RoPower Nuclear SA, joint-venture-ul dintre compania de stat Nuclearelectrica și clujenii de la Nova Power&Gas, înființat pentru dezvoltarea proiectului centralei nucleare de 462 MW cu mini-reactoare modulare (SMR) NuScale de la Doicești, se pregătește pentru negocierea viitorului contract de construire a centralei, chiar dacă anul viitor ar urma să fie luată o decizie preliminară, nu finală, de investiție în proiect.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Compania a încheiat un acord de consultanță pe 2 ani cu o firmă de profil din Statele Unite, Aether Group, în baza căruia beneficiază de expertiza unui veteran al industriei nucleare americane, Charles Peterson. În vârstă de 86 de ani, Peterson și-a început cariera sub comanda legendarului amiral al Marinei SUA, Hyman G. Rickover, ″părintele″ primului submarin militar cu propulsie nucleară, USS Nautilus, ale cărui reactoare sunt ″strămoașele″ SMR-urilor NuScale de astăzi, dar și al primei centrale nucleare civile din lume, cea de la Shippingport.
Înțelegerea, analizată de Profit.ro, a fost semnată pe 27 februarie 2024 de directoarea generală a RoPower Nuclear SA, Melania Amuza. Pentru sarcinile prevăzute de acord, firma de consultanță va încasa un onorariu fix total de 46.000 dolari, la care se pot adăuga costuri cu prezentări susținute în România (3.500 dolari/zi, plus cazare și transport), când este cazul. În rest, eventuala muncă suplimentară va fi remunerată cu 320 dolari/oră, în limita a 40 de ore pe lună.
Acordul prevede că principala sarcină a consultantului american este să-i consilieze pe români în perspectiva viitoarelor negocieri de stabilire a clauzelor contractului de inginerie, achiziții și construcție (EPC) ce va fi încheiat pentru ridicarea efectivă a centralei nucleare SMR de la Doicești, a cărei finalizare și punere în funcțiune este dorită pentru finalul deceniului, ca și în demersurile ce vor fi întreprinse de RoPower Nuclear pentru a-și asigura drepturile de proprietate intelectuală asupra bunurilor dezvoltate în fazele de design și construcție ale proiectului.
În CV-ul lui Charles Peterson, inginer nuclearist, avocat, doctor în Drept, manager de proiect și deținător de MBA, figurează și conducerea echipei care a negociat, pentru compania nucleară de stat a Emiratelor Arabe Unite, contractul de construire și punere în funcțiune a centralei de profil Barakah din Abu Dhabi, cu putere nominală de 5.600 MW, care operează comercial la capacitate maximă de luna trecută. Proiectul din Emirate, care a demarat în 2012, este considerat drept unul dintre puținele cazuri de centrală nucleară din ultimul deceniu construită fără întârzieri și fără depășiri de costuri, succes datorat în măsură semnificativă calității juridice a contractului.
În total, în cariera sa, Charles Peterson a supervizat elaborarea și negocierea contractelor de construire a 7 centrale nucleare, se menționează în document.
Contractul încheiat de RoPower Nuclear SA prevede că societatea joint-venture românească va beneficia de servicii de consultanță similare din partea Aether Group și pentru proiecte SMR dezvoltate în alte țări, precum și în ceea ce privește ideea de a transforma România într-un hub regional care să producă echipamente și să furnizeze servicii pentru alte centrale cu mini-reactoare nucleare care ar urma să fie construite în Europa Centrală și de Est.
CITEȘTE ȘI Începe procesul lui Trump la New York. Selecția juraților, prima etapă, o provocare într-un oraș cu opinii puterniceDocumentul recomandă câteva principii de bază ale negocierii: să se pornească de la un model existent de contract, în speță cel al construirii centralei Barakah, să fie selectați contractori care au mai construit centrale similare cu cea care face obiectul contractului, contractul să fie de tip ″la cheie″, contractorii să contribuie la finanțarea proiectului, prețul să fie fix cu ″escaladare″, iar contractul să prevadă un bonus substanțial pentru respectarea termenului de finalizare.
Pe partea de proprietate intelectuală, Aether Group avertizează că licențierea unui hub de fabricație de echipamente SMR în România este extrem de complexă, iar demersul ca atare prezintă riscul unor întârzieri și depășiri de costuri majore, inclusiv din cauza duratei mari de formare a specialiștilor în domeniu. Dacă se dorește ca România să vândă tehnologie nucleară pe piața internațională, lucrurile se complică și mai mult și se poate ajunge și la litigii, cum ar fi cel dintre coreenii de la KEPCO și americanii de la Westinghouse, declanșat după ce o subsidiară a KEPCO a început demersuri pentru a vinde Poloniei reactoare ce includ elemente licențiate de tehnologie Westinghouse.
