Guvernul estimează că activitatea de explorare petrolieră offshore din Marea Neagră va stagna în următorii circa 3 ani, din cauza condițiilor actuale de piață. Afirmația este făcută în nota de fundamentare a unui proiect de act normativ prin care, practic, Executivul vrea să transforme portul Midia din port de sine stătător în zonă liberă a portului Constanța, în care mărfurile aduse din afara UE pot fi depozitate fără taxe, vamale sau de altă natură.
ULTIMA ORĂ Nouriel Roubini, "Dr. Doom", vine în România. Detalii AICI
Măsura ar fi în beneficiul Rompetrol Rafinare, care deține facilități importante în portul Midia, dar și al altor companii majore aflate în aceeași situație, cum ar fi Grup Servicii Petroliere al omului de afaceri constănțean Gabriel Comănescu. Portul Midia este vital și pentru lucrările de construcție aferente proiectului de exploatare offshore de gaze naturale al americanilor de la Black Sea Oil&Gas, singurul din sectorul românesc al Mării Negre pentru care s-a luat decizia finală de investiție.
Luna trecută, Ministerul Transporturilor a emis un ordin prin care a transformat portul Midia în zonă a portului Constanța. Acum, Guvernul vrea să extindă, prin HG, regimul de zonă liberă a portului Constanța și în noua zonă Midia.
CITEȘTE ȘI Liderii statelor UE au aprobat noul acord privind Brexitul"Beneficierea de facilități de zonă liberă, în conformitate atât cu normele europene, cât și cu cele interne în vigoare, va face din zona Midia a portului Constanța o zonă atractivă pentru marii investitori în domeniu, cu importante avantaje economice pentru toate părțile implicate", se arată în nota de fundamentare.
Documentul menționează că operațiunile petroliere offshore sunt strâns legate de intrări și ieșiri în afara teritoriului, majoritatea inputurilor venind pe mare și fiind pregătite, respectiv depozitate, în zona Midia, pentru a fi ulterior trimise către platforme. De asemenea, unele componente ale pachetului de foraj pot fi aduse și din teritoriu (substanțe chimice și alte componente pentru fluidul de foraj, unele prăjini sau sape furnizate de industria românească etc), iar prin extinderea regimului de zonă liberă în zona Midia a portului Constanța, costurile suplimentare și birocrația aferente importului temporar și reexportului pe care trebuie să le practice în prezent companiile ar fi substanțial diminuate, sprijinind această activitate.
Mai mult, în felul acesta, activitatea de suport pentru operațiunile petroliere offshore ar deveni foarte competitivă și s-ar putea extinde dincolo de perimetrele situate în zona economică exclusivă a României, către viitoarele operațiuni petroliere offshore din zonele ucrainene și bulgărești.
CITEȘTE ȘI Suprareglementarea comerțului cu produse din tutun - raport de respingere, dar...adoptată tacit. Decizia a fost pasată deputaților. Asociația Industriei de Vaping avertizează: 350.000 de fumători care vor să renunțe la acest viciu, condamnați tacit!"Suplimentar, condițiile actuale de pe piața petrolului fac ca activitatea de explorare să stagneze și chiar să se oprească. În prezent, se estimează că această stagnare va putea dura circa 3 ani. În aceste condiții, extinderea regimului de zonă liberă în zona Midia din portul Constanța vine în sprijinul operatorilor implicați în această industrie pentru a supraviețui în acest interval, astfel încât să fie prezenți în piață în momentul revigorării acestui sector de activitate", se afirmă în documentul citat.
Executivul mai arată că, în plus, o mare parte dintre serviciile de reparații nave sunt efectuate pentru nave care arborează pavilion străin.
"Și aici se pot observa avantaje asemănătoare: navele vin și pleacă pe mare, o mare parte din piese vin pe aceeași cale. Extinderea regimului de zonă liberă ar crește seminificativ competitivitatea companiilor din portul Constanța față de alte porturi cu facilități de reparații din bazinul Mării Negre (inclusiv Marmara și Egee) și chiar estul Mediteranei, atrăgând astfel și mai multe comenzi de lucru. De altfel, la nivel european, observăm că unele dintre cele mai mari aglomerări industriale sunt localizate în porturi cu facilități de zonă liberă (ex.: Rotterdam, Hamburg)", se precizează în nota de fundamentare.
CITEȘTE ȘI Tesla obține aprobarea pentru a începe producția în ChinaGuvernul a mai elaborat proiecte de HG de instituire a regimului de zonă în liberă în portul Midia și în 2012 și 2015, fără însă să le adopte.
"Prin extinderea regimul de zonă liberă și în zona Midia a portului Constanța pe suprafața de 8.239.358 mp se vor dezvolta noi facilități pentru operarea mărfurilor și, implicit, va crește traficul de mărfuri în portul Constanța, fapt care conduce la obținerea unor avantaje financiare atât în beneficiul Administrației Porturilor Maritime Constanța, cât și în beneficiul operatorilor economici care își vor desfășura activitatea în această zonă a portului Constanța. Există suprafețe de teren în zona Midia care nu sunt încă dezvoltate, și anume: 73 ha (fără cheu de acostare) care sunt închiriabile și 48 ha nesistematizate ce necesită lucrări de viabilizare. Odată cu extinderea regimului de zonă liberă, valoarea economică a acestor suprafețe portuare va crește semnificativ, împreună cu dorința unor operatori economici de a se instala în zona Midia a portului Constanța pentru a desfășura activități cu valoare adăugată", mai arată Guvernul.
Terminalul petrolier offshore al Rompetrol din Marea Neagră se află la circa 9 kilometri de portul Midia, în care compania deține mai multe dane pentru țiței și produse petroliere, inclusiv pentru exportul acestora. De asemenea, Grup Servicii Petroliere deține numeroase facilități industriale și de transport la Midia.
CITEȘTE ȘI Scandalul DLA Piper continuă. Avocata hărțuită se transformă în hărțuitoare, conform acuzațiilor DLA PiperPortul este vital și pentru lucrările de construcție aferente proiectului de exploatare offshore de gaze naturale al americanilor de la Black Sea Oil&Gas, singurul din sectorul românesc al Mării Negre pentru care s-a luat decizia finală de investiție.
Pe de altă parte, ExxonMobil a anunțat că intenționează să renunțe la participația deținută la concesiunea Neptun Deep, la care americanii sunt parteneri cu OMV Petrom. În replică, autoritățile de la București au publicat un proiect de modificare a Legii offshore în care sunt cuprinse majoritatea solicitărilor operatorilor petrolieri din Marea Neagră. În plus, sunt în curs de eliminare prevederile din OUG nr. 114/2018 care au stârnit nemulțumirea producătorilor de gaze.
În ianuarie anul acesta, Guvernul a aprobat prelungirea cu 15 ani, până în 2045, a acordului petrolier dintre stat și concesionarii ExxonMobil și OMV Petrom privind perimetrul de gaze naturale de mare adâncime Neptun Deep din Marea Neagră, semnat inițial în anul 2000 cu valabilitate până în 2030, prin încheierea în acest sens a unui act adițional la acord. Hotărârea de Guvern a fost adoptată la scurt timp după ce Manfred Leitner, membru al board-ului OMV, a declarat la Viena că lipsa politicilor fiscale și de reglementare adecvate din România a descurajat grupul austriac OMV, prin subsidiara sa românească OMV Petrom, în a lua decizia finală de investiție în Neptun Deep, cel mai important perimetru offshore de gaze din apele teritoriale românești ale Mării Negre.