Guvernul încearcă să rezolve o problemă pe care tot el a creat-o: sistarea livrărilor de motorină scutită de accize, destinate operatorilor de transport naval, din cauza faptului că niciun laborator din România nu îndeplinește exigențele de acreditare impuse de noile norme de aplicare a Codului Fiscal pentru a putea certifica compoziția chimică a coloranților cu care trebuie marcată obligatoriu motorina neaccizată.
După cum Profit.ro a relatat pe larg, noile norme ale Codului Fiscal, în vigoare din 13 ianuarie 2016, au modificat tipul de colorant care trebuie folosit în mod obligatoriu la marcarea motorinei fără acciză. În plus, i-au obligat pe furnizorii de astfel de coloranți ca, pentru a-și putea desfășura legal activitatea, să certifice compoziția chimică a coloranților vânduți doar la laboratoare acreditate potrivit unui standard internațional pe care, deocamdată, nu-l deține nici un laborator din România.
Efectul a fost că distribuitorii de carburanți nu au mai putut să-și procure colorantul necesar marcării motorinei scutite de accize, deoarece vânzătorii de colorant nu s-au mai putut certifica. În consecință, petroliștii au sistat livrările de motorină fără accize către companiile de transport naval, provocându-le o criză de aprovizionare.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Pe 22 ianuarie, cei de la OMV Petrom ne-au anunțat că sunt nevoiți să sisteze livrările din cauza noilor norme la Codul Fiscal. Stocurile de motorină colorată pe care le deținem ne mai ajung până sâmbătă, după care am fi nevoiți, pentru a putea să ne continuăm activitatea, să cumpărăm motorină accizată, ceea ce ne-ar tripla costurile. E o problemă foarte mare, pentru că noi suntem singurii care asigurăm transportul public de pasageri și mărfuri de strictă necesitate în zonă, în localitățile din Delta Dunării", declara, miercuri, pentru Profit.ro, directorul general al Navrom Delta, Nicolae Chichi.
Navrom Delta Tulcea este operatorul de transport de pasageri și mărfuri din Delta Dunării, subsidiară a Navrom Galați, companie controlată de omul de afaceri constănțean Alexandru Mircea Mihăilescu prin intermediul firmei Transport Trade Services, la care deține 10% din acțiuni și divizia IFC a Băncii Mondiale. Alte companii mari de transport naval fluvial afectate sunt Romnav Brăila sau Interagro Transporturi.
Tot miercuri a avut loc o întâlnire la Ministerul Finanțelor Publice (MFP) între reprezentanți ai instituției, ai transportatorilor navali și ai furnizorilor de carburanți pentru nave, la care s-au purtat discuții în vederea deblocării situației.
CITEȘTE ȘI Guvernul declanșează un control la Romsilva, după protestele pădurarilorÎn urma întâlnirii, MFP a elaborat un proiect de HG de modificare a normelor de aplicare a Codului Fiscal, care prevede că, pentru îndeplinirea obligației de certificare a compoziției chimice a colorantului destinat marcării motorinei fără accize pentru transport naval, comercianții vor putea prezenta și un certificat emis de producătorul colorantului. Forma actuală a normelor stipulează că obligația de certificare poate fi îndeplinită doar prin obținerea unui certificat emis de un laborator acreditat conform standardului ISO 17025.
În plus, proiectul de modificare precizează că certificarea poate fi obținută de la laboratoare astfel acreditate fie din România, fie din alt stat membru al UE, în cazul în care comercianții de colorant aleg certificarea prin intermediul unui laborator și nu prin intermediul producătorului colorantului vândut.
"(...) se impune modificarea condițiilor pe care operatorii economici trebuie să le îndeplinească pentru a putea comercializa coloranți pentru motorină (...). Astfel, operatorii economici trebuie să facă dovada faptului că substanța utilizată pentru colorare și marcare este conformă cu prevederile din Codul Fiscal și normele metodologice prin prezentarea ori a unui certificat emis de producătorul acestora, ori a unui certificat emis de un laborator acreditat conform standardului ISO 17025, în România sau în alt stat membru UE. În acest fel, operatorii economici au mai multe opțiuni în ce privește conformarea la condițiile impuse de legislație privind substanțele de marcare și colorare a produselor energetice", se arată în nota de fundamentare a proiectului de HG, document obținut de Profit.ro.
Potrivit datelor Administrației Canalelor Navigabile, anul trecut, pe sectorul românesc al Dunării au fost transportate peste 14 milioane de tone de marfă, iar traficul de nave a cumulat o capacitate totală de aproape 33 milioane de tone. Navrom, cea mai mare companie de profil, a avut în 2014 o cifră de afaceri de peste 225 de milioane de lei.