În timp ce concurenții săi de la OMV Petrom, Lukoil sau Rompetrol au profitat de explozia prețurilor la energie și de implicațiile pe piață ale războiului din Ucraina, grupul maghiar MOL a realizat în 2022 cel mai redus profit din ultimii 6 ani în pofida creșterii cifrei de afaceri la un nivel record, cu 18% peste cea din anul precedent.
Astfel, deși cifra de afaceri a grupului maghiar în România a crescut de la 7,9 la 9,25 miliarde lei, profitul net s-a înjumătățit, de 349 milioane lei în 2021 la 161 milioane lei în 2022.
Acesta este cel mai redus profit net din 2016, când grupul maghiar a raportat un rezultat net de 153 milioane lei în România.
Evoluția cifrei de afaceri și a profitului net raportate de MOL în România în ultimii 4 ani
MOL a avut în 2022 cele mai reduse vânzări de carburanți din ultimii ani în România, cu excepția celui pandemic, în care cererea a fost distrusă de carantinarea populației și a economiilor, în pofida creșterii numărului de stații operate și a majorării cererii interne, relevă date analizate de Profit.ro.
Vânzările de motorină ale grupului maghiar au scăzut în 2022 cu 30 mii tone sau 5%, la 562 mii tone, iar cele de benzină, cu 11 mii tone sau 6,2%, la 166 mii tone comparativ cu anul precedent.
Și asta în pofida faptului că numărul stațiilor MOL din România a crescut cu 4,5%, de la 244 stații, la finalul anului 2021, la 255 stații, la finalul anului trecut.
În plus, scăderile vânzărilor MOL au avut loc într-un context favorabil de piață. Potrivit OMV Petrom, cererea de retail (din stații) de carburanți a crescut în 2022 cu 2% comparativ cu 2021, fapt care s-a văzut și în vânzările liderului pieței, care au crescut, spre deosebire de cele ale MOL, anul trecut cu 3%, atât pe segmentul de retail, cât și pe angro, ca “urmare a redresării parțiale a activității din aviație, cât și a creșterii vânzărilor pe piața locală”.
Evoluția vânzărilor anuale de carburanți și a numărului de stații ale MOL în România
Prețurile practicate de MOL s-au redus până la finalul anului trecut cu circa 1,5 lei/l la motorină și cu aproape 2 lei/l la benzină față de cele din luna iulie.
Comparativ cu prețurile practicate la începutul ultimului trimestru, cele de la finalul anului trecut erau mai mici cu 78 de bani/l la motorină și cu 60 bani/l la benzină.
Vânzările MOL în România au fost mai reduse și decât cele din ultimul an prepandemic, cu o mie tone motorină și o mie tone benzină, deși la acea dată grupul maghiar opera doar 228 stații pe piața autohtonă, cu 27 sau 12% mai puține decât în prezent.
Evoluția vânzărilor trimestriale de carburanți ale MOL în România
O explicație ar fi plafonarea prețurilor de pe piețele pe care MOL acționează, în special Ungaria, ceea ce a condus la o creștere artificială a cererii în primele 11 luni ale anului trecut. Astfel, oferta pentru piața română a fost afectată.
La începutul lunii decembrie 2022, Guvernul lui Viktor Orban a fost însă nevoit să elimine măsura de plafonare a prețului de comercializare a carburanților, pe fondul unei penurii grave de combustibili. În același timp, executivul de la Budapesta a majorat accizele pe carburanți și a impus noi taxe vizând profiturile realizate de grupul petrolier ungar MOL din rafinarea țițeiului rusesc.
Rezultatul: începând cu ultima lună a anului trecut, mulți șoferi maghiari au început să treacă granița în Slovacia sau România pentru a face plinul la prețuri mai mici.
Măsurile de reglementare au avut un impact negativ asupra rezultatelor la nivel de grup: impactul estimat al reglementărilor privind prețul carburanților și al taxelor excepționale în regiunea principală în care operează MOL, Europa Centrală și de Est, s-a ridicat la peste 1,6 miliarde dolari în 2022.