Prețurile benzinei din prima jumătate a anului 2020 au fost în medie mai mici decât anul trecut în 39 de țări europene, potrivit unui studiu ce a vizat 42 de țări de pe continent.
Cele mai mari scăderi de preț au fost în Bosnia și Herțegovina (−17,8%), Ucraina (−15,4%) și în Macedonia (−12,5%).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În România, prețurile benzinei au scăzut cu 14%, aceasta situându-se pe locul 3 în acest clasament. Reduceri puțin mai mici au fost înregistrate în Austria (−10,1%), în Franța (−8,8%) și în Grecia (−7,5%).
Este interesant ce vedem în Rusia, unde prețul benzinei a crescut cu 0,8% față de anul trecut, iar în Belarus carburanții s-au scumpit cu până la 12,4%.
CITEȘTE ȘI FOTO Oportunitate de investiție - OMV Petrom vinde un teren într-o zonă extrem de căutată, pe care poate fi dezvoltat un proiect imobiliar mixtDe cea mai ieftină benzină din Europa se pot bucura rușii – acolo prețul mediu, la schimbarea valutei din ruble, ajunge la 58 de eurocenți, în timp ce olandezii plătesc cel mai scump, și anume 1,58 euro/litru.
Prețurile medii pentru benzină din prima jumătate a anului 2020 au fost comparate cu cele mai noi date legate de salariile medii pe economie. Pentru al doilea an la rând, Elveția și Luxemburg se pot lăuda cu cel mai bun raport dintre un litru de benzină și salariu mediu pe economie din Europa. Salariul mediu le permite locuitorilor acestor țări să cumpere 3.795, respectiv 3.320 de litri de benzină pe an. Danemarca se află și ea pe podium cu 2.484 de litri.
În România, conform celor mai noi date INS, salariul mediu pe economie este de 5.201 de lei brut (3.182 de lei net). Prin urmare, salariul mediu din România permite achiziționarea a 672 de litri de combustibil pe an (locul 30 în clasament). Mai sus în clasament față de români se află țări precum Germania (1.938 litri) și Cehia (881 litri). Pe de altă parte, Bulgaria (532 de litri), Belarus (553 de litri) și Turcia (484 litri) s-au clasat în partea inferioară a clasamentului față de România.
CITEȘTE ȘI FOTO 97% grad de satisfacție în fashion-ul bărbătesc – cine a reușit?Ultimele 3 locuri sunt ocupate de Moldova, Ucraina și Albania unde salariul mediu permite achiziționarea a numai 352, 345, respectiv 239 litri de combustibil pe an.
În clasamentul mondial, țările din Peninsula Arabică ocupă pozițiile fruntașe. În Arabia Saudită, Qatar și Kuweit cu salariul mediu se pot cumpăra de la 5112 la 8210 de litri de benzină. De menționat, totuși, este că kuweienii își permit cu 139 de litri de combustibil mai puțin în comparație cu anul trecut. Pe de altă parte, locuitorii din Arabia Saudită și Qatar vor putea cumpăra cu 4933, respectiv 1602 de litri de carburant mai mult în anul 2020.
Cea mai rea situație este înregistrată în Cuba, unde salariul mediu ajunge numai pentru 28 de litri de benzină (cu o creștere de 2 litri față de anul trecut). În ciuda faptului că Tadjikistanul și Zambia se află în partea inferioară a clasamentului împreună cu Cuba, locuitorii acestor țări pot cumpăra cu până la de șapte ori mai mult combustibil decât cetățenii Insulei Caraibe, adică 151 și, respectiv, 219 litri.
Se dovedește că a fi un magnat al petrolului nu asigură întotdeauna accesul mai ușor la benzină pentru cetățeni. Așa este printre altele în Nigeria, care produce cel mai mult petrol din Africa. În ciuda faptului că are unul dintre cele mai mici prețuri la benzină din lume (0,31 euro), salariul mediu relativ mic, de 165 €, nu le permite nigerienilor să cumpere prea mulți litri de benzină, doar 539. La fel se întâmplă în paradisul european al petrolului, Rusia. În țara care este al doilea cel mai mare producător de petrol din lume, cu un salariu mediu, se pot cumpăra numai 919 litri.
Interesantă este însă situația din Venezuela. În această țară sud-americană au fost introduse limite de achiziționare a numai 120 de litri de combustibil pe lună, pe cap de locuitor, la un preț de aproximativ 0,023 euro/litru. Peste această limită, se poate cumpăra la prețul „de piață”, adică 0,45 euro/litru și doar la 200 de stații din țară. Calculele noastre arată că salariul mediu din Venezuela este suficient pentru numai 148 litri de benzină (120 litri de combustibil subvenționat și 28 litri de combustibil cu costuri complete), ceea ce reprezintă o scădere drastică față de datele teoretice de 14 miliarde de litri de acum un an.