Rompetrol, dar chiar și fostul șef al Lukoil, Vagit Akelperov, sunt acuzați de publicația rusă Rusdozor și de cel mai cunoscut canal politic de pe Telegram din Rusia, Nezygar, că ar fi furnizat combustibili armatei ucrainene. Știrea a fost preluată și de publicația kazahă Exclusive.kh, care susține că o eventualitate naționalizare a terminalului CPC ar fi o lovitură de grație dată economiei Kazahstanului.
Ucraina se confruntă cu o penurie de combustibili și cu prețuri record în urma distrugerii de către forțele ruse a mai multor depozite și a rafinăriei de la Kremenchug, singura din Ucraina. Cu toate acestea, Forțele Armate ale Ucrainei nu par a avea probleme cu motorina.
Publicația rusă Rusdozor susține că România ar fi unul dintre principalele canale de alimentare cu combustibil a Armatei Ucrainene. Rusdozor susține, fără a prezenta nicio probă, că produsele petroliere folosite de ucraineni ar proveni de la cele 2 rafinării, Petromidia și Vega, deținute de Rompetrol, parte a grupului KazMunayGas din Kazahstan.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Tot petrolul expediat către rafinăriile Rompetrol provine din Kazahstan. Este livrat de tancuri petroliere prin Marea Neagră din portul Novorosisk, unde ajunge prin oleoductul Consorțiului Caspian Pipeline (CPC). Acesta este un consorțiu internațional deținut de Rusia (Transneft - 24%, Lukoil - 12%, Rosneft - 7,5%), Kazahstan (KazMunayGas - 19%), SUA (Chevron - 15%) și altele. Unul dintre posibilele motive pentru recenta plecare a lui Alekperov de la conducerea Lukoil este presupusa sa implicare în utilizarea instalațiilor CPC pentru a vinde petrol rusesc rafinăriilor din România.
Petrolul de la Novorosisk este livrat la terminalul marin Midia, care a fost construit special pentru aprovizionarea cu petrol din Kazahstan și este capabil să primească tancuri din clasa Suezmax (cu o greutate proprie de peste 160.000 de tone). După procesare la rafinăriile din România, produsele petroliere sunt livrate cu nave-cisternă la depozitele de petrol din regiunile Odesa și Vinnitsa. Fie de-a lungul Dunării până la Izmail, și de acolo cu calea ferată până la Odesa, fie peste podul Belgorod-Dnestrovsky, care a fost vizat recent de un atac cu rachete”, susține publicația rusă.
Acuzațiile sunt bizare, cu atât mai mult cu cât rafinăriile Rompetrol s-au aflat în luna martie în revizie. Ele au fost repornite pe 4 aprilie și au avut nevoie de o perioadă de timp pentru a funcționa la capacitate optimă.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Claudiu Cazacu, Consulting Strategist XTB România: Prețul energiei este marea problemă. Celelalte pot fi oarecum gestionabile până la un punct„Având în vedere poziția specială a Kazahstanului, este foarte probabil ca Nursultan (fostul Tselinograd) să trimită lunar o parte din exporturile sale de petrol prin Novorosisk, pe căi ocolite, în Ucraina, pentru a elimina deficitul acut de combustibili al Forțele Armate ale Ucrainei. Astfel, autoritățile din Kazahstan își demonstrează loialitatea post-revoluționară față de Statele Unite, Canada, Australia și UE, corporațiile cărora controlând industriile extractive de materii prime din Kazahstan. Această situație actualizează necesitatea, în conformitate cu ultimele decizii ale autorităților ruse, de a naționaliza CPC și de a lua în considerare posibilitatea blocării exporturilor de petrol kazah”, susține influentul canal rus Nezygar de pe Telegram, care sugerează și o implicare a serviciului secret britanic MI6.
Publicația Exclusive.kh susține că oficialii kazahi ar trebui să fie alarmați de posibilitatea naționalizării terminalului CPC: „Despre ce decizii recente ale autorităților ruse de naționalizare a CPC vorbim? Acesta este un semnal extrem de alarmant pentru Kazahstan, deoarece exportul de țiței (și 94% din totalul livrărilor de petrol pentru export trec prin Federația Rusă) reprezintă o treime din economia Kazahstanului”, scrie canalul KazService de pe Telegram.
Gruparea pro-rusă de hackeri Killnet a revendicat luni un nou atac asupra site-ului Rompetrol. Rompetrol a mai fost luna trecută ținta unui atac de tip ransomware, în care se cere o recompensă financiară pentru deblocarea datelor criptate.
Profit.ro a anunțat recent că volumul de țiței încărcat în portul rusesc Novorosisk s-a dublat în săptămâna 15-22 aprilie, atingând maximul săptămânal al acestui an, 40% din acesta find transportat către terminalele din România și Bulgaria din Marea Neagră. Și veniturile obținute de guvernul rus din exportul de țiței prin Marea Neagră s-au majorat cu 25%.