România a devenit cel mai mare furnizor de combustibili pentru Ucraina, după atacarea țării de către Rusia, în contextul în care statul vecin a fost nevoit să-și reorienteze rapid mare parte dintre schimburile comerciale. Combustibilii sunt esențiali pentru desfășurarea acțiunilor militare, pentru funcționarea economiei, dar și pentru a acoperi căderile sistemului energetic ucrainean, supus unor atacuri tot mai dese și mai puternice. Pe de altă parte, cerealele din Ucraina, unul dintre producătorii importanți la nivel global, și-au găsit o cale de ieșire spre piețele externe inclusiv prin România.
Datele obținute de Profit.ro de la Autoritatea Vamală Română (AVR) arată că tranzitul (către alte țări) de cereale ucrainene prin România a crescut de 68 de ori în 2022 față de 2021, iar importurile pe piața românească, de 815 ori. Similar, a explodat și tranzitul de semințe oleaginoase, cu o creștere de 175 de ori, în timp ce livrările ucrainene având ca destinație piața românească au urcat de 142 de ori.
Exporturile României de combustibili către Ucraina au crescut anul trecut de 30 de ori și au ajuns la aproape 1 milion de tone (983.404 tone), în timp ce alte 251.303 tone de combustibili au tranzitat România spre Ucraina, de 96 de ori mai mult față de anul 2021.
"Odată cu declanșarea războiului, schimburile de mărfuri dintre România și Ucraina s-au modificat în consecință. Avem livrările foarte mari de combustibil, produse pe care ucrainenii le solicită constant și de care au mare nevoie.
România a sprijinit autoritățile ucrainene inclusiv în ce privește tranzitul de mărfuri și a încercat să faciliteze livrările de cereale ucrainene către restul lumii. Datele din sistemul vamal reflectă acest lucru.
În ce privește exporturile României de combustibili și substanțe pentru agricultură, dar și importurile de cereale și oleaginoase, aceasta sunt consecința războiului și a reorientării Ucrainei spre schimburile comerciale cu statele UE. În general, ucrainenii produse din categoria combustibililor vor de la noi, iar aici trebuie să ținem cont și de faptul că sistemul energetic al țării este ținta unor atacuri frecvente. Cerealele ucrainene își caută drumul către piețele externe, porturile lor de la Marea Neagră fiind blocate sau limitate în ceea ce pot exporta.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Enel și EDPR atacă supraimpozitarea din energie la Curtea ConstituționalăO cantitate importantă are ca destinație, însă, chiar România. Cerealele lor sunt mai ieftine, deoarece ucrainenii încearcă să lichideze cât pot din stocuri în perspectiva producției din 2023. Unele cantități au, totodată, indicatori de calitate mai scăzuți față de cerealele românești.
Cea mai mare parte a cerealelor și oleaginoaselor care intră în România pentru tranzit se îndreaptă spre Constanța, pentru a fi livrate ulterior spre alte destinații", a declarat pentru Profit.ro președintele Autorității Vamale Române, Bogdan Mihei.
CITEȘTE ȘI FOTO Cine sunt sârbii care au cumpărat surprinzător Artrom de la ruși: ″Au privatizat practic toată Serbia″. Unul a participat la oferta eșuată de acțiuni Petrom a statului român din urmă cu peste un deceniuPotrivit șefului Vămii, pe lângă combustibili și produse chimice pentru sectorul agricol, prin România ajung în Ucraina și cantități mari de ajutoare trimise de alte state, dar și cantități mari de produse achiziționate din România de care economia și populația din Ucraina au nevoie.
Date furnizate Profit.ro
INTRARE | IEȘIRE | ||||
Situția cantităților de mărfuri tranzitate având ca țară de expediție Ucraina în perioada 01.01.2022 – 31.12.2022 | Situția cantităților de mărfuri tranzitate având ca țară de destinație Ucraina în perioada 01.01.2022 – 31.12.2022 | ||||
Tip mărfuri | Cantitate tranzitata (tone) | % tip marfa /total mărfuri | Tip mărfuri | Cantitate tranzitata (tone) | % tip marfa /total mărfuri |
Cereale | 4.040.815 | 38,41% | Combustibili | 251.303 | 25,87% |
Semințe oleaginoase | 1.709.482 | 16,25% | Aparate și dispozitive mecanice | 48.480 | 4,99% |
Minereuri | 1.132.946 | 10,77% | Ingrăsăminte | 43.181 | 4,45% |
Lemn | 581.081 | 5,52% | Fosfați de calciu | 38.308 | 3,94% |
Cantitate totală mărfuri tranzitate | 10.521.339 | Cantitate totală mărfuri tranzitate | 971.249 | ||
Situția cantităților de mărfuri importate având ca țară de expediție Ucraina în perioada 01.01.2022 – 31.12.2022 | Situția cantităților de mărfuri exportate având ca țară de expediție Ucraina în perioada 01.01.2022 – 31.12.2022 | ||||
Tip mărfuri | Cantitate importată (tone) | % tip marfa /total mărfuri | Tip mărfuri | Cantitate exportată (tone) | % tip marfa /total mărfuri |
Cereale | 1.333.623 | 27,78% | Combustibili | 983.404 | 62,12% |
Semințe oleaginoase | 906.635 | 18,89% | Fosfați de calciu | 284.925 | 18% |
Lemn | 543.762 | 11,33% | Fonta, fier, oțel | 33.631 | 2,12% |
Minereuri | 535.685 | 11,16% | Produse chimice anorganice | 26.600 | 1,68% |
Cantitate totală mărfuri importate | 4.800.557 | Cantitate totală mărfuri exportate | 1.582.951 |
România, liderul statelor care livrează combustibili Ucrainei
Livrările de combustibili au reprezentat una dintre modalitățile în care România a sprijinit Ucraina în contextul războiului.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV ULTIMA ORĂ Întrebarea de 1 miliard de euro - România cere clarificări Comisiei Europene privind modul în care trebuie aplicată taxa de solidaritate în energie după ce OMV Petrom a spus NUInformația că România este prima pe lista furnizorilor aparține autorităților ucrainene.
