Consiliul de Administrație al Romgaz a decis vineri că, în contextul economic actual, nu consideră oportună achiziția a 20% din compania GASTRADE SA, care viza construirea unui terminal LNG la Alexandropoulis.
Directorul general al Romgaz a declarat, pentru Profit.ro, că decizia a fost luată ca urmare a contextului economic creat de criza Coronavirusului, cât și de incertitudinile legate de proiect în sine.
"Vom găsi în viitor alte oportunități”, a afirmat Volintiru.
La finalul lunii septembrie, Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor (AGOA) aprobase, de principiu, achiziționarea, de către Romgaz SA, a 20% din acțiunile emise de compania GASTRADE S.A.
Proiectul urma să diversifice sursele de import de gaze ale României.
"Pachetul de 20% din acțiuni ar fi 12,5 milioane euro, asta ar fi investiția inițială. Iar proiectul în sine nu e foarte scump, înseamnă câteva sute de milioane de euro. Și participăm și la testul de piață pentru rezervare de capacitate pe viitorul terminal LNG. În acest fel, ne vom diversifica sursele de aprovizionare, plus că piața LNG-ului a fost destul de jos în ultima vreme și există tendința să rămână așa. Și avem, deci, și posibilitatea să cumpărăm LNG, iar după aceea să decidem ce facem: fie swap, fie regazeificare și transport. Ne va ajuta conducta de transport care va fi construită între Grecia și Bulgaria, care va tranzita gaze din Azerbaijan ce vin în Europa prin gazoductele TAP și TANAP și care se va uni cu BRUA pe teritoriul Bulgariei", declara, la acea vreme, Adrian Volintiru.
Gastrade, companie de utilități din Grecia și dezvoltator al terminalului LNG Alexandroupolis, a lansat pe 10 ianuarie 2020 a doua etapă a testului de piață privind realizarea proiectului, care, pentru Bulgaria, România, Serbia și alte piețe din sud-estul Europei, va furniza gaze naturale prin interconectorul Grecia-Bulgaria, aflat în construcție, și prin celelalte conducte existente sau care urmează să fie realizate în regiune.
Costurile totale ale proiectului de terminal LNG Alexandroupolis erau estimate la 370 milioane euro, cu o marjă de eventuale cheltuieli suplimentare neprevăzute de 10 milioane euro. Fiecare dintre cei 5 acționari ar urma să contribuie la finanțare cu fonduri proprii de circa 12,4 milioane euro (62 milioane euro în total).
Principala sursă preconizată de finanțare a proiectului este reprezentată însă de subvențiile ce ar urma să fie acordate de Uniunea Europeană, în valoare de aproape 166 milioane euro. Acestora urma să li se adauge credite de 144,4 milioane euro. Lucrările de construcție ar urma să înceapă în 2020, iar punerea în funcțiune este preconizată pentru finalul lui 2021. Încasările generate de implementarea proiectului au fost estimate la un total de aproape 3,2 miliarde euro până în 2044, cu o rată de randament de 35% pentru acționarii Gastrade.