Diferența dintre prețul motorinei și cel al benzinei a sărit de un leu pe litru, în urma deciziei de ieftinire cu 10 bani/l, efectuată vineri de OMV Petrom, relevă date analizate de Profit.ro. În ultimele 10 zile, prețul motorinei a crescut cu aproximativ 20 de bani/l, iar cel al benzinei a scăzut cu 11 bani/l în stațiile operate de liderul pieței. Motivul: dacă România își acoperă consumul de benzină din producția internă, în ceea ce privește combustibilul diesel este importatoare netă, ca și majoritatea celorlalte stete din UE.
De ce este important: Companiile autohtone și-au majorat de 2,5 ori cantitatea de motorină importată pe cale maritimă, prin OIl Terminal, și cu 35% pe cea de țiței în prima jumătate a acestui an, foarte probabil o mare parte din acestea fiind de proveniență rusă, în condițiile în care sancțiunile impuse de UE intră în vigoare în totalitate de-abia începând cu luna decembrie a acestui an. Recent, ministrul Energiei, Virgil Popescu, a recunoscut că România importă încă motorină din Rusia: ”Jumătate din cantitatea de motorină se importă. Luăm și din Rusia, atâta timp cât ne este permis. Atât Rompetrol, cât și Petrom, cât și SOCAR iau de pe toate piețele cât este permis, că nu va mai fi permis, se vor orienta”.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Mai este important: Companiile românești mai pot importa țiței rusesc doar până pe 5 decembrie 2022, iar motorină din Rusia, până pe 5 februarie 2023. Caspian Pipeline Consortium (CPC) a anunțat recent că 2 dintre 3 trei linii de încărcare ale terminalului său de la Novorosisk, prin care, potrivit Asociației Energia Inteligentă, în România a intrat în 2021 85% din țițeiul kazah (alternativ la cel rusesc) importat, au devenit indisponibile, în urma unei inspecții.
În urma modificărilor de prețuri efectuate vineri, dar și aplicării reducerii de 50 de bani convenită de Guvern cu companii, benzina standard se poate cumpăra în stațiile Petrom din capitală cu un preț de 7,28-7,34 lei/l, cu un leu și 3 bani sub cel al motorinei, de 8,31-8,34 lei/l. Comparativ, pe 27 aprilie, benzina costa în aceleași stații 7,59-7,64 lei/l, iar motorina 8,50-8,51 lei/l.
Evoluția prețului benzinei din ultimele 4 luni
Pe 22 august, diferența dintre prețul motorinei și cel al benzinei era de aproximativ 70 bani/l.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Centrala termoelectrică Mintia - cumpărată de grupul arab Mass Holding. Investiții promise de peste 1 miliard de euro. Una dintre cele mai importante tranzacții pentru sectorul energetic românesc. Istoria CentraleiÎn stațiile OMV, prețul benzinei este vineri de 7,39-7,43 lei/l, cu exact un leu sub cel al motorinei, de 8,39-8,42 lei/l.
Cu exact un leu/l este mai ieftină benzina standard și în stațiile MOL, unde poate fi achiziționată vineri cu 7,39-7,43 lei/l, iar motorina, cu 8,38-8,44 lei/l.
În stațiile operate de Lukoil și Rompetrol, prețul benzinei este mai mic decât cel al motorinei, cu 94, respectiv 90 de bani, însă probabil că diferența va sări de un leu/l zilele următoare, acestea urmând a prelua exemplul OMV Petrom, scumpind combustibilul diesel și ieftinind benzina, așa cum anticipa Profit.ro marți, când diferențele de preț practicate de OMV Petrom erau de peste 90 de bani/l.
Evoluția prețului motorinei din ultimele 4 luni
În prima jumătate a acestui an, cantitățile de motorină “derulate” prin operatorul de stat Oil Terminal s-au majorat de 2,5 ori, de la 532 mii tone la 1,33 milioane tone (aproape jumătate din consumul anual de diesel pe rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale), iar cele de țiței au crescut cu peste o treime, de la 1,66 milioane tone la 2,25 milioane tone.
CITEȘTE ȘI Rusia nu mai este principalul furnizor de gaze naturale al EuropeiPotrivit Centrului de Studii Tehnice Rutiere și Informatică (CESTRIN) al Companiei de Drumuri, consumul anual de carburanți pe rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale este de 5,53 miliarde litri, din care 1,17 miliarde litri benzină (877 mii tone sau 21.12 % din totalul de combustibil consumat anual) și 4,36 miliarde litri (3,6 milioane tone sau 78,87% din totalul de combustibil consumat anual).
Două treimi din țițeiul rafinat în România este importat pe căi maritime, până în acest an, în principal prin cele două terminale din portul rusesc Novorosisk. Prin terminalul onshore este exportat petrol rusesc, care ajungea inclusiv la Petrotel, Petromidia și, până recent, la Petrobrazi (rafinăria deținută de OMV Petrom, care procesează 70% țiței românesc și 30% țiței de import), iar prin celălalt, offshore, petrol kazah, transportat prin Rusia prin oleoductul Caspian Pipeline Consortium (CPC), care alimentează în prezent Petromidia și Petrobrazi. Potrivit Asociației Energia Inteligentă, în 2021, 85% din țițeiul importat de România a avut ca sursă terminalul CPC, suspendat inițial pentru o lună de tribunalul rus, decizie anulată ulterior de o instanță superioară.
Recent însă, CPC a anunțat că 2 dintre 3 trei linii de încărcare ale terminalului său de la Novorosisk au devenit indisponibile, în urma unei inspecții. Potrivit presei ruse, cele 2 linii ar urmă să fie nefuncționale până în primăvara anului viitor. În plus, o presiune suplimentară ar putea veni și de pe partea de cerere, cea mai mare rafinărie din regiune, cea a OMV de lângă Viena, care în prezent funcționează la 20% din capacitate, urmând a redeveni funcțională la capacitate normală în luna septembrie. Aproape 40% din țițeiul procesat în rafinăria austriacă înainte de declanșarea conflictului din Ucraina era țiței kazah, iar 8% rusesc, pe care OMV a anunțat că-l va înlocui cu alte tipuri de petrol, probabil tot kazah.