Ministerul Energiei a modificat legislația primei licitații organizate de România pentru selectarea de beneficiari ai schemei de ajutor de stat constând în subvenționarea, prin contracte pentru diferență (CfD), a unor proiecte de producție de energie regenerabilă, eoliană și fotovoltaică, cu putere însumată de 1.500 MW, lansată luna trecută, clarificând o prevedere care punea probleme la înscriere unor mari investitori internaționali din domeniu, după cum a relatat Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Schema, care ar urma să aibă o durată de 15 ani, va fi finanțată în principal printr-un grant european nerambursabil de 3 miliarde de euro din Fondul de Modernizare.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
O normă din prima parte a lunii septembrie, de aprobare a cadrului general și a regulilor licitației, stipulează că, pentru a putea fi beneficiari ai schemei CfD și pentru ca cererile de finanțare să le fie luate în considerare, solicitanții trebuie, printre altele, să dețină ″experiență în dezvoltarea, construcția sau operarea de proiecte comparabile în România sau la nivel global, în orice perioadă din ultimii 10 ani″, proiecte comparabile însemnând ″proiecte cu aceeași tehnologie (eoliană onshore și/sau solară fotovoltaică)″.
Criteriul de eligibilitate al experienței a fost introdus pentru reducerea riscului ca proiectele declarate câștigătoare să nu fie finalizate și puse în funcțiune. Dar și pentru a se preveni înscrierea la licitația CfD a proprietarilor de terenuri propice pentru parcuri eoliene sau solare, cu proiecte inițiate ″în acte″, eventual și cu avize tehnice de racordare (ATR), dar care nu au nici resursele, nici expertiza și nici intenția de a le duce bun sfârșit, urmărind oricum să le vândă dezvoltatorilor profesioniști. Și care ar fi în poziția de a solicita prețuri mai mari odată ce proiectele lor ar beneficia de subvenție CfD adjudecată.
Problema era că marile grupuri multinaționale din sectorul energiei regenerabile, precum și fondurile de investiții specializate în plasamente energetice ″verzi″, obișnuiesc să investească prin intermediul unor firme pe care și le înființează special pentru fiecare proiect în parte, ad hoc, așa-numitele SPV-uri (Special Purpose Vehicles). Aceste entități juridice nu au în sine, în mod individual, niciun fel de experiență, beneficiind în schimb de finanțare, know-how, asistență inginerească și operațională, precum și de alte forme de suport de la grupurile-mamă. Prin astfel de SPV-uri sunt dezvoltate atât proiecte greenfield, inițiate de la zero, cât și proiecte deja existente achiziționate de la alții, aflate în diverse stadii.
La cum era formulată reglementarea primei licitații CfD a României și dat fiind modul în care autoritățile păreau să interpreteze prevederile acesteia, exista riscul ca SPV-urile de proiect înființate de ″grei″ ai industriei special pentru a participa la competiție să fie respinse la înscriere, acestea neîndeplinind criteriul experienței directe în dezvoltarea, construcția sau operarea de parcuri eoliene sau fotovoltaice, declaraseră surse din piață pentru Profit.ro.
CITEȘTE ȘI Spitalul Orășenesc Mioveni organizează licitație pentru furnizarea de medicamenteMai exact, regulile nu păreau să ia în considerare experiența acționarilor acestor SPV-uri. Iar asta înseamnă că doar acele grupuri care vin la licitație cu entități juridice pe care au dezvoltat proiecte anterioare, putând astfel demonstra experiență, urmau să fie luate în considerare. Astfel de cazuri nu sunt cu totul inexistente, însă sunt extrem de rare, precizaseră sursele.
Recent, Ministerul Energiei a modificat norma, adăugând precizarea că, pentru a demonstra experiența în domeniu din ultimii 10 ani, solicitantul de subvenție CfD ″poate prezenta proiecte de referință proprii sau ale oricărui dintre afiliații săi pentru a fi luate în considerare, iar acesta/aceștia trebuie să fie identificat/identificați în organigrama depusă conform formularului L1 din anexa nr. II″ și că, ″în scopul îndeplinirii acestei cerințe de eligibilitate (...), producătorul se poate baza pe experiența similară/referințele (i) asociatului/acționarului (asociaților/acționarilor) său (săi) direct (direcți) sau ale (ii) afiliaților acestora pe întreaga durată a contractului CfD″.
De asemenea, modificarea prevede că experiența ″poate fi demonstrată de solicitant, indiferent dacă acesta acționează ca o singură entitate sau membru al conducerii într-un consorțiu, și prin proiecte de referință ale oricărui afiliat al solicitantului″, fiind nevoie de identificarea în mod clar a afiliatului ale cărui proiecte sunt considerate de referință în scopul îndeplinirii cerinței de eligibilitate privind experiența.
CITEȘTE ȘI Fondatorul TikTok este cel mai bogat om din ChinaSchema de sprijin CfD este menită să asigure constanța veniturilor în etapa de exploatare a unui proiect de investiții în producția de energie verde. Astfel, în esență, investitorului îi este garantat un preț de vânzare a energiei după începerea producției, intitulat "preț de exercitare", preț care să-i asigure un anumit nivel minim de rentabilitate. În cazul în care prețul de vânzare real de pe piață, calculat ca preț de referință într-un interval dat, este mai mic decât cel de exercitare, investitorul are dreptul să fie compensat prin plata diferenței. Există și varianta ca prețul de referință să fie mai mare decât cel de exercitare, iar în acest caz investitorul este obligat să returneze diferența.
La licitația de acum, la care ofertele trebuie depuse până pe 18 noiembrie, se pleacă de la prețuri de exercitare solicitate maxime de 78 euro/MWh pentru proiectele fotovoltaice și de 82 euro/MWh pentru cele eoliene.
Schema adaugă o taxă nouă pe facturile de energie ale tuturor consumatorilor.