Producătorul rus de petrol Lukoil a efectuat o livrare de țiței către un cumpărător chinez iar livrarea petrolului a fost realizată, în mod neobișnuit, prin Oceanul Arctic, o rută care a devenit accesibilă grație încălzirii globale, au declarat pentru Reuters mai multe surse din industria petrolieră și cea de shipping.
Litasco, divizia de trading a grupului Lukoil, a vândut țițeiul firmei Chinaoil, divizia de trading a grupului petrolier chinez CNPC. Prețul plătit de firma chineză nu a fost dezvăluit, scrie Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit Reuters, în ceea ce a fost prima livrare de petrol via ruta arctică, tancul petrolier Korolev Prospect a încărcat țițeiul în portul Murmansk în data de 23 august și l-a descărcat în portul Dongjiakou din estul Chinei în jurul datei de 16 septembrie. Potrivit datelor Refinitiv, această călătorie are o lungime de 6.437 mile marine (11.921 kilometri), față de 12.506 mile marine în cazul voiajului via canalul Suez.
Sursele citate de Reuters susțin că vremea călduroasă din timpul verii a permis navei să navigheze prin apele Oceanului Arctic, care de obicei sunt înghețate, până în China. Portul Dongjiakou este amplasat în regiunea Shandong, pe unde trec o cincime din importurile de țiței ale Chinei.
Călătoria tancului petrolier Korolev Prospect pe ruta arctică este ultimul semn al expansiunii acestei rute care devine mai accesibilă navelor pe măsură ce încălzirea climei reduce cantitatea de gheață. Practicabilă anterior doar câteva săptămâni pe an, și doar de nave cu o talie mult mai modestă decât un tanc petrolier de tip Aframax, această rută devine din ce în ce mai accesibilă.