Gigantul gazier de stat al Ucrainei, Naftogaz, ia în calcul, pentru situația în care nu va ajunge la un acord cu monopolul rus Gazprom pentru continuarea și de la 1 ianuarie 2020 a tranzitului gazelor rusești destinate Europei prin sistemul de transport ucrainean, varianta ca țări precum Polonia, Slovacia și Republica Moldova să fie aprovizionate cu gaze din România, care ar ajunge la aceste destinații prin aceleași conducte ale Ucrainei.
Șefii celor mai mari bănci din România vor dezbate cu celebrul economist Nouriel Roubini starea reală a economiei și perspectivele izbucnirii unei noi crize. Te așteptăm la eveniment! Click pentru detalii și înregistrare
Ideea a fost exprimată de directorul executiv al Naftogaz, Iuri Vitrenko, după ultima rundă de negocieri tripartite Ucraina-Rusia-Comisia Europeană pentru semnarea unui nou acord de tranzit al gazelor rusești prin Ucraina, negociei purtate la Bruxelles.
Cel în vigoare expiră la finalul acestui an. Discuțiile, care au avut loc luni, nu au ajuns la niciun rezultat și vor fi reluate la finalul lunii viitoare, cu foarte puțin timp înainte de expirarea contractului de tranzit. Reprezentantul Comisiei Europene la negocieri, vicepreședintele Maroš Šefčovič, responsabil cu Uniunea Energetică, a declarat public că este "dezamăgit" de deznodământ și a dat de înțeles că partea rusă poartă responsabilitatea eșecului.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Ucraina face demersuri pentru a fi o punte energetică între diferite state europene, astfel că, de exemplu, poate transporta gaze din România, unde există un surplus, către țări precum Slovacia, Polonia sau Moldova. Apropo, problema transportului de gaze către Moldova va fi relevantă în această iarnă, căci și Moldova va rămâne fără gaze rusești, dacă nu va mai exista tranzit (al acestora prin Ucraina –n.r.)", a spus directorul executiv al Naftogaz, Iuri Vitrenko, într-un interviu acordat postului de televiziune ucrainean 24TV.
El a făcut această declarație după ce a fost întrebat ce opțiuni de utilizare a sistemului de transport ucrainean sunt luate în calcul pentru situația în care gazele rusești nu vor mai tranzita Ucraina. Vitrenko a adăugat că, cel puțin în viitorul apropiat, nici o astfel de utilizare alternativă nu va fi capabilă să asigure veniturile pe care Kievul le încasează în prezent de pe urma contractului de tranzit cu Gazprom și care se ridică la circa 3 miliarde de dolari pe an.
Pe de altă parte, după cum a relatat Profit.ro, faza 2 a proiectului operatorului sistemului național românesc de transport al gazelor, Transgaz, de interconectare a sistemului național cu conducta de tranzit T1 la Isaccea, cu asigurarea fluxului de gaze în ambele direcții (reverse flow), este întârziată și nu va fi finalizată anul acesta, ci în 2020.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Apple lansează AirPods ProÎn plus, este nevoie de semnarea de acorduri de interconectare cu operatorul de transport ucrainean Uktransgaz. Cele mai recente informații oficiale, conținute în raportul administratorilor Transgaz pe primele 6 luni ale anului, arată că aceste acorduri erau în curs de negociere. Transgaz nu a răspuns deocamdată întrebărilor Profit.ro cu privire la stadiul și rezultatele acestor negocieri.
Pe termen mai lung, Transgaz are în vedere crearea unui al treilea punct de interconectare al sistemului românesc de transport cu cel al Ucrainei, pe lângă cele istorice deja existente Orlovka-Isaccea și Tekovo-Medieșu Aurit, valoarea totală a investiției fiind estimată la 125 milioane euro, iar termenul de punere în funcțiune, peste 6 ani, în 2025
Extras din raportul administratorilor Transgaz pe primul semestru al anului 2019
Vestea bună pe termen scurt este că Transgaz va mai încasa tarife de tranzit considerabile până la finalul anului, contractul, care expira la începutul lunii octombrie, fiind de tipul "ship or pay”. Vestea proastă este că, probabil, decizia Gazprom de a prelungi contractul doar până la finalul acestui an arată intenția gigantului rus de a stopa în viitorul mai mult sau mai puțin apropiat tranzitul gazelor prin Coridorul Trans-Balcanic și implicit prin Ucraina, în favoarea utilizării prelungirii Turkstream în Bulgaria.
La finalul lunii martie, Profit.ro a adresat mai multe întrebări companiei legate de posibilitatea stopării tranzitului gazului rusesc prin Ucraina, respectiv România. Transgaz a răspuns după două luni, la majoritatea întrebărilor, inclusiv cele legate de tarifele de tranzit și perioada contractuală, cu formula "având în vedere faptul că aceste contracte comerciale sunt confidențiale, clauzele acestora nu pot fi făcute public".
Veniturile Transgaz din tranzitul gazelor rusești pe teritoriul României pot scădea cu peste două treimi după expirarea actualelor contracte cu gigantul rus de stat Gazprom, iar programul de investiții al companiei este ambițios, însă prezintă totodată risc de execuție, estimează agenția de evaluare financiară Fitch, în primul raport de rating emis pentru operatorul sistemului național de transport al gazelor naturale, controlat de stat prin Ministerul Economiei.