Micii producători independenți de electricitate "verde", grupați în Organizația Patronală a Producătorilor de Energie din Surse Regenerabile din România (PATRES), reclamă că sunt discriminați față de marii jucători de pe această piață pentru că, în condițiile noului sistem de tranzacționare a certificatelor verzi pe care industria le primește ca subvenție, care va intra în vigoare de vineri, 1 septembrie, nu vor reuși să-și vândă certificatele pentru că nu dispun de "roboți" de tranzacționare suficient de rapizi.
De la 1 septembrie, piața certificatelor verzi devine una strict anonimă, în care ofertele de vânzare și de cumpărare vor fi cuplate automat de către sistemul gestionat de bursa de energie OPCOM, fără ca participanții la piață să știe cu cine intră în tranzacții. Furnizorii de energie sunt obligați prin lege să cumpere anual o anumită cantitate de certificate verzi, al căror cost este trecut pe facturile consumatorilor.
Noile reglementări prevăd că ofertele de vânzare vor fi corelate cu cele de cumpărare în funcție de două criterii succesive, respectiv prețul și marca de timp (ordinea cronologică a introducerii ofertelor).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
PATRES arată că, în condițiile unui excedent “uriaș“ de certificate verzi în piață, de aproape 9,5 milioane bucăți, conform datelor OPCOM la 21 august 2017, prețul nu va putea fi un element de departajare și, prin urmare, singurul criteriu obiectiv de departajare a ofertelor de vânzare și cumpărare în viitoarea piață va rămâne marca de timp, criteriu considerat de PATRES a fi discriminatoriu și în defavoarea producătorilor mici și mijlocii, care nu vor reuși să își vândă certificatele pe această piață.
“În condiții de excedent uriaș de certificate verzi, reacția pieței va fi una singură: toți producătorii se vor „înghesui” să depună oferte de vânzare la deschiderea porților. Cum criteriul de departajare este marca de timp (prețul fiind același), vor avea succes întotdeauna doar acei operatori care au sau pot avea acces la sisteme performante de trading automatizat, care să poata emită ordine de vânzare exact la ora 9.00. Dată fiind situația critică în care se află în prezent, producătorii mici și mijlocii independenți nu-și pot permite să achiziționeze sisteme performante de trading”, a declarat prim-vicepreședintele PATRES, Martin Moise.
Pentru a remedia această situație, PATRES a solicitat ANRE corelarea ofertelor funcție de preț, urmată de o alocare pro-rata.
CITEȘTE ȘI Cu o întârziere de 2 ani și obligat de CEDO, Guvernul comandă studiul pentru un nou penitenciar”Apreciem faptul că s-a ținut cont de propunerea noastră și ordinul ANRE, publicat în Monitorul Oficial, a fost modificat în acest sens, însă începând cu ianuarie 2018! Ceea ce înseamnă că OPCOM trebuie să opereze noi modificări la proceduri până la finele anului”, mai spune organizația.
În opinia acesteia, scopul schimbării legislației de anul acesta a fost creșterea lichidității pe piața de certificate verzi, într-un mod în care toți producătorii să beneficieze echitabil la schema de sprijin și toți furnizorii să poată avea acces la cel mai bun preț pentru certificatele ce le sunt necesare conform cotei anuale obligatorii.
PATRES consideră că, în cazul pieței de certificare verzi la termen, păstrarea unor produse ne-standard din punct de vedere al cantității, corelate cu ne-eliminarea posibilității „tranzactionare integrală cu un participant” încalcă prevederile OUG 24/2017, care impun trazacționarea anonimă, transparentă și nediscriminatorie.
“Pentru a asigura un regim anonim se impune ca definiția produselor standardizate să includă obligatoriu și criteriul cantitate. Propunem ca un ofertant să poată alege o cantitate predefinită (exemplu 100, 500, 2.000, 5.000 bucăți), alegerea unei cantități de exemplu de 4.953 certificate verzi putând fi ipotetic stabilită de către producător și furnizor înaintea emiterii ordinelor de vânzare și cumpărare, pe care le pot emite concomitent, reușind astfel să materializeze o înțelegere în afara pieței prin intermediul platformei de tranzacționare. De asemenea, în cazul produselor standard, propunem eliminarea posibilității de alegere a funcției „tranzacționare integrală cu un participant” versus „tranzacționare cu mai mulți participanți”, singura posibilitate care să fie valabilă fiind „tranzactionare cu mai mulți participanți” din aceleași considerente explicate mai sus”, mai explică prim-vicpreședintele PATRES.
CITEȘTE ȘI Dragnea: Există ambasadori în România care merg la miniștri și promovează interesele unor companii străine; poate și asta înseamnă corupțieOrganizația mai spune că, în noile condiții de piață – creșteri mari de prețuri la energie pe bursă, de care producătorii din surse regenerabile nu beneficiază din cauza legislației în vigoare - crearea acestor piețe pe OPCOM reprezintă posibilități de tranzacționare a certificatelor verzi pentru furnizorii și producătorii din sectorul regenerabilelor, cu precădere a celor mici și mijlocii, mulți dintre ei amenințați cu falimentul.
”Potrivit estimărilor PATRES, o treime din producătorii mici și mijlocii din cei 100 de membri cu o putere totală instalată de aproximativ 1.000 MW din toate tehnologiiile (solar, eolian, microhidro și biomasă) sunt de facto în stare de incapacitate de plată și urmează să intre în insolvență sau chiar să închidă capacitățile de producție. PATRES își exprimă îngrijorarea în ce privește așteptările investitorilor din sectorul regenerabilelor ca OUG 24/2017 să producă efecte benefice în piață, care în realitate întârzie să apară. Apelul nostru la autorități este să creeze cadrul de reglementare care să vină în sprijinul tuturor producătorilor de energie din surse regenerabie. România are nevoie de energie regenerabilă, fapt dovedit și în perioadele de criză din acest a,n când aportul regenerabililor a fost considerabil, cu efecte benefice în prețul energiei”, mai transmite organizația.