Exporturile de petrol și produse petroliere rusești, dar și tranzitul de țiței kazah din portul rusesc Novorosisk de la Marea Neagră, principala sursă de materie primă pentru rafinăriile din România, au fost sistate săptămâna trecută ca urmare a unei furtuni.
De ce este important: Toate cele trei rafinării importante din România - Petromidia (deținută de Rompetrol, companie membră a grupului kazah KMG), Petrotel (Lukoil) și Petrobrazi (OMV Petrom) - se alimentează în principal cu materie primă din cele 2 terminale din portul Novorosisk, unul onshore și unul offshore, deținut ce Caspian Pipeline Consortium (CPC).
Mai este important: Dacă și înainte de 5 decembrie, data intrării în vigoare a embargoului impus de UE importurilor maritime de țiței rusesc, rafinăriile autohtone se alimentau și cu țiței rusesc, după această dată, livrările prin Novorosisk către România sunt exclusiv de țiței kazah.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Sistarea importurilor de carburanți prin terminalele din portul rusesc Novorosisk, spre deosebire de cele de țiței, n-au avut teoretic niciun efect, începând cu 5 februarie intrând în vigoare și embargoul impus importului de produse petroliere din Rusia, companiile autohtone nemaiavând voie să efectueze astfel de operațiuni.
Companiile autohtone au importat masiv motorină (probabil din Rusia) în perioada premergătoare aplicării interdicției, dovadă faptul că în ultimele zile, combustibilul diesel s-a ieftinit ca urmare a stocurilor în exces, în pofida aprecierii prețului petrolului din ultima săptămână.
Exporturile prin terminalul onshore de la Novorosisk (prin care este livrat majoritar țiței rusesc) au fost suspendate începând cu 5 februarie, în timp ce exporturile de la terminalul CPC au fost oprite pe 7 februarie.
CITEȘTE ȘI GRAFICE România a redevenit importator net de gaze în raport cu Ungaria, deși extragerile din depozite se apropie de maximele istoriceSurse familiare cu subiectul au declarat pentru Reuters că livrările prin terminalul CPC au fost reluate vineri, 10 februarie.
Dacă rafinăriile din România ar funcționa la capacitate totală, aproximativ 850 mii tone, din cele 2,18 milioane tone exportate în ianuarie prin Novorosisk, ar trebui să ajungă în terminalele Midia și Oil Terminal.