CITEȘTE ȘI Șeful producătorului ceh de armament CSG vizează ca acesta să ocupe un loc important pe piața mondială, prin achiziția companiei americane KineticCharles Peterson, născut în 1938, a absolvit US Naval Academy în 1960, de unde a fost selectat de către amiralul Hyman G. Rickover pentru programul de dezvoltare de submarine cu propulsie nucleară de la Idaho National Reactor Test Station, în prezent Idaho National Laboratory, reactoarele concepute acolo în acea perioadă fiind ″strămoașele″ SMR-urilor NuScale de astăzi. După ce a studiat ingineria nucleară la Berkeley, a lucrat atât la reactoare de submarine militare, cât și la prima centrală nucleară civilă din lume, Shippingport. A fost certificat de către autoritatea de profil din SUA ca operator de reactoare și ca dispecer-șef de tură de centrală nucleară.
Consultantul celor de la RoPower Nuclear a studiat ulterior Dreptul și Administrarea Afacerilor la Universitatea Stanford (1969-1973). După absolvire, s-a angajat la General Electric, unde a condus succesiv, timp de mai mulți ani, departamentul juridic al diviziei de combustibil nuclear și pe cel al operațiunilor de vânzare de echipamente de aviație. A trecut după aceea la subsidiara americană a companiei franceze de combustibil nuclear Cogema, devenită parte a conglomeratului Areva, unde a deținut funcția de vicepreședinte executiv. Următorul job a fost cel de CEO al companiei Nuexco, specializată în servicii de tranzacționare de uraniu și alte produse și servicii din energetica nucleară.
Din 1995 încoace, Charles Peterson a activat ca avocat, expert și consilier juridic pentru industria nucleară.
Pe lista proiectelor la care a lucrat se numără, printre multe altele, în afară de centrala Barakah din Emirate, programul nuclear al Arabiei Saudite, un proiect nuclear din Iowa al unei firme a lui Warren Buffett și unul dintre contractele de dezafectare a sitului de la Fukushima.
Extras din Acordul de consultanță
O decizie preliminară de investiție în proiectul românesc SMR de pe amplasamentul fostei termocentrale pe cărbune de la Doicești este așteptată anul viitor, au declarat în martie, la fața locului, CEO-ul Nuclearelectrica, Cosmin Ghiță, și ministrul român al Energiei, Sebastian Burduja. Declarațiile au fost făcute în cadrul unui eveniment la care ambasadoarea Statelor Unite la București, Kathleen Kavalec, a transmis fără echivoc sprijinul politic și financiar al Guvernului SUA pentru implementarea proiectului. Ambasadoarea a afirmat că tehnologia SRM a NuScale, singura de acest tip cu design certificat, a fost demonstrată științific ca fiind ″sigură″ și a caracterizat proiectul drept ″vizionar″.
Contractul de consultanță încheiat de RoPower Nuclear SA cu Aether Group la finalul lunii februarie stipulează, printre altele, și analiza ideii creării pe teritoriul României a unei așa-numite ″enclave nucleare″, pentru ″operarea unei facilități de producție de energie și apă grea″ de către ″o misiune diplomatică″. Astfel, în contract scrie că firma de consultanță din SUA trebuie să elaboreze un studiu și o prezentare cu tema ″Plan și considerații pentru o enclavă nucleară″.
CITEȘTE ȘI VIDEO McDonald’s a instalat primul panou publicitar care miroase a cartofi prăjițiConform textului înțelegerii, americanii trebuie să identifice ″beneficiile-cheie de a avea o misiune diplomatică pentru operarea unei facilități de producție de energie și apă grea în România″, ″strategia enclavei″, ″capabilitățile-cheie, angajamentele și acordurile de care o misiune diplomatică în România pentru operarea unei facilități de producție de energie și apă grea ar avea nevoie″ și ″acordurile și convențiile internaționale-cheie cu privire la enclavă″.
În sarcina lor este și ″cum să se evite orice impact asupra drepturilor și privilegiilor Agenției Internaționale pentru Energie Atomică, Agenției pentru Energie Nucleară sau misiunilor diplomatice existente în România″, precum și ″specificarea drepturilor și măsurilor de protecție importante pentru România în relație cu enclava″.
Extras din Acordul de consultanță
Contactată de Profit.ro pentru detalii și explicații, RoPower Nuclear SA a transmis că ideea de ″enclavă″ i-a aparținut consultantului și nu a fost deloc dezvoltată, fiind abandonată din start, întrucât nu poate fi aplicată în condițiile legislației românești.
