Sancțiunile ar putea reduce exporturile de petrol rusesc Urals de la Marea Baltică cu 20% în decembrie, după ce au intrat în vigoare un plafon occidental al prețurilor și un embargo al UE asupra petrolului rusesc, potrivit traderilor și calculelor Reuters, transmite Reuters.
Traderii au spus că Rusia nu a reușit să redirecționeze pe deplin exporturile de petrol Urals din Europa către alte piețe, în special India și China, și că a avut probleme să găsească suficiente nave potrivite, scrie News.ro.
Conform datelor traderilor și calculelor făcute de Reuters, exporturile de petrol Urals din porturile Mării Baltice vor scădea probabil la aproximativ 5 milioane de tone luna aceasta, de la 6 milioane de tone în noiembrie.
Unele estimări sunt de până la 4,7 milioane de tone.
Uniunea Europeană, țările G7 și Australia au introdus un plafon de preț de 60 de dolari pe baril pentru petrolul rusesc, în vigoare de la 5 decembrie, pe lângă embargoul Uniunii Europene asupra importurilor de țiței rusesc pe mare și angajamente similare din partea Statelor Unite, Canada, Japonia și Marea Britanie.
Plafonul permite țărilor din afara UE să importe țiței rusesc pe mare, dar interzice companiilor de transport maritim, de asigurare și de reasigurare să manipuleze încărcături de țiței rusești pe tot globul, cu excepția cazului în care acesta este vândut cu mai puțin de 60 de dolari.
În decembrie, țițeiul Urals a fost vândut cu reduceri mai mari de prețuri, iar cumpărătorul dominant India a cumpărat la un preț aflat cu mult sub limita de preț de 60 de dolari.
Impactul sancțiunilor asupra livrărilor de petrol Urals din porturile baltice ale Rusiei a fost agravat de o lipsă de nave non-occidentale, o economie de export slabă și cererea moderată de petrol în Asia, în special în China.
Monopolul de conducte Transneft nu a reușit să umple unele dintre sloturile de încărcare disponibile din cauza lipsei de oferte din partea producătorilor, au spus comercianții. Alte sloturi au fost amânate sau anulate.