Guvernul Grindeanu fie nu va modifica regimul redevențelor în acest an, fie îl va modifica doar marginal în așa fel încât încasările din acest tip de impozit să crească doar cu un nivel modic.
Potrivit proiectului de buget, veniturile din concesiuni, categorie în care majoritare (peste 77%) sunt încasările din redevențe, se vor majora în 2017 cu 5,11% față de nivelul preliminat din 2016. În 2018, an în care ar urma să se sesizeze diferența la încasări, în cazul în care Guvernul ar modifica redevențele în cursul acestui an, creșterea veniturilor din concesiuni este una similară celei din acest an, de 5,5%. O creștere similară de aproximativ 100 de milioane de lei pe an este prevăzută și pentru 2019 și 2020. Potrivit proiectului de buget, veniturile din concesiuni și închirieri se vor majora de la 1,521 miliarde lei, cea preliminată, în 2016 la 1,798 miliarde lei în 2017, urmând ca în 2018 nivelul încasărilor să crească la 1,686 miliarde de lei. Pentru 2019, este prevăzut un nivel estimat de 1,782 miliarde lei, iar pentru 2020 unul de 1,884 miliarde lei.
Statul român a încasat în 2015 redevențe petroliere și miniere în valoare totală de circa 1,3 miliarde lei, echivalentul a 292 milioane de euro (sau 77% din totalul încasărilor din concesiuni și închirieri), sub nivelul din anii precedenți, în special din caua ieftinirii ample a prețului țițeiului pe piețele internaționale.
CITEȘTE ȘI Guvernul are în vedere "sistematizarea redevențelor". Programul PSD-ALDE prevede suprataxarea resurselor naturale exportateEstimările din proiectul de buget par a nu ține seama de ultimele demersuri efectuate chiar de autorul său, Guvernul Grindeanu. Acesta a aprobat în ședința de miercurea trecută o notă privind elaborarea unui act normativ pentru sistematizarea redevențelor din domeniul resurselor minerale, în condițiile în care programul de guvernare în baza căruia Executivul a primit votul de încredere al Parlamentului prevede supraimpozitarea cu cel puțin 20% a profiturilor obținute din extracția resurselor naturale, în măsura în care aceste resurse nu sunt prelucrate în România.
În documentul care prezintă sinteza ședinței, publicat ulterior de Guvern, nu este niciun detaliu suplimentar despre acest subiect, precizându-se doar că, după discutarea și aprobarea proiectelor de acte normative și de memorandumuri făcute publice de Executiv, "ședința a continuat cu prezentarea notelor și a documentelor confidențiale incluse pe ordinea de zi și s-a încheiat la ora 11:00".
Programul de guvernare al Executivului PSD-ALDE, în baza căruia acesta a primit votul de încredere al Parlamentului, prevede adoptarea unei noi legi a redevențelor până la finalul acestui an. "În ceea ce privește impozitarea profitului, o restabilire a echității considerăm noi că reprezintă impozitarea suplimentară a profiturilor obținute din extracția de resurse naturale și neprelucrate în România, cu cel puțin 20%, prin adoptarea noii legi a redevențelor, cel târziu la finalul anului 2017", se menționează în programul de guvernare.
Redevențele actuale la țiței și gaze, care formează grosul redevențelor încasate de stat, reprezintă cote procentuale din valoarea producției brute extrase, acestea fiind stabilite, în 2004, prin Legea petrolului. La țiței, acestea sunt de 3,5% pentru zăcăminte care produc sub 10.000 de tone/trimestru, 5% pentru zăcăminte care produc între 10.000 și 20.000 de tone/trimestru, 7% pentru zăcăminte care produc între 20.000 și 100.000 de tone/trimestru și 13,5% pentru zăcăminte care produc peste 100.000 de tone/trimestru.
La gaze naturale, redevențele sunt de 3,5% pentru zăcăminte care produc sub 1 milion de metri cubi/trimestru, 7,5% pentru zăcăminte care produc între 1 și 5 milioane de metri cubi/trimestru, 9% pentru zăcăminte care produc între 5 și 20 de milioane de metri cubi/trimestru și 13% pentru zăcăminte care produc peste 20 de milioane de metri cubi/trimestru.