Ultima jumătate a acestui an a fost una dificilă pentru șoferii români. Împotriva lor s-au aliat râul, ramul, respectiv guvernul și piețele internaționale. Au fost afectați nu numai deținătorii de automobile, ci și retailerii, și, implicit, toți consumatorii în urma majorării costurilor cu transportul mărfurilor.
Dacă la sfârșitul lunii august, prețul carburanților în România era de aproximativ 4,6-4,65 lei/l, în prezent, la stațiile OMV Petrom și Rompetrol de pe Șoseaua Mihai Bravu, un litru de benzină poate fi cumpărat cu 5,26 lei (OMV Petrom, respectiv 5,3 lei (Rompetrol), iar unul de motorină - cu 5,34 lei (OMV Petrom), respectiv 5,38 lei (Rompetrol).
A rezultat o majorare a prețului carburanților de peste 15%, de minimum 70 de bani pe litru. Acesta este atât rezultatul creșterii accizelor cu 38 de bani/l (45 bani/l inclusiv TVA), efectuată de Guvernul Tudose pentru atenuarea deficitului bugetar, cât și a evoluției prețului internațional al petrolului.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Într-o analiză efectuată înaintea creșterii accizelor, Ministerul de Finanțe anticipa o majorare a prețului carburanților de doar 1,7%, și nu de peste 15%, și un impact direct asupra inflației medii care “ar putea să nu depășească 0,1 puncte procentuale”.
Evoluția petrolului Brent din a doua jumătate a anului
Companiile și-au văzut majorate cu 30% costurile cu achiziționarea materiei prime în urma aprecierii petrolului de la 50,8 dolari/baril pe 30 august la peste 66 dolari pe baril în prezent. Totodată, potrivit Rompetrol, în al treilea trimestru al anului 2017, comparativ cu perioada similară din 2016, “cotațiile Platts, exprimate în moneda de referință, dolarul, au fost, în medie, cu 18% mai mari pentru benzină, și cu 19% pentru motorină.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV NIS Petrol, companie deținută de Gazprom, a găsit acumulări de hidrocarburi după teste la prima sa sondă din RomâniaAprecierea de 2,5% a leului în fața dolarului american în perioada iulie-septembrie a făcut ca creșterea efectivă, în moneda națională, a celor 2 cotații să fie de aproximativ 15% pentru benzină și motorină.” Numai că, începând cu luna septembrie, trendul cursului leu/dolar s-a inversat, leul depreciindu-se cu 2,5% în raport cu dolarul față de nivelul de 3,8198 lei pentru un dolar înregistrat pe 29 august. În prezent, un dolar este cotat la 3,913 lei.
Dacă ar fi fost externalizate în totalitate către consumatori aceste majorări de costuri, prețul carburanților ar fi fost mai mare cu cel puțin 30%. 10% reprezintă impactul majorării accizelor, iar 20% cel al evoluției cotațiilor internaționale și al cursului de schimb.