"În urma atacurilor Federației Ruse asupra infrastructurii petroliere a Ucrainei, suntem în mod critic dependenți de importul de produse petroliere. Din acest motiv, guvernul a creat condițiile pentru intensificarea importurilor de combustibili. În prezent, primim 95% din benzina de import și 72% din motorină din țări UE.
Liderii furnizorilor sunt România, Lituania, Slovacia, Grecia, Bulgaria și Polonia. Pe piață, vedem acumularea graduală a stocurilor de produse petroliere, ca urmare a creșterii constante a importurilor.
CITEȘTE ȘI ANALIZĂ Când a impus noua suprataxă, Guvernul ar fi trebuit să știe de multe luni că există riscul ca OMV Petrom să n-o datoreze. Posibile diferențe de interpretare OMV Petrom - ANAF, nu este exclus un litigiuAcesta este motivul pentru care în prezent nu este o cerere panicată de combustibil, nu sunt cozi la benzinării, iar prețurile nu arată o tendință de creștere accelerată. Importăm volume mai mari, ceea ce ne permite să acoperim necesitățile Forțelor Armate, precum și serviciile de urgență, cererea din partea fermierilor și transportul public", a declarat ministrul Economiei din Ucraina, Iulia Sviridenko.
Cerealele ucrainene iau drumul portului Constanța - cele care rămân pun probleme fermierilor români
Potrivit șefului Vămii, cea mai mare parte a cerealelor și oleaginoaselor din Ucraina care tranzitează România merg spre portul Constanța. O parte a transporturilor nu apare, însă, în sistemul vamal.
"Pe lângă datele acestea, din sistemul vamal, sunt și transporturile ucrainene pe Dunăre, care pleacă direct spre extern prin intermediul portului Constanța. Încurajăm pe cât posibil transportul pe Dunăre, deoarece este mai facil transportul de cereale cu barjele, decât cel rutier, de exemplu. În ultima perioadă, ucrainenii și-au crescut și modernizat capacitățile pentru a putea expedia pe Dunăre cantități mai mari de cereale către Constanța", a spus Mihei pentru Profit.ro.
CITEȘTE ȘI FOTO Reșița își face parc fotovoltaic pe o pășuneUn document al Ministerului Agriculturii relevă că prin portul Constanța au tranzitat în 2022 aproape 10 milioane de tone de mărfuri dinspre Ucraina, din care 5,3 milioane de tone au fost cereale. Portul Constanța a înregistrat anul trecut cel mai mare trafic de mărfuri din existența sa, de circa 70 milioane de tone, iar cerealele reprezintă grupa de mărfuri cu cea mai mare pondere în traficul total, de peste 30%, Portul Constanța consolidându-și poziția de cel mai important din Europa pe acest tip de mărfuri. Cantitativ, traficul de cereale pe 12 luni a totalizat peste 22,5 milioane tone.
Principalele țări spre care s-au îndreptat transporturile de cereale din Constanța au fost: Egiptul, Iordania, Filipine, Arabia Saudită, Spania, Turcia, Israel, Sudan și Tunisia.
Potrivit Ministerului Agriculturii, tranzitul de cereale ucrainene a pus presiune pe logistica de transport din România și a crescut prețurile de transport, în timp ce importurile care au rămas pe piața românească au pus probleme de concurență fermierilor locali, din cauza prețurilor mai mici ale cerealelor din Ucraina.
CITEȘTE ȘI FOTO Biroul care te ajută să faci mișcare, în timp ce lucrezi, și să îți încarci și laptopul"Fluxurile ucrainene de grâu și floarea-soarelui au creat anumite distorsiuni pe piața românească, logistica de transport a fost afectată, iar indicațiile de preț pentru aceasta s-au dublat sau chiar triplat în ultimele luni. Producătorii români de cereale și oleaginoase s-au confruntat cu o situație specifică în ceea ce privește importul ucrainean de cereale și semințe oleaginoase în România, deoarece în piață au intrat volume mari de grâu și floarea-soarelui, care nu au mai tranzitat teritoriul în vederea exportului în state membre sau state terțe, ci s-au comercializat pe teritoriul României, făcând concurență producției autohtone prin prețurile de vânzare", arată Ministerul Agriculturii.