În încercarea de a-și diminua dependența de Rusia, prin ale cărei porturi își exportă majoritatea țițeiului, Kazahstanul și-a majorat în 2023 de 5,5 ori livrările prin conducta Baku-Tbilisi-Ceyhan, prima încărcătură, de 80.000 de tone, ajungând în România la finalul lunii aprilie.
De ce este important Principala sursă de import de țiței kazah a României, dar și a altor state europene, terminalul Caspian Pipeline Consortium (CPC) din Novorosisk (Rusia) a fost în repetate rânduri indisponibilă parțial în ultimul timp indisponibilă parțial, în special de la declanșarea conflictului din Ucraina.
Mai este interesant Compania de stat kazahă KazMunayGaz este principalul acționar al celei mai mari rafinării din România, Petromidia, care se alimentează preponderent cu petrol exportat prin CPC. Recent, actualele provocări geostrategice și dependența de Rusia în ceea ce privește exportul de țiței, au determinat KMG să trimită petrol kazah pe alte rute (în special prin conducta Baku – Tbilisi – Ceyhan) inclusiv către România, în condițiile în care, până acum, majoritatea livrărilor se făceau din portul rusesc Novorosiisk, capătul estic al conductei caspice CPC.
CITEȘTE ȘI Transgaz conduce ″asaltul″ Europei de Est și Balcanilor asupra Bruxelles-ului pentru bani UE nerambursabili destinați diversificării aprovizionării cu gaze a regiuniiAstfel, volumul de țiței transportat în 2023 în direcția conductei internaționale de petrol Baku-Tbilisi-Ceyhan, s-a majorat la 1,4 milioane tone, de la 250 mii tone în 2022.
1,057 mii tone au fost expediate din zăcământul Tengiz.
Exporturile kazahe sunt efectuate către oleoductul Baku – Tbilisi – Ceyhan prin portul Aktau, din aceeași destinație mai fiind livrate alte 1,98 miloane tone către portul Makhachkala.
Astfel, prin portul Aktau, în 2023, volumul exporturilor de țiței kazah a fost de 3, 37 milioane tone, cu 1,1 milioane tone peste volumul livrat în 2022.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Lycamobile se retrage din Româniaîn mai 2023, KazMunayGas și compania de stat azeră SOCAR au încheiat un acord care prevede transportul a 1,5 milioane tone/an de petrol din zăcământul Tengiz în direcția conductei petroliere Baku-Tbilisi-Ceyhan.
Pe 23 octombrie 2023, KMG a anunțat că poartă negocieri cu compania croată Jadranski naftovod (JANAF) privind utilizarea conductei petroliere Adriatice (INP Adria) pentru transportul de țiței în Europa.