Salariile nete ale angajaților Regiei Autonome de Distribuție a Energiei Termice (RADET) București nu vor fi afectate de mutarea contribuțiilor de asigurări sociale (CAS) în sarcina acestora, în urma recentei modificări a Codului Fiscal prin OUG nr. 97/2017, deși societatea se află în insolvență, a declarat, pentru Profit.ro, Florian Mateiță, partener la societatea de insolvență Rominsolv, administratorul judiciar al Regiei.
Profit.ro a întrebat ambele societăți responsabile cu asigurarea încălzirii în sistem centralizat a bucureștenilor, RADET și Electrocentrale București (ELCEN), dacă, în perspectiva trecerii CAS în sarcina angajaților de la 1 ianuarie 2018, vor majora salariile brute ale acestora, pentru ca salariile nete să nu fie afectate. Potrivit ultimelor date disponibile, la 31 iulie 2017, RADET avea un număr total de 3.355 de salariați, iar ELCEN - 1.910.
"În opinia Rominsolv SPRL, premisele unei reorganizări de succes sunt generate de capacitatea conducerii întreprinderii aflate în dificultate financiară de a păstra cei mai buni angajați și de a-i motiva funcție de rezultatele măsurabile ale muncii lor. Acesta este principalul scop avut în vedere atunci când construim, pentru fiecare debitor, un cadru intern și o politică de personal bazate pe predictibilitatea activităților și a modului lor de evaluare. Referitor la intrebarea dumneavoastra privind modul în care RADET înțelege să aplice prevederile OUG nr.79/2017, confirmăm faptul că principiile enumerate mai sus au stat la fundația tuturor scenariilor analizate de către conducerea Regiei, astfel că salariul net al angajaților nu va fi afectat de mutarea contribuțiilor sociale în sarcina acestora", a spus pentru Profit.ro Florian Mateiță, partener Rominsolv, administratorul judiciar al RADET.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
ELCEN a ales să transmită printr-un comunicat de presă că, în pofida faptului că se află în insolvență, în urma unei analize atente, “a concluzionat că salariile angajaților nu se vor diminua o dată cu intrarea în vigoare a schimbărilor legislative prevăzute de Codul Fiscal”, invocând faptul că în prezent se află încă în perioada de observație în care mai poate decide majorări salariale. RADET, de asemenea în insolvență, se află în aceeași situație.
“Electrocentrale București S.A. se află în insolvență din 6 octombrie 2016, în prezent fiind în perioada de observație, iar în etapa următoare va dezvolta un plan coerent de reorganizare în cadrul căruia angajații ELCEN reprezintă pilonul esențial; reorganizarea unei societăți poate fi făcută doar cu sprijinul angajaților care, prin munca lor, contribuie la redresarea companiei“, se precizează într-un comunicat ELCEN.
Potrivit companiei, în prezent au loc discuții permanente cu reprezentanții sindicatelor din companie ce vizează, pe lângă contextul economic și legislativ, prioritățile companiei cu privire la eforturile legate de siguranța salarială, negocierea contractului colectiv de muncă în beneficiul angajaților și crearea unui climat de lucru adecvat.
“Angajații sunt cel mai bun lucru pe care îl deține o companie, iar timpul alocat depășirii oricăror situații poate fi redus considerabil dacă se apelează la un sistem de comunicare deschis și interactiv”, susține compania, în comunicatul citat. Deși se află în procedură de insolvență, ELCEN mai poate aproba creșteri salariale pentru că se află în procedura inițială de observație, neavând ridicat dreptul de administrare și nici plan de reorganizare aprobat de creditori.
CITEȘTE ȘI Parcul comercial Doraly investește 3 milioane de euro în deschiderea unui pavilion comercial de 4.200 metri pătrațiProfit.ro a avertizat dinaintea adoptării modificărilor efectuate la Codul Fiscal că, după ridicarea dreptului de administrare, doar administratorul judiciar poate lua decizii, unele condiționate de aprobarea judecătorului sindic. Pentru companiile care au deja un plan de reorganizare aprobat, care nu include majorări de salarii (majoritatea planurilor de reorganizare la astfel de firme cu probleme nu prevăd așa ceva), creșterea salariilor brute este imposibilă fără a fi solicitată mai întâi modificarea planului de reorganizare. Ceea ce presupune trecerea prin adunarea creditorilor și aprobarea judecătorului sindic.
Dată fiind situația excepțională creată de noile prevederi fiscale și de faptul că, în concret, costurile salariale totale nu vor crește prin aceste majorări ale salariilor brute, este posibil ca aceste aprobări să fie în final obținute, însă procedurile sunt de durată și costisitoare.
"Categoric, administratorul special nu va putea dispune o majorare a salariilor la o societate în insolvență doar pentru că o reglementare fiscală a crescut povara fiscală a angajaților și a redus-o pe cea din sarcina angajatorului. Nu va putea crește salariile dacă nu există o prevedere legală specială care să-l oblige. Altfel, creșteri salariale la astfel de societăți se pot aproba doar în situații de mare excepție, când se iau concomitent măsuri de reducere a personalului în cadrul unei activități de restructurare", a explicat, pentru Profit.ro, Simona Miloș, președintele Institutului Național pentru Pregătirea Practicienilor în Insolvență (INPPI).
CITEȘTE ȘI Digi, profit net cu 148% mai mare la 9 luni, pe fondul unor afaceri în creștere cu peste 10%O creștere automată de salarii poate fi doar pentru angajații plătiți la nivelul salariului minim pe economie, unde legea va obliga toți angajatorii, inclusiv pe cei în insolvență, să opereze o majorare de la 1.450 de lei la 1.900 de lei.
Pentru toți ceilalți, cel puțin în formele publicate spre dezbatere până acum, proiectul de modificare a Codului Fiscal prevede expres doar majorarea contribuțiilor sociale ale angajatului de la 16,5% în prezent la 35%, concomitent cu reducerea la zero a CAS și CASS datorate de angajator. O creștere a poverii fiscale stabilite în sarcina angajatului care ține de decizia politică și care, în sine, fără alte dispoziții tranzitorii sau obligații de majorare concomitentă a salariilor brute, nu poate constitui motiv de încălcare a interdicției de creștere a salariilor la societăți în insolvență.
În lipsa schimbării legislației insolvenței care să acorde derogări de la regulile standard în contextul excepțional actual,sau a unei obligații stabilite prin lege de majorare a salariilor brute și în privat (dacă se găsește, puțin probabil, o formulă fără risc de neconstituționalitate), firmelor în insolvență le va fi imposibil să majoreze salariile brute ale angajaților de la 1 ianuarie 2018, când ar trebui să intre în vigoare modificările la Codul Fiscal.
"Evident ca vor fi analizate și astfel de subiecte dacă considerați că este nevoie, vom verifica. Vom analiza acest aspect să vedem cifrele la care faceți referire. Ați ridicat o problemă și rămâne să o analizăm corespunzător", a spus Oana Iacob, secretar de stat în Ministerul Finanțelor, întrebată de jurnaliști despre informația anunțată de Profit.ro.