″Contractul, în forma publicată, cuprinde anumite concepte prezentate de consultant care nu sunt aplicabile legislației din România. Având în vedere lipsa de aplicabilitate în legislația națională, dar și fondul conceptelor la care faceți referire, echipa RoPower a decis, încă de la început, să nu urmărească dezvoltarea acestora. Ne-am concentrat, în schimb, pe punctele aplicabile și utile din cadrul de colaborare. Considerăm important de precizat că nu există prestații contractuale în acest cadru″, au declarat, pentru Profit.ro, reprezentanții companiei românești.
Integral, întrebările Profit.ro și răspunsurile RoPower Nuclear:
″1. O definiție a conceptului de Nuclear Enclave și exemple de structuri/entități similare din alte jurisdicții;
În mod specific, conceptul prezentat în documentul din care faceți citare reprezintă o propunere a consultantului care nu își găsește un corespondent în legislația din România, motiv pentru care nu poate produce efecte de nici un fel, atât în strategia de dezvoltare a RoPower Nuclear cât și în dezvoltarea efectivă a proiectelor noastre.
La baza sa, conceptul la care faceți referire privește inclusiv experiența României în dezvoltarea programelor nucleare civile ca un avantaj competitiv, propagat la nivel regional, prin participarea la proiecte nucleare.
Având în vedere lipsa de aplicabilitate a conceptului în legislația națională, compania RoPower nu a urmărit și nu urmărește dezvoltarea sa. Mai mult decât atât, nu există prestații contractuale în acest cadru de colaborare.
2. Care ar urma să fie statutul juridic și funcțional al unei eventuale Nuclear Enclave înființate pe teritoriul României? O astfel de Nuclear Enclave ar urma să fie exceptată de la anumite prevederi ale legislației românești, UE și internaționale în vigoare? Dacă da, de la care și în ce modalități concrete?
Nu există nicio entitate promovată sau susținută de RoPower Nuclear care să fie exceptată de la prevederile legislației naționale și europene. Conceptul la care faceți referire a fost explorat în stadiul pe care l-am descris în întrebarea anterioară.
Mai mult decât atât, conceptul nu are și nu va avea la bază o personalitate sau statut juridic, pentru că nu își găsește un corespondent în legislația națională din România.
3. Ce amplasament este avut în vedere pentru eventuala înființare a unei Nuclear Enclave pe teritoriul României și ce active nucleare ar urma să includă?
Nu există un amplasament sau un fond care să dea contur acestui concept.
4. Ce semnificație are sintagma ″(...) having a diplomatic mission for the operation of an energy and heavy water production facility within Romania? Despre ce misiune diplomatică este vorba? De ce ar fi nevoie de implicarea unei misiuni diplomatice pentru acest proiect? În ce mod ar urma ca o misiune diplomatică să devină operator al unei facilități de producție de energie și apă grea pe teritoriul României?
Sintagma se referă de asemenea la un concept general sugerat în cadrul documentului la care faceți referire, în linia diplomației energetice prezente în varii cooperări transnaționale în domeniul energiei. Sintagma nu se referă la operarea de către o misiune diplomatică a oricărei facilități de producție din România. Similar cu conceptul la care făceați referire anterior, nu există o aplicabilitate în legislația din România care să permită un curs similar de acțiune.
5. Care sunt motivele pentru care este avută în vedere înființarea unei astfel de Nuclear Enclave cu statut special? În ce fel ar sprijini/accelera înființarea unei astfel de Nuclear Enclave dezvoltarea industriei nucleare civile românești și ce obstacole/dificultăți/întârzieri ar fi surmontate/evitate prin înființarea unei astfel de Nuclear Enclave?
Conceptul a fost prezentat în baza experienței similare a consultantului în diverse proiecte de dezvoltare a proiectelor mari de infrastructură. După cum am specificat pe parcursul întrebărilor anterioare, conceptul nu este aplicabil în legislația din România, prin urmare nu poate produce efecte de niciun fel.
6. Aceste două puncte, cred, necesită explicații detaliate:
• How to avoid any impact on rights and privileges of the International Atomic Energy Agency, the Nuclear Energy Agency, or existing diplomatic missions to Romania
Punctul de mai sus se referă la consultanță specifică bazată pe experiența dezvoltării unor proiecte nucleare de anvergură la nivel mondial, inclusiv cele specificate în cadrul documentului pe care îl citați. ”Avoid any impact” se referă la acționarea în concordanță cu normele și standardele internaționale ale IAEA, în special la armonizarea acestora, astfel încât să nu încalce regulamentele și prerogativele transnaționale în materie de energie nucleară.
• Specify important rights and safeguards for Romania in relation to the enclave
Echipa RoPower a identificat inaplicabilitatea conceptului în cadrul legislativ național, motiv pentru care nu a explorat dezvoltarea acestuia. Dimpotrivă″.
CITEȘTE ȘI Alstom semnează în Ungaria o nouă investiție, cu sprijinul Guvernului Orban. În România sunt disputeLa rândul său, consultantul a spus că ideea ″enclavei″ îi aparține și a fost introdusă în contract la inițiativa sa, însă a fost considerată a fi nepotrivită și inaplicabilă în România, astfel că s-a renunțat la ea.
″Discutăm o zonă de dezvoltare în domeniul nuclear, un cadru de promovare a domeniului. Este esențial de înțeles că ceea ce a propus Aether Group reprezintă concepte care nu trebuie interpretate în sens literal. Am sugerat, de asemenea, mai multe strategii de creare a unui hub regional energetic. Am propus explorarea ideii unei enclave, însă conceptul nu a fost considerat a fi potrivit pentru România. Ca atare, nu va fi luat în considerare pentru proiectul nostru″, a declarat, pentru Profit.ro, Charles Peterson.
El a arătat că acest concept de ″enclavă″ este utilizat frecvent în contextul centralelor nucleare și se referă la aria mai largă ce include și este asociată cu centrala, extinzându-se dincolo de limitele licențiate ale reactorului și ale zonei interne de securitate, și care poate include diverse facilități, cum ar fi un port, un depou de cale ferată sau o stație de betoane.
″Un exemplu este zona din jurul centralei atomice Tarapur din India. Centrala nucleară Barakah din Emirate are o enclavă. Complexul Fukushima din Japonia are o enclavă. Toate centralele nucleare au zone necesare funcționării lor care se extind dincolo de limitele licențiate ale reactorului″, a spus Peterson.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Noi imagini - Austriecii înaintează cu tunelurile "Daniela și Alina". Când vom circula prin primul tunel forat de pe o autostradă româneascăCât privește referința la o ″misiune diplomatică″, veteranul american a explicat că este vorba de un concept ″larg″, ce ″nu trebuie luat în sens literal″.
″<Misiune diplomatică> este un concept foarte general în contract, pe care Aether Group a sugerat să fie dezvoltat în continuare. Înțelesul său este cel al unui cadru formal de expunere publică a oportunității de dezvoltare a sectorului energetic în regiune, cum ar fi organizarea de evenimente de tipul vizitei ambasadoarei SUA la Doicești. Astfel de aranjamente ar fi în acord cu standardele de securitate nucleară, precum și cu cadrul de reglementare național. Conceptul sugerat ar putea fi un instrument potențial de promovare a energiei nucleare în regiune și de stabilire a unui program nuclear național în domeniul SMR.
A fost o propunere de cercetare pe care nu am avut oportunitatea de a o explora în detaliu cu RoPower Nuclear SA. Dacă luăm în considerare semnificația literală a conceptului, în trecut au mai fost utilizate zone speciale în dezvoltarea de proiecte de infrastructură. Cu toate acestea, din cauza inaplicabilității conceptului în România, o astfel de viziune nu este de luat în considerare pentru proiectul nostru″, a conchis Charles Peterson.
CITEȘTE ȘI În timp ce Putin se joacă cu nervii lor, est-europenii încep să-și cumpere case în Occident în care să se pună la adăpostDincolo de definiția oficială de dicționar a cuvântului, atât în engleză, cât și în română, literatura de specialitate dedicată domeniului nuclear îl utilizează aproape exclusiv la desemnarea complexului hibrid de profil, militaro-civil, al Indiei, și la descrierea caracterului de ″stat în stat″ al acestuia, după cum poate fi citit aici sau aici.
Ministerul Energiei, în calitate de acționar majoritar al Nuclearelectrica, cu peste 82% din capital, urmează să decidă oficial cu privire la continuarea proiectului RoPower Nuclear SA al centralei nucleare de 462 MW cu SMR-uri NuScale de la Doicești, precum și în legătură cu semnarea unor contracte esențiale pentru dezvoltarea acestuia, printre care cel de licență tehnologică cu americanii de la NuScale, dar și asocierea cu sud-coreenii de la DS Private Equity. Nuclearelectrica și Nova Power&Gas au fiecare câte 50% din acțiunile RoPower Nuclear SA.
În plus, Nuclearelectrica analizează preluarea și repornirea uzinei de apă grea Romag Prod de lângă Turnu Severin, din cadrul Regiei Autonome pentru Activități Nucleare (RAAN), controlată tot de Ministerul Energiei și aflată în faliment de 8 ani.