GRAFICE MOL: cel mai mic profit înregistrat în România în ultimii 6 ani

GRAFICE MOL: cel mai mic profit înregistrat în România în ultimii 6 ani
scris 6 iun 2023

În timp ce concurenții săi de la OMV Petrom, Lukoil sau Rompetrol au profitat de explozia prețurilor la energie și de implicațiile pe piață ale războiului din Ucraina, grupul maghiar MOL a realizat în 2022 cel mai redus profit din ultimii 6 ani în pofida creșterii cifrei de afaceri la un nivel record, cu 18% peste cea din anul precedent.

Astfel, deși cifra de afaceri a grupului maghiar în România a crescut de la 7,9 la 9,25 miliarde lei, profitul net s-a înjumătățit, de 349 milioane lei în 2021 la 161 milioane lei în 2022.

Urmărește-ne și pe Google News

Acesta este cel mai redus profit net din 2016, când grupul maghiar a raportat un rezultat net de 153 milioane lei în România.

Evoluția cifrei de afaceri și a profitului net raportate de MOL în România în ultimii 4 ani

Evoluția cifrei de afaceri și a profitului net raportate de MOL în România în ultimii 4 ani

MOL a avut în 2022 cele mai reduse vânzări de carburanți din ultimii ani în România, cu excepția celui pandemic, în care cererea a fost distrusă de carantinarea populației și a economiilor, în pofida creșterii numărului de stații operate și a majorării cererii interne, relevă date analizate de Profit.ro.

Vânzările de motorină ale grupului maghiar au scăzut în 2022 cu 30 mii tone sau 5%, la 562 mii tone, iar cele de benzină, cu 11 mii tone sau 6,2%, la 166 mii tone comparativ cu anul precedent.

Și asta în pofida faptului că numărul stațiilor MOL din România a crescut  cu 4,5%, de la 244 stații, la finalul anului 2021, la 255 stații, la finalul anului trecut.

În plus, scăderile vânzărilor MOL au avut loc într-un context favorabil de piață. Potrivit OMV Petrom, cererea de retail (din stații) de carburanți a crescut în 2022 cu 2% comparativ cu 2021, fapt care s-a văzut și în vânzările liderului pieței, care au crescut, spre deosebire de cele ale MOL, anul trecut cu 3%, atât pe segmentul de retail, cât și pe angro, ca “urmare a redresării parțiale a activității din aviație, cât și a creșterii vânzărilor pe piața locală”.

Prețurile practicate de MOL s-au redus până la finalul anului trecut cu circa 1,5 lei/l la motorină și cu aproape 2 lei/l la benzină față de cele din luna iulie.

Comparativ cu prețurile practicate la începutul ultimului trimestru, cele de la finalul anului trecut erau mai mici cu 78 de bani/l la motorină și cu 60 bani/l la benzină.

Vânzările MOL în România au fost mai reduse și decât cele din ultimul an prepandemic, cu o mie tone motorină și o mie tone benzină, deși la acea dată grupul maghiar opera doar 228 stații pe piața autohtonă, cu 27 sau 12% mai puține decât în prezent.

O explicație ar fi plafonarea prețurilor de pe piețele pe care MOL acționează, în special Ungaria, ceea ce a condus la o creștere artificială a cererii în primele 11 luni ale anului trecut. Astfel, oferta pentru piața română a fost afectată.

La începutul lunii decembrie 2022, Guvernul lui Viktor Orban a fost însă nevoit să elimine măsura de plafonare a prețului de comercializare a carburanților, pe fondul unei penurii grave de combustibili. În același timp, executivul de la Budapesta a majorat accizele pe carburanți și a impus noi taxe vizând profiturile realizate de grupul petrolier ungar MOL din rafinarea țițeiului rusesc.

Rezultatul: începând cu ultima lună a anului trecut, mulți șoferi maghiari au început să treacă granița în Slovacia sau România pentru a face plinul la prețuri mai mici.

GRAFICE MOL: cel mai mic profit înregistrat în România în ultimii 6 ani

Măsurile de reglementare au avut un impact negativ asupra rezultatelor la nivel de grup: impactul estimat al reglementărilor privind prețul carburanților și al taxelor excepționale în regiunea principală în care operează MOL, Europa Centrală și de Est, s-a ridicat la peste 1,6 miliarde dolari în 2022.

viewscnt
Afla mai multe despre
vanzari
mol
omv petrom
romania