținte rusești de la invadarea Ucrainei și aproximativ 1.000 de companii și-au anunțat plecarea din țară.
Economia Rusiei de 2.200 de miliarde de dolari, axată pe export, s-a dovedit mai rezistentă, la doi ani de sancțiuni fără precedent, decât anticipau Moscova sau Occidentul.
Companii occidentale precum UOP și grupul de inginerie elvețian ABB au furnizat tehnologie și software tuturor celor mai mari 40 de rafinării din Rusia, în ultimele două decenii, potrivit a peste 10 surse din industria rusă.
Fiecare rafinărie are o combinație de echipamente rusești și străine.
ABB a confirmat pentru Reuters că a încetat să primească noi comenzi în Rusia odată ce războiul a izbucnit în februarie 2022 și nu are de gând să se întoarcă în Rusia după ce își va îndeplini obligațiile contractuale existente, a declarat un purtător de cuvânt.
Societatea nu a furnizat detalii cu privire la aceste obligații.
Niciuna dintre cele cinci surse nu a sugerat că defecțiunea turbinei din ianuarie la NORSI a fost rezultatul atacurilor cu drone. Dar sursele au spus că problemele de la uzină s-au agravat doar după ce NORSI a fost lovită pentru prima dată de drone ucrainene în luna februarie, când alte echipamente au fost deteriorate, punând o presiune suplimentară asupra întregii rafinării.
Ca și în Statele Unite, prețul benzinei este un subiect sensibil din punct de vedere politic în Rusia, iar autoritățile încearcă să limiteze creșterile de preț.
CITEȘTE ȘI Cea mai mare companie petrolieră din Serbia, controlată de gigantul rus de stat Gazprom, pregătește startul producției comerciale de țiței și gaze naturale în RomâniaMăsurile recente au inclus impunerea unei interdicții a exporturilor de benzină timp de 6 luni, în februarie.
Ucraina spune că atacă rafinăriile rusești pentru că vrea să submineze mașina de război a Kremlinului prin reducerea veniturilor statului și reducerea combustibilului pentru armată.
”Dronele sunt de zeci, dacă nu de sute de ori mai ieftine decât costul reparațiilor, ceea ce este important într-un război de uzură”, a spus Vakulenko, care a fost fost șef de strategie la Gazprom Neft.
Vakulenko a părăsit firma și Rusia la câteva zile după începerea războiului din Ucraina.
Rusia este al doilea cel mai mare exportator de petrol din lume. Și-a redirecționat majoritatea exporturilor de țiței și produse către Asia și Africa, de când națiunile occidentale au impus sancțiuni Moscovei.
Dacă Moscova se confruntă cu o scădere puternică a producției de rafinare, ar fi forțată să reducă exporturile de combustibil în favoarea țițeiului, potrivit a peste 10 comercianți ruși de petrol.
Rusia furnizează țiței doar unor câțiva cumpărători mari, cum ar fi China, India și Turcia, dar portofoliul său de cumpărători de combustibili este comparativ mai larg, deoarece poate livra consumatorilor mai mici fără sisteme mari de rafinare din Africa și America de Sud.
Industria de rafinare a Rusiei datează din anii 1940, când Statele Unite au furnizat echipamente în cadrul programului de împrumut-închiriere, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.
După prăbușirea Uniunii Sovietice, firmele petroliere ruse au investit zeci de miliarde de dolari în upgrade-uri cu ajutorul unor firme precum UOP și ABB.
UOP a ajutat la modernizarea rafinăriilor ECO Norsi și Slavyansk. Nu a specificat ce alte rafinării rusești a deservit, ca răspuns la întrebările Reuters.
Statele Unite au impus sancțiuni companiilor din întreaga lume, inclusiv din Turcia, pentru a preveni transferul de tehnologie către Rusia.
Țări supuse sancțiunilor occidentale, cum ar fi Rusia și Iranul, au reușit de multă vreme să găsească lacune pentru a obține piese de schimb pentru echipamentele de fabricație occidentală, cum ar fi avioane sau mașini. Dar echipamentele de rafinare sunt mult mai rare și mai specializate.
Firmele occidentale au înăsprit controalele pentru a împiedica Rusia să importe piese de schimb prin țări terțe, a spus una dintre cele cinci surse.
Două dintre surse au spus că Lukoil a cerut companiilor chineze să repare unitatea KK-1 de la Norsi. Sursele nu au numit companiile chineze. Lukoil a refuzat să comenteze când a fost întrebat dacă s-a apropiat de China.
"China are tehnologia. Dar de foarte multe ori ar însemna o înlocuire completă, costisitoare, a unității, mai degrabă decât o reparație normală, ieftină și regulată", a spus una dintre